Austrálie se vrací k neomezené rychlosti, limit nic nepřinesl

Zpráva, která jako by ani nebyla z dnešní doby, přišla z Austrálie. Na silnici mezi městy Alice Springs a Barrow Creek se od února 2014 opět ruší omezení rychlosti.

Neomezená rychlost bude na 200kilometrovém úseku Stuart Highway platit zatím jen na zkušební dobu dvanácti měsíců, ale i tak je to důležitý indikátor společenských změn, k nimž v Austrálli došlo po nedávných volbách. Tamní obyvatelé vystavili socialistické vládě nelichotivý účet a poslali do vlády pravicovou koalici.

Bezpečnost | Život řidiče | Názory

Komentář: Obětí nehod je nejméně za 40 let. Proč se o tom nepíše?

Nový ministr pro infrastrukturu Peter Styles přišel se zrušením omezení rychlosti na zkušebním úseku v Severním teritoriu jako s jedním z prvních kroků ve funkci. 

Rovné silnice s minimálním provozem v Severním terotoriu byly spolu s německými dálnicemi posledním hájemstvím neomezené rychlosti a také oblíbenou destinací pro vývojové týmy automobilek. Limit 130 km/h na nich zavedla labouristická vláda v roce 2006. 

Styles upozornil, že zrušení limitu neznamená povolení k riskantní jízdě. „Vracíme odpovědnost motoristům,“ řekl. „Musí bát schopni přizpůsobit jízdu podmínkám a svým schopnostem. Upozorňuji, že policie bude nadále trestat ty, kdo jezdí nebezpečně.“

Samozřejmě se okamžitě začaly ozývat hlasy, které po zrušení limitu očekávají příchod apokalypsy. Australský web Drive.com.au cituje Andrewa McKellara z Australské automobilové asociace, podle kterého „je to hazardování s lidskými životy... Je absolutně nevyhnutelné, že výsledkem budou mrtví lidé.“

Podobně jako čeští odpůrci jakéhokoliv uvolnění limitů i McKellar patrně zastává názor, že když jde o dobro společnosti, nesmí stát fakta v cestě. Zatímco totiž v letech 2000 až 2006 zahynulo na silnicích v Severním teritoriu 292 lidí, v šesti letech po zavedení limitu vzrostl počet obětí na 307.

Podobnou zkušenost ostatně máme i v EU. Německo se svými neomezenými dálnicemi má méně obětí nehod na milion obyvatel než třeba Francie, Belgie, Itálie, Španělsko a všechny východoevropské země včetně ČR. Hustota provozu a dopravním výkon v „člověkoautokilometrech“ přitom v Německu patří k nejvyšším na světě.

Foto: Wikipedia.org

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků