Audi zavádí do sériové výroby nové lehké pružiny

Audi posiluje své vedoucí postavení v oblasti lehké konstrukce automobilů. Značka se čtyřmi kruhy zavede ještě letos do sériové výroby nové lehké pružiny z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny v modelu vyšší střední třídy.

Pružiny z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny, které Audi vyvinulo ve spolupráci s italským dodavatelem, se již na první pohled odlišují od ocelových pružin. Mají světle zelenou barvu, jejich svazek vláken je tlustější než drát vinuté ocelové pružiny a celkový průměr pružiny je při menším počtu závitů o trochu větší. Především jsou však nové pružiny o dobrých 40 procent lehčí. Zatímco ocelová pružina pro vůz vyšší střední třídy váží téměř 2,7 kilogramu, pružina z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny se stejnými vlastnostmi má hmotnost cca 1,6 kilogramu. V důsledku toho sníží čtyři pružiny z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny hmotnost vozidla přibližně o 4,4 kilogramu – to je zlepšení, které je z poloviny přínosem i pro neodpružené hmoty. „S pružinami z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny snižujeme hmotnost na rozhodujícím místě podvozku. Zvyšujeme tím navíc preciznost jízdy a zlepšujeme komfort odpružení,“ říká Prof. Dr. Ulrich Hackenberg, člen představenstva společnosti AUDI AG, zodpovědný za technický vývoj.

Jádrem pružiny jsou dlouhá vzájemně stočená skelná vlákna impregnovaná epoxidovou pryskyřicí. V dalším výrobním kroku jsou kolem této jen několik milimetrů tlusté „duše“ strojově navíjena další vlákna střídavě pod úhlem +45° a -45° k podélné ose. Jednotlivé vrstvy se při stlačování i roztahování vzájemně dokonale doplňují, takže mohou optimálně pohlcovat působící síly. V poslední fázi výroby je polotovar vytvrzen v peci při teplotách více než 100 °C.

Pružiny z kompozitu vyztuženého skelnými vlákny lze precizně nastavit pro příslušné použití a jejich materiál nabízí vynikající vlastnosti. Nepodléhá korozi, ani po dopadech odletujících kamenů, a je odolný vůči chemikáliím, jako jsou prostředky pro čištění kol. V neposlední řadě vyžaduje výroba mnohem méně energie než u ocelových pružin.

 

Audi A3 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 130 956 km
Cena: 205 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 158 174 km
Cena: 388 000 Kč
Audi A4 1.984
Rok výroby: 2009
Stav: 133 325 km
Cena: 280 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek