Audi vítězí v Le Mans. Proč ne ve formuli 1?

Audi slavilo v Le Mans opět velký úspěch. Ale stál za vynaložené peníze? Nebyla by pro automobilku formule 1 lepší investice?

Ta otázka se nabízí přímo sama. Proč se Audi nepokusí proniknout do F1? Vždyť tam by měly její úspěchy větší ohlas. A ty úvahy se objevují po každém vítězství značky Audi. To letošní, byť hodně těsné a vydřené, bylo desáté v průběhu posledních dvanácti let. V 79. ročníku totiž dojel jen jeden vůz Audi R18 TDI, dva další havarovaly. A na vítěze až do konce zle dotíraly tři vozy Peugeot 908.

Miliony versus statisíce

Píše se o tom, že sezona F1 stojí kolem 400 milionů eur. Vytrvalostní závody (jako je Le Mans) kolem desetiny této částky, tedy 40 milionů eur. I když zde náklady klesají, protože není potřeba vyvíjet nové auto pro každou sezonu. Audi uvádí, že zaměstnává 250 lidí ve sportovním oddělení. Ti připravují vozy nejen pro Le Mans, ale i pro další vytrvalostní závody.

Čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans sledovalo 250 tisíc diváků přímo na trati a miliony u televizorů a na internetu. Devatenáct závodů F1 je však přitažlivějších. Po celém světě je sleduje mnohem více diváků, jeden závod v průměru kolem 96 milionů lidí. A to hlavně v zemích, které dnes zažívají raketový ekonomický vzestup, což je zvláště důležité pro výrobce aut.

V Německu vidělo poslední závod F1 téměř 7 milionů diváků. Závody DTM zde sleduje v průměru kolem 2.2 milionu diváků. To Le Mans mělo mnohem menší sledovanost – jen 200 tisíc lidí. 

Proč tedy Audi na Le Mans pořád trvá? Vždyť by mu vítězství ve formuli 1 přineslo nesrovnatelně větší komerční efekt?

Laboratoř pod širým nebem

Po závodu se o tom rozhovořil jeden ze šéfů Audi Michael Dick. Řekl, „že Le Mans je perfektní místo pro otestování nových technologií“. Připomněl v této souvislosti třeba aerodynamiku, nové motory nebo LED světla.

Dodal, že v závodě ujedou vozy 5400 kilometrů. „Tolik neujede F1 za celý rok.“ A neodpustil si uštěpačnou poznámku, že z vítězství ve formuli 1 stejně nyní neprofitují automobilky, ale producent energetického drinku. Narážel na skutečnost, že formuli 1 vévodí tým Red Bull.

Závod v Le Mans je skutečnou laboratoří pod širým nebem. Vítězové zde dosahují průměrnou rychlost 225 km/h, a to i přesto že zastaví v boxech během dvaceti čtyř hodin třicetkrát.

Vítěz bere vše

Michael Dick také zdůraznil, že závody, jako byl ten letošní, kdy se bojovalo až do konce, utkví lidem na dlouho v paměti. A mají s ním spojeno vždy jen jméno vítěze. To je pro Audi to nejdůležitější.
 
A takový triumf pomáhá i „utužit“ vztah ke značce. Audi třeba letos pozvalo do Francie na 1200 (!) hostů z 25 zemí. Byli mezi nimi klíčoví zákazníci a nejlepší prodejci. Ti všichni se zde mohli radovat z triumfu značky.  

Klepněte pro větší obrázek
Téměř 250 tisíc diváků sledovalo čtyřiadvacetihodinovku v Le Mans, vedle Indianapolis 500 a Rally Monte Carlo jeden z nejdůležitějších automobilových sportovních podniků. 

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Vítězný vůz na trati. 

Klepněte pro větší obrázek
Další triumf Audi, na nejvyšším stupni stanuli Marcel Fässler, André Lotterer a Benoit Treluyer.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Největším letošním soupeřem Audi byl tým Peugeotu.

 

Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 74 000 Kč
Audi A3 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 130 956 km
Cena: 205 000 Kč
Audi A3 1.896
Rok výroby: 2008
Stav: 179 762 km
Cena: 158 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků