Auta v ceně do tří tisíc chtějí objet republiku. Byli jsme na startu

Velké zážitky za minimální náklady - to je smysl expedice Scrab, která tento týden cestuje kolem České republiky s auty s pořizovací cenou do tří tisíc korun.

Expedice Scrab, jejíž název je zkomoleninou anglického slova "scrap" - šrot, odstartovala svůj čtvrtý ročník. Dobrodružství s auty, která na veřejnosti předvádějí své poslední divadlo, je inspirováno speciály pořadu Top Gear, což organizátoři bez ostychu přiznávají.

Levně, bláznivě, ale podle pravidel

Když v pražských Holešovicích přicházíme na místo startu, setkáváme se s velmi svéráznými nadšenci, kteří jsou následující týden připraveni naplnit recesí a zábavou. Nejspíš budou také často od oleje, s klíčem a šroubovákem v rukou, tím se však zatím nikdo nezabývá...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Šest posádek sehnalo vozy s pořizovací cenou do tří tisíc korun. Aby tyto poloviční vraky zvládly cestu kolem České republiky, měli jejich vlastníci podle pravidlech povoleno investovat ještě tisíc korun na úpravy a opravy.

Této možnosti účastníci ještě před startem využili, jak jen to šlo. "Museli jsme měnit prasklé čelní sklo a termostat. Řazení nám také dělalo problémy," vypráví Ondřej Soukal, jeden z tříčlenné posádky modré Škody Felicia Kombi. Přidává se Libor Kalina se svou Alfou Romeo 146: "Mě nejvíc trápí nefungující palivoměr, pro jistotu s sebou vezu kanystr. Horší je, že nefungují zámky a zadní nárazník dře o kolo."

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

I díky různým šrámům se auta dají sehnat do tří tisíc korun

Cenu u původních majitelů snižovaly četné šrámy a celkový technický stav, který má daleko do dokonalosti. Vězte, že "vyklepané" komponenty podvozku tady vážně nikdo neřeší. Mezi šesti vozy, které můžete na cestách potkat, je i jasně červený Renault Twingo se špatnou baterií, Citroën Saxo se zadní nápravou do tvaru A, Fiat Brava a další felicie, tentokrát s prokluzující spojkou. 

Zajímavosti | Život řidiče

Nový bodový systém: Více se bude trestat nedání blinkru a jízda ve vraku

Svůj vůz všichni sháněli po internetu, většinou se jednalo o soukromé inzeráty. Do limitu tří tisíc není snadné se vměstnat. Když tedy nejde o úplný šrot, většinou auto kupují i s vážnějšími závadami. Nejde však o vozy nezpůsobilé k provozu či snad okolí nebezpečné, jak nás ujišťuje organizátor Janis Chadzopulos: "Všechna auta musí mít obuté zimní pneumatiky, jedeme často do hor. Platná STK je také samozřejmostí."

Do všech koutů

V neděli se účastníci přesunuli z Prahy na Cínovec. Cestou přes Ústí nad Labem se stavili i na autocrossové dráze. Celý týden se budou pohybovat kolem hranic České republiky.

"Tentokrát to bereme opravdu pečlivě, chceme dorazit do každého cípu, i kdyby tam vedla slepá cesta, a museli bychom se vracet," vysvětluje Chadzopulos rozdíl oproti předchozím ročníkům, kdy se posádky kolem hranic pohybovaly spíše symbolicky.

Jestli skutečně všichni dorazí do pražského cíle, je otázkou. Například zmiňovaný Fiat Brava přišlo při shánění potřebné ojetiny obhlídnout více posádek. Vždyť vozů do tří tisíc korun není na trhu mnoho. "Bylo v tak šíleném stavu, že jsme od něj utekli," vzpomíná Kalina. Jedna ze dvou účastnic, Helena Stříbrná, však odvahu sebrala a s fiatem se na expedici vydala.

Zajímavosti | Byznys

Tato auta opustila český trh, jinde se však stále dobře prodávají

Po obkroužení republiky se účastníci vrátí zpět na místo startu. Po cestě je prostřednictvím jejich facebookové stránky můžete sledovat a setkat se s nimi. Poté, co jsme tak učinili my, můžeme říci, že to stojí za to.

Prohlédněte si kompletní fotogalerii ze startu expedice:

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků