Auta se spotřebou 3 litry aneb Kolik by jich přežilo směrnici EU

Od roku 2025 by měla všechna v Evropě produkovaná auta jezdit s průměrnou spotřebou pod 3 litry nafty či benzinu na 100 kilometrů. Jsou v současnosti na trhu vozy, které se spotřebou přibližují budoucí normě už nyní?

Pár by se jich našlo, i když musíme vzít v úvahu, že skutečná spotřeba paliva se od té deklarované velmi často liší ne o procenta, ale desítky procent.

Zatím platí jedno – spotřeba roku 2025 se zcela vyhýbá vozům, které pojmou z pohledu českého řidiče průměrnou rodinu a průměrný „chalupářský“ víkendový náklad. Auta se spotřebou, která začíná číslicí 3, najdete jen v kategorii mini a malých vozidel.

I když by se mohlo zdát, že nejnižší spotřebu by měla mít městská miniauta, vzhledem k jejich osazení z naprosté většiny benzinovými motory zaostávají i za kategorií malých vozů, kde jsou k dispozici maloobjemové přeplňované diesely.

Rekordmanem na českém trhu je auto-neauto, malý Aixam, vozítko s naftovým motorem 0,4 l určené i pro patnáctileté řidiče. Toto přibližovalo s maximálkou do 50 km/h a jen pro dvě osoby má deklarovanou průměrnou spotřebu 2,96 l/100 km. Tento vůz by, co do spotřeby paliva, zatím jako jediný splňoval připravovanou unijní třílitrovou normu.

Pokud bychom vzali za měřítko ne průměrnou spotřebu vozů, ale tu minimální v režimu „mimo město“ a vynecháme-li dobíjecí plug-in hybrid Prius od Toyoty, který se papírově chlubí 2,1 litry (ale po vybití baterií musí 1,8litrový benzinový motor táhnout téměř dvoutunové auto), je první v řadě Seat Ibiza. V provedení s 1,2litrovým dieselovým motorem zvládne rovné 3 litry nafty. I průměr 3,3 l/100 km je více než slušný a v roce 2025 by možná při dalším vylepšení na třílitrový limit v pohodě dosáhl.

Podobné parametry byste našli u Škody Fabia s 1,2litrovým TDI, který dokáže jezdit při 90kilometrové rychlosti za rovné 3 litry a spokojí se v průměru s 3,4 litry.
Špatně na tom není ani Opel Corsa, dieselem 1,3 litru, ten ujede 100 km za 3,1 litru (průměr 3,5 l). Také Citroën C3 a jeho 1,3 e-HDi jede mimo město za 3,2 l/100 km, průměrně si vezme jako Corsa také 3,4 l nafty. V podobné kondici jezdí také Peugeot 208 1,4 e-HDi – 3,2 l/100 km mimo město a v průměru za 3,4 l.

Mezi výše uvedené malé vozy se spotřebou 3,1 litru nafty vklínil pouze ještě dvoumístný minivůz Smart. A také Fiat 500, který jezdí s 1,3litrovým Multijetem v mimoměstském režimu za 3,1 litru, v průměrném 3,7 litru benzinu na 100 km.
Miniauta určená především pro města doplácejí spotřebou především na nízký objem (motory mívají většinou benzinové od 0,8 litru do 1 litru).

Jejich kladem je nízká základní hmotnost, obvykle se pohybují kolem jedné tuny plus minus 100 kg. Záporem je malý vnitřní prostor a malý kufr. A také prakticky (až na výjimky) absence úspornějších dieselů).

Ve spotřebě vévodí minivozům Fiat Panda (3,5 l/100 km, průměr 3,9 l). Následuje Kia Picanto (3,6 l/100 km, průměr 4,2 l), Ford Ka (3,7 l/100 km, průměr 4,1 l), Suzuki Alto (3,8 l/100 km, průměr 4,3 l), Peugeot 107 (3,8 l/100 km, průměr 4,3 l), Citroën C1 (3,8 l/100 km, průměr 4 l). Pod 4litrovou hranici při rychlosti 0 km/hod se vejde ještě kolínská Toyota Aygo (3,9 l/100 km), průměr 4,4 l.

Ve prospěch „žíznivějších“ miniaut hovoří jejich pořizovací cena, která je až o 200 tisíc korun nižší, než u úspornějších vozů malých aut.
 

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Mondeo 2
Rok výroby: 2007
Stav: 162 305 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků