Auta v ceně do tří tisíc chtějí objet republiku. Byli jsme na startu

Velké zážitky za minimální náklady - to je smysl expedice Scrab, která tento týden cestuje kolem České republiky s auty s pořizovací cenou do tří tisíc korun.

Expedice Scrab, jejíž název je zkomoleninou anglického slova "scrap" - šrot, odstartovala svůj čtvrtý ročník. Dobrodružství s auty, která na veřejnosti předvádějí své poslední divadlo, je inspirováno speciály pořadu Top Gear, což organizátoři bez ostychu přiznávají.

Levně, bláznivě, ale podle pravidel

Když v pražských Holešovicích přicházíme na místo startu, setkáváme se s velmi svéráznými nadšenci, kteří jsou následující týden připraveni naplnit recesí a zábavou. Nejspíš budou také často od oleje, s klíčem a šroubovákem v rukou, tím se však zatím nikdo nezabývá...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Šest posádek sehnalo vozy s pořizovací cenou do tří tisíc korun. Aby tyto poloviční vraky zvládly cestu kolem České republiky, měli jejich vlastníci podle pravidlech povoleno investovat ještě tisíc korun na úpravy a opravy.

Této možnosti účastníci ještě před startem využili, jak jen to šlo. "Museli jsme měnit prasklé čelní sklo a termostat. Řazení nám také dělalo problémy," vypráví Ondřej Soukal, jeden z tříčlenné posádky modré Škody Felicia Kombi. Přidává se Libor Kalina se svou Alfou Romeo 146: "Mě nejvíc trápí nefungující palivoměr, pro jistotu s sebou vezu kanystr. Horší je, že nefungují zámky a zadní nárazník dře o kolo."

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

I díky různým šrámům se auta dají sehnat do tří tisíc korun

Cenu u původních majitelů snižovaly četné šrámy a celkový technický stav, který má daleko do dokonalosti. Vězte, že "vyklepané" komponenty podvozku tady vážně nikdo neřeší. Mezi šesti vozy, které můžete na cestách potkat, je i jasně červený Renault Twingo se špatnou baterií, Citroën Saxo se zadní nápravou do tvaru A, Fiat Brava a další felicie, tentokrát s prokluzující spojkou. 

Zajímavosti | Život řidiče

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Svůj vůz všichni sháněli po internetu, většinou se jednalo o soukromé inzeráty. Do limitu tří tisíc není snadné se vměstnat. Když tedy nejde o úplný šrot, většinou auto kupují i s vážnějšími závadami. Nejde však o vozy nezpůsobilé k provozu či snad okolí nebezpečné, jak nás ujišťuje organizátor Janis Chadzopulos: "Všechna auta musí mít obuté zimní pneumatiky, jedeme často do hor. Platná STK je také samozřejmostí."

Do všech koutů

V neděli se účastníci přesunuli z Prahy na Cínovec. Cestou přes Ústí nad Labem se stavili i na autocrossové dráze. Celý týden se budou pohybovat kolem hranic České republiky.

"Tentokrát to bereme opravdu pečlivě, chceme dorazit do každého cípu, i kdyby tam vedla slepá cesta, a museli bychom se vracet," vysvětluje Chadzopulos rozdíl oproti předchozím ročníkům, kdy se posádky kolem hranic pohybovaly spíše symbolicky.

Jestli skutečně všichni dorazí do pražského cíle, je otázkou. Například zmiňovaný Fiat Brava přišlo při shánění potřebné ojetiny obhlídnout více posádek. Vždyť vozů do tří tisíc korun není na trhu mnoho. "Bylo v tak šíleném stavu, že jsme od něj utekli," vzpomíná Kalina. Jedna ze dvou účastnic, Helena Stříbrná, však odvahu sebrala a s fiatem se na expedici vydala.

Zajímavosti | Byznys

Tato auta opustila český trh, jinde se však stále dobře prodávají

Po obkroužení republiky se účastníci vrátí zpět na místo startu. Po cestě je prostřednictvím jejich facebookové stránky můžete sledovat a setkat se s nimi. Poté, co jsme tak učinili my, můžeme říci, že to stojí za to.

Prohlédněte si kompletní fotogalerii ze startu expedice:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

Renault Mégane 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 130 119 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Mégane 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 213 884 km
Cena: 55 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

včera | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků