Auta se spotřebou 3 litry aneb Kolik by jich přežilo směrnici EU

Od roku 2025 by měla všechna v Evropě produkovaná auta jezdit s průměrnou spotřebou pod 3 litry nafty či benzinu na 100 kilometrů. Jsou v současnosti na trhu vozy, které se spotřebou přibližují budoucí normě už nyní?

Pár by se jich našlo, i když musíme vzít v úvahu, že skutečná spotřeba paliva se od té deklarované velmi často liší ne o procenta, ale desítky procent.

Zatím platí jedno – spotřeba roku 2025 se zcela vyhýbá vozům, které pojmou z pohledu českého řidiče průměrnou rodinu a průměrný „chalupářský“ víkendový náklad. Auta se spotřebou, která začíná číslicí 3, najdete jen v kategorii mini a malých vozidel.

I když by se mohlo zdát, že nejnižší spotřebu by měla mít městská miniauta, vzhledem k jejich osazení z naprosté většiny benzinovými motory zaostávají i za kategorií malých vozů, kde jsou k dispozici maloobjemové přeplňované diesely.

Rekordmanem na českém trhu je auto-neauto, malý Aixam, vozítko s naftovým motorem 0,4 l určené i pro patnáctileté řidiče. Toto přibližovalo s maximálkou do 50 km/h a jen pro dvě osoby má deklarovanou průměrnou spotřebu 2,96 l/100 km. Tento vůz by, co do spotřeby paliva, zatím jako jediný splňoval připravovanou unijní třílitrovou normu.

Pokud bychom vzali za měřítko ne průměrnou spotřebu vozů, ale tu minimální v režimu „mimo město“ a vynecháme-li dobíjecí plug-in hybrid Prius od Toyoty, který se papírově chlubí 2,1 litry (ale po vybití baterií musí 1,8litrový benzinový motor táhnout téměř dvoutunové auto), je první v řadě Seat Ibiza. V provedení s 1,2litrovým dieselovým motorem zvládne rovné 3 litry nafty. I průměr 3,3 l/100 km je více než slušný a v roce 2025 by možná při dalším vylepšení na třílitrový limit v pohodě dosáhl.

Podobné parametry byste našli u Škody Fabia s 1,2litrovým TDI, který dokáže jezdit při 90kilometrové rychlosti za rovné 3 litry a spokojí se v průměru s 3,4 litry.
Špatně na tom není ani Opel Corsa, dieselem 1,3 litru, ten ujede 100 km za 3,1 litru (průměr 3,5 l). Také Citroën C3 a jeho 1,3 e-HDi jede mimo město za 3,2 l/100 km, průměrně si vezme jako Corsa také 3,4 l nafty. V podobné kondici jezdí také Peugeot 208 1,4 e-HDi – 3,2 l/100 km mimo město a v průměru za 3,4 l.

Mezi výše uvedené malé vozy se spotřebou 3,1 litru nafty vklínil pouze ještě dvoumístný minivůz Smart. A také Fiat 500, který jezdí s 1,3litrovým Multijetem v mimoměstském režimu za 3,1 litru, v průměrném 3,7 litru benzinu na 100 km.
Miniauta určená především pro města doplácejí spotřebou především na nízký objem (motory mívají většinou benzinové od 0,8 litru do 1 litru).

Jejich kladem je nízká základní hmotnost, obvykle se pohybují kolem jedné tuny plus minus 100 kg. Záporem je malý vnitřní prostor a malý kufr. A také prakticky (až na výjimky) absence úspornějších dieselů).

Ve spotřebě vévodí minivozům Fiat Panda (3,5 l/100 km, průměr 3,9 l). Následuje Kia Picanto (3,6 l/100 km, průměr 4,2 l), Ford Ka (3,7 l/100 km, průměr 4,1 l), Suzuki Alto (3,8 l/100 km, průměr 4,3 l), Peugeot 107 (3,8 l/100 km, průměr 4,3 l), Citroën C1 (3,8 l/100 km, průměr 4 l). Pod 4litrovou hranici při rychlosti 0 km/hod se vejde ještě kolínská Toyota Aygo (3,9 l/100 km), průměr 4,4 l.

Ve prospěch „žíznivějších“ miniaut hovoří jejich pořizovací cena, která je až o 200 tisíc korun nižší, než u úspornějších vozů malých aut.
 

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2009
Stav: 151 924 km
Cena: 75 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků