TÜV SUD ČR uvádí, že stará auta vypouští více než třetinu celkových škodlivých emisí.
I když vozidla starší dvaceti let najezdí jen něco málo přes 5 % celkového kilometrového výkonu všech osobních aut, vypustí do ovzduší prý až 36 % všech nebezpečných škodlivin. Aspoň to tedy tvrdí Svaz dovozců automobilů, který zveřejnil technickou zprávu TÜV SUD ČR o vlivu složení vozového parku na životní prostředí.
Ze zprávy vyplývá, že v Česku je stále registrováno asi 22 % automobilů ve stáří přes dvacet let. K 31. 12. 2014 bylo v ČR registrováno 4 888 730 osobních aut, z toho 3 568 773 s benzínovými motory, tedy zhruba 73 %. Průměrné stáří registrovaných vozidel v ČR bylo 14,49 roku.
TÜV SUD také uvádí, že ve sledovaném období od června 2010 do prosince 2014 se rychlost vyřazování aut bez katalyzátoru snížila, neboť poplatky za registraci a přeregistraci starších aut spíše současný stav zakonzervovaly.
V registru je tak prý stále přes 694 000 aut bez katalyzátoru z toho přes 365 000 aut je starších 30 let, 281 000 aut starších 35 let. Více než 51 000 vozidel je pak starších 50 let. Vyřazování aut bez katalyzátoru se ale zpomalilo. V roce 2012 bylo vyřazeno 86 000 aut, v roce 2014 necelých 50 000 vozů.
Nejčastěji jsou nyní v registru podle TÜV SUD zastoupena vozidla vyrobená v letech 1997 až 2000, která plní nejčastěji normu Euro II. To podle TÜV není z hlediska ekologie a pasivní i aktivní bezpečnosti ideální. Nicméně v tabulce složení vozidel uvádí TÜV SUD největší zastoupení vozidel s emisní normou Euro III.
TÜV SUD spočítalo (respektive odhadlo podle spotřeby pohonných hmot z dat České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu) celkové roční nájezdy km podle emisních tříd automobilů a jejich celkové emise škodlivých plynů (HC+NOx). Jinde démonizovaným emisím netoxického CO2 se tak studie nevěnuje.
Zjistěná data přikládáme v samostatných tabulkách. Pro detailní vysvětlení metodiky si ale stáhněte zprávu TÜV SUD ČR z portálu SDA. Jedná se totiž v mnohém o odhad skutečného stavu.
Roční spotřeba automobilových benzínů v ČR
rok |
benzín Special
BA 91
t/rok |
automobilové
benzíny celkem
t/rok |
2003 |
109 |
2157 |
2004 |
105 |
2268 |
2005 |
96 |
2060 |
2006 |
72 |
2006 |
2007 |
43 |
2092 |
2008 |
22 |
2015 |
2009 |
13 |
2040 |
2010 |
(ukončení prodeje) |
1856 |
2011 |
- |
1781 |
2012 |
- |
1697 |
2013 |
- |
1570 |
2014 |
- |
1577 |
Počet OA, roční nájezd a celkové emise
emisní
třída |
počet os. aut |
průměrný roční nájezd km na auto |
celkový roční nájezd v milionech km |
celkové emise HC+NOx za rok v kg |
bez katalyzátoru |
636 864 |
1800 |
1146,4 |
5 800 000 |
Euro 1 |
418 740 |
5000 |
2093,7 |
2 030 000 |
Euro 2 |
789 139 |
7250 |
5721,3 |
2 860 000 |
Euro 3 |
1 216 817 |
11 500 |
13 993,4 |
4 900 000 |
Euro 4 |
982 724 |
20 400 |
20 047,6 |
3 610 000 |
Euro 5, 6 |
811 999 |
20 400 |
16 564,8 |
2 650 000 |
Nechť si každý udělá sám obrázek o tom, zda jsou skutečně starší auta takový problém. TÜV SUD na závěr uvádí, že aktuální změna zákona o fungování registru by mohla v průběhu roku 2015 pomoci k pročistění registru a tím k faktickému omlazení vozového parku v ČR.
Z dat totiž vyplývá, že nejvyšší kilometrový nájezd mají vozy plnící normu Euro IV, následuje norma Euro V a až pak norma Euro III. Otázka také je, kolik ze skoro 637 000 aut bez katalyzátoru skutečně po silnici jezdí.
Například Ředitelství silnic a dálnic už v roce 2010 provedlo vlastní měření na vybraných reprezentativních úsecích hlavních silnic a dálnic a zjistilo, že průměrné stáří sledovaných aut (registrovaných v ČR) bylo jen 8,5 roku.