Auta s motorem Wankel (od r. 1964): Dočkáme se jich ještě někdy?

Koncepce motoru s otáčivým pístem je jistě zajímavá, ale přes světlé začátky se neprosadila.
Seznam kapitol
  1. Od patentu v roce 1929 k první sériovému aut v roce 1964
  2. Ropná krize, spolehlivost a emisní normy
  3. Fotogalerie: Auta s motorem Wankel

Asi nemusíme sáhodlouze rozebírat, že japonská automobilka Mazda je jediný výrobce na světě, který se nezvyklé koncepce motoru s otáčivým pístem držel celá desetiletí. Ostatně, její nejznámější produkt, Mazda RX-7, jsme si už představili v rubrice retro a legendy samostatně.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Wankel, to není jen Mazda RX. Najdeme ho i v jiných aplikacích. První se objevil v NSU Spider v roce 1964. Dnes se sériově nevyrábí a je spíše předmětem dalšího výzkumu

Jistě, i dnes si Mazdu připomeneme, ale podíváme se také na jiné automobilky, které motor vynalezený německým konstruktérem Felixem Wankelem zkoušely. Vlastně jen málo automobilek se v šedesátých a sedmdesátých letech Wankelem nezabývalo. Na papíře totiž Wankel fungoval uspokojivě a i výsledky z laboratoře byly velmi nadějné.

Retro | Sportovní auta | Fascinace | Kupé | Mazda

Mazda RX-7 FC (1985-1991): S Wankelem proti Porsche

Dá se říci, že Wankel zabila ropná krize na konci roku 1973. Jenže tehdy byl tento motor ještě v plenkách a kdyby mu výrobci věnovali pozornost i další léta, pravděpodobně by se jim podařilo vrozené technické nedostatky odstranit a celá koncepce by mohla slavit tržní úspěch. Takhle zůstala Mazda jediná, kdo s motorem Wankel pokračoval.

Ostatní výrobci nechtěli utrácet za vývoj velké prostředky, které raději investovali do zlepšení účinnosti spalování klasického pístového motoru s klikovým mechanismem. Přitom právě konstrukční jednoduchost Wankelu, jeho nízká hmotnost a vysoká kultivovanost chodu slibovala velmi dobré vlastnosti.

Německý konstruktér Felix Wankel si nechal motor s otáčivým pístem patentovat už v roce 1929, ale teprve po druhé světové válce získal prostor u automobilky NSU, která mu dovolila pracovat na funkčním prototypu tohoto motoru. První funkční prototyp byl hotový v roce 1957 a automobilka NSU prodávala licence jiným automobilkám po celém světě, které na motoru mohly pracovat a zdokonalovat ho.

Zajímavosti | Ford | Sportovní auta | BMW | Sport | Audi | Mercedes-Benz | Renault | Mazda | Peugeot | Alfa Romeo | Ferrari | Porsche | Aston Martin | Bentley | Jaguar

Galerie: Podívejte se na všechna vítězná auta 24 h Le Mans

Mezi obrovské přednosti motoru s otáčivým pístem ve své době patřila konstrukční jednoduchost, malé rozměry a nízká hmotnost vzhledem k výkonu. Zatímco běžný spalovací motor v obyčejném autě nabízel na 1 kg hmotnosti zhruba 0,5 kW výkonu, motor Wankel měl na 1 kg hmotnosti až 1,5 kW výkonu.

Další výhodou Wankelu je to, že může používat různé benziny s odlišným oktanovým číslem, netrpí na „klepání“. Při masové výrobě je levnější a mechanicky spolehlivější. Zajímavostí jsou také nižší emise NOx, neboť hoření probíhá při nižších teplotách.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motor Wankel se proslavil především díky japonské automobilce Mazda. Ta svůj první sériový model s tímto motorem, Mazda 110 Cosmo Sport, představila v roce 1969

To ho předurčovalo jako poměrně lákavou aplikaci nejen do motocyklů a sportovních vozů, ale také například do menších sportovních letadel, kde jsou hmotnost a rozměry velmi zásadními faktory. Vlastně se v letectví Wankel používá dodnes. Stejně tak nachází uplatnění v tzv. dronech, motorových člunech nebo dokonce i zahradní technice.

Společnost NSU začala s vývojem v roce 1951. Zaměřila se na dvě potenciální řešení, každé mělo své výhody a nevýhody. Motor s kódem DKM vycházel z návrhu Felixe Wankela. Snesl vyšší otáčky a byl vyváženější, ovšem kvůli běžnému servisu se musel celý rozebrat.

Retro | Sportovní auta | Kupé | Porsche

Porsche 911 RS (od 1972): Nejlepší sportovní auto na světě

Proto se spíše používal motor označený jako KKM, který vyvinul Hanns Dieter Paschke. Toto řešení bylo servisně méně náročné a většina výrobců používala právě to, takže bychom měli asi správně psát, že auto nemá motor Wankel, ale motor Paschke. Ovšem Paschke stejně vycházel z Wankelova patentu, takže pro zjednodušení není nic špatného na tom, že se obecně používá pro motor s rotačním pístem označení Wankel.

První prototyp DKM 54 se rozběhl 1. února 1957 a měl výkon 21 koní. NSU ale ještě v roce 1957 provedlo test motoru KKM 57 od Hannse Paschkeho, o čemž údajně Wankel nevěděl. Motor KKM měl menší výkon a dosahoval nižších otáček. Později se k tomu Wankel vyjádřil takto: „Vy jste z mého dostihového hřebce udělali tažnou kobylu!“

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
NSU Spider z roku 1964 je první sériové auto, které dostalo motor s otáčivým pístem. Bohužel byl vývoj uspěchaný a nespolehlivý Wankel podrazil automobilce NSU nohy

V roce 1960 podepsala automobilka NSU dohodu s americkou společností Curtis-Wright, která se měla zaměřit na vývoj a výrobu vysokovýkonných a velkých leteckých motorů, NSU pak na výrobu a vývoj menších a středních motorů pro aplikaci v motocyklech a osobních autech. Curtis najal konstruktéra Maxe Benteleho, který se stal propagátorem Wankelu na trhu v USA.

Automobilky NSU a Mazda se pustily do vývoje a v podstatě soutěžily o to, kde první uvede motor Wankel do sériové produkce a do prodeje. I když měla Mazda jako první funkční prototyp, byla to společnost NSU, která začala jako první v roce 1964 prodávat model NSU Spider.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Od patentu v roce 1929 k první sériovému aut v roce 1964
  2. Ropná krize, spolehlivost a emisní normy
  3. Fotogalerie: Auta s motorem Wankel
Mazda 6 1.998
Rok výroby: 2008
Stav: 178 127 km
Cena: 80 000 Kč
Mazda 5 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 140 160 km
Cena: 165 000 Kč
Mazda 5 1.798
Rok výroby: 2006
Stav: 141 633 km
Cena: 104 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků