Austrálie se vrací k neomezené rychlosti, limit nic nepřinesl

Zpráva, která jako by ani nebyla z dnešní doby, přišla z Austrálie. Na silnici mezi městy Alice Springs a Barrow Creek se od února 2014 opět ruší omezení rychlosti.

Neomezená rychlost bude na 200kilometrovém úseku Stuart Highway platit zatím jen na zkušební dobu dvanácti měsíců, ale i tak je to důležitý indikátor společenských změn, k nimž v Austrálli došlo po nedávných volbách. Tamní obyvatelé vystavili socialistické vládě nelichotivý účet a poslali do vlády pravicovou koalici.

Život řidiče | Bezpečnost | Názory

Komentář: Obětí nehod je nejméně za 40 let. Proč se o tom nepíše?

Nový ministr pro infrastrukturu Peter Styles přišel se zrušením omezení rychlosti na zkušebním úseku v Severním teritoriu jako s jedním z prvních kroků ve funkci. 

Rovné silnice s minimálním provozem v Severním terotoriu byly spolu s německými dálnicemi posledním hájemstvím neomezené rychlosti a také oblíbenou destinací pro vývojové týmy automobilek. Limit 130 km/h na nich zavedla labouristická vláda v roce 2006. 

Styles upozornil, že zrušení limitu neznamená povolení k riskantní jízdě. „Vracíme odpovědnost motoristům,“ řekl. „Musí bát schopni přizpůsobit jízdu podmínkám a svým schopnostem. Upozorňuji, že policie bude nadále trestat ty, kdo jezdí nebezpečně.“

Samozřejmě se okamžitě začaly ozývat hlasy, které po zrušení limitu očekávají příchod apokalypsy. Australský web Drive.com.au cituje Andrewa McKellara z Australské automobilové asociace, podle kterého „je to hazardování s lidskými životy... Je absolutně nevyhnutelné, že výsledkem budou mrtví lidé.“

Podobně jako čeští odpůrci jakéhokoliv uvolnění limitů i McKellar patrně zastává názor, že když jde o dobro společnosti, nesmí stát fakta v cestě. Zatímco totiž v letech 2000 až 2006 zahynulo na silnicích v Severním teritoriu 292 lidí, v šesti letech po zavedení limitu vzrostl počet obětí na 307.

Podobnou zkušenost ostatně máme i v EU. Německo se svými neomezenými dálnicemi má méně obětí nehod na milion obyvatel než třeba Francie, Belgie, Itálie, Španělsko a všechny východoevropské země včetně ČR. Hustota provozu a dopravním výkon v „člověkoautokilometrech“ přitom v Německu patří k nejvyšším na světě.

Foto: Wikipedia.org

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků