Auta na CNG: Jak dojedou daleko?

Kromě úspory na pohonných hmotách zajímá budoucího uživatele auta s alternativním pohonem i dojezd. Zajímali jsme se o to, jak často budou muset hledat čerpací stanici řidiči vozů spalujících stlačený zemní plyn.

I když se v Česku počet stanic na CNG přiblížil padesáti, je síť v porovnání s Německem, Itálií nebo některými dalšími zeměmi Evropy velmi řídká. Jezdit na plyn se proto vyplatí ve velkých městech a jejich okolí.

Většina vozů na zemní plyn, které jsou v současnosti i v nabídce českých dealerů, měla a má zatím benzinovou nádrž koncipovanou jako dojezdovou. Zatímco plnohodnotný dojezd na naftu či benzin bývá u těchto aut kolem 800 až 1200 km, doplňkové nádrže pojmou cca 14 až 20 litrů benzinu a tabulkově tak vystačí na 200 až 300 kilometrů, které nesmíte promrhat hledáním čerpací stanice.

Technika | Názory | Palivo

Nový boom v dopravě? Počty CNG vozidel u nás rostou o polovinu

V minulosti byla u plynových aut možnost ručně přepínat ten či onen druh pohonu. Moderní vozy s plynovým pohonem startují na klasické palivo, ale hned po startu přepínají na zemní plyn. Po vyčerpání tlakových nádrží s plynem se pohon přepne zpět na benzin, ale řidič už musí počítat s návštěvou u stojanu. Nemůže se tak stát, že auto nejdřív vyjede benzinovou nádrž a řidič se pak ocitne v místech, kde je CNG čerpací stanice mimo jeho aktuální dojezd.

Po jakém voze tedy sáhnout, aby jízda na levné palivo byla co nejefektivnější a aby tankování toho či onoho paliva nebylo hlavní časovou náplní při jízdě?

Technika | Volkswagen | Byznys | Názory | Palivo

Volkswagen: jak jezdí Eco Up! a další modely v provedení CNG?

Na čele celkového dojezdu (CNG i benzin) jsou dva vozy koncernu Volkswagen a jeden od Audi: VW Golf, Škoda Octavia (ta by měla být v prodeji letos, maximálně na jaře příštího roku) a nejnovější Audi A3 Sportback g-tron. Auta ujedou na obě média tabulkově 1300 km, Golf zvládne na CNG 420 km, Octavia a Audi o 20 km méně.

Bronzovou příčku si drží Fiat Punto s dojezdem 1020 km, z toho 310 km na CNG. Z těchto údajů vyplývá, že uvedené typy aut mají plnohodnotné nádrže na benzin. Za slušný lze považovat i tisícikilometrový dojezd Mercedesu třídy E, ke kterému přispívá 59litrová benzinová nádrž.

Celkový dojezd CNG vozů na obě paliva

VŮZ

CELKOVÝ DOJEZD NA CNG A BENZIN

Škoda Octavia

1300

VW Golf

1300

Audi A3 Sportback

1300

Fiat Punto

1020

Mercedes-Benz E

1000

Fiat Quobo

920

Lancia Ypsilon

900

Fiat Panda

800

Audi A3

780

Opel Zafira

680

Mercedes-Benz B

660

VW Touran

650

Fiat Doblo

625

VW Caddy

580

VW Up

550

Škoda Citigo

550

Pokud bude vaším hlavním měřítkem dojezd na CNG, nejlevnější kilometry ujedete s Opelem Zafira. U něho však pozor na skutečně doplňkový dojezd na benzin – kolem 150 km. Stejně jako VW Touran, který má nádrž na pouhých 11 litrů benzinu.

Testy | Mercedes-Benz

Eko test: Mercedes-Benz B 180 NGT – plynově

V tomto srovnání je zajímavé, že německé vozy jasně porážejí italské, byť tradice přestaveb automobilů na CNG (dodatečná i sériová) je v Itálii nepoměrně delší.

Dojezd vozů na stlačený zemní plyn

VŮZ

DOJEZD NA CNG

Opel Zafira

530

VW Touran

500

Mercedes-Benz B

480

VW Caddy

450

Audi A3

430

VW Golf

420

Fiat Panda

400

Lancia Ypsilon

400

Škoda Octavia

400

Audi A3 Sportback g-tron

400

VW Up

350

Škoda Citigo

350

Fiat Quobo

320

Fiat Punto

310

Fiat Doblo

300

Mercedes-Benz E

300

Budete-li sázet na jistotu benzinového pohonu a nechcete-li riskovat běhání s kanystrem po kraji, pořiďte si některý vůz z trojice Škoda Octavia (až bude v prodeji), VW Golf nebo nové Audi A3, případně ještě Fiat Punto a Mercedes-Benz E. Oficiálně byste měli ujet od 900 do 700 km, v reálu to bude vždy o něco méně.

Dojezd CNG vozů na benzin

VŮZ

DOJEZD NA BENZIN

Škoda Octavia

900

Audi A3 Sportback g-tron

900

VW Golf

880

Audi A3

780

Fiat Punto

710

Mercedes-Benz E

700

Fiat Quobo

600

Lancia Ypsilon

500

Fiat Panda

400

VW Caddy

330

Fiat Doblo

325

VW Up

200

Škoda Citigo

200

Mercedes-Benz B

180

VW Touran

150

Opel Zafira

150

 

Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 176 224 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Fabia 1.9
Rok výroby: 2002
Stav: 178 493 km
Cena: 40 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků