K největším lákadlům značky Audi v Ženevě patří vlajková loď řady TT. Po dřívějších únicích nyní konečně známe veškeré detaily.
O Audi TT RS jsme vám přinášeli veškeré známé informace a uniknuvší fotografie již v předchozích týdnech, naposledy jsme vás o něm alespoň v hrubých rysech informovali na tomto místě. Nyní si tuto ostrou novinku můžeme konečně přiblížit lépe a bez pochybností.
Jisté je, že se Audi vrací opět k pětiválcovému motoru. Výkonné pětiválcové zážehové motory mají přitom u Audi dlouhou tradici. Nejslavnějším je bezesporu přeplňovaný motor 2,1 litru z Audi quattro. Jeho první verze, představená v roce 1980, nabízela působivý výkon 147 kW (200 k). A vozy Sport quattro z roku 1984, odvozené přímo ze soutěžních speciálů, dosahovaly tehdy monstrózních 225 kW (306 k). Po celých 25 let se u Audi tohoto receptu drželi a turbodmychadlo s quattrem se objevily hned v několika dalších špičkových vozech značky.
A Audi vsadilo na tento recept „turbo + quattro“ i nyní. Zcela nově zkonstruovaný pětiválec kombinuje turbodmychadlo s přímým vstřikováním benzinu FSI. Pětiválcová jednotka TFSI vyniká mj. kompaktní stavbou (délka motoru je jen 49 cm) a váží jen 183 kg. Blok motoru je vyroben z odolné a lehké litiny s vermikulárním grafitem a také další komponenty jako hlava válců, písty a ojnice se vyznačují lehkou a pevnou konstrukcí.
Výsledkem je největší výkon 250 kW (340 k) ze zdvihového objemu 2480 ccm, což odpovídá měrnému výkonu 100,8 kW (137,1 k) na litr objemu. Maximální točivý moment 450 Nm je k dispozici od 1600 do 5300 ot./min. Rovněž výkonová hmotnost je díky relativně lehké karoserii, vyrobené převážně z hliníku podle konceptu Audi Space Frame, vynikající. V případě Coupé, které váží 1450 kg, činí jen 4,3 kg/k. Roadster s hmotností 1510 kg a výkonovou hmotností 4,4 kg/k zaostává za Coupé jen nepatrně.
Navzdory svým schopnostem si při pomalé jízdě tento pětiválec řekne v průměru o 9,2 l/100 km ve verzi Coupé, resp. 9,5 l/100 km v Roadsteru. Této úrovně účinnosti bylo dosaženo mimo jiné variabilními klapkami v sacím potrubí, přímým vstřikováním common rail s maximálním tlakem 120 barů, relativně vysokým kompresním poměrem 10,0:1 a variabilním časováním sacích a výfukových ventilů.
Hnací síla se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím nové šestistupňové mechanické převodovky. Hlavním stavebním kamenem pohonu všech kol quattro je před zadním diferenciálem uložená elektronicky řízená a hydraulicky ovládaná vícelamelová spojka Haldex, která dokáže během milisekund měnit rozdělení točivého momentu mezi přední a zadní nápravu.
Audi TT RS Coupé vystřelí i díky tomu z 0 na 100 km/h za 4,6 s, Roadster potřebuje o 0,1 s navíc. Oficiálně je největší rychlost omezena na 250 km/h, ale na přání může Audi zvýšit limit omezovače na 280 km/h.
Podvozek nového Audi TT RS vychází ze základu méně výkonných modelů TT, který má původ ve Volkswagenu Golf. Podvozek je zde ovšem snížen o 10 mm, jeho schopnosti dále zlepší na přání dodávane adaptivní tlumení Audi magnetic ride, které dává řidiči možnost volit mezi režimy Comfort a Dynamic. Nejsportovnější verze modelové řady TT jezdí na osmnáctipalcových kolech obutých do pneumatik 245/45. Za nimi se ukrývají mohutné kotoučové brzdy s vnitřním chlazením o průměru 370 mm vpředu a 310 mm vzadu. Pro ještě rychlejší odvod tepla jsou přední brzdové kotouče děrované.
Nové Audi TT RS je možné objednávat u prodejců od května tohoto roku. S dodávkami prvních vozů zákazníkům se počítá na začátku září 2009.
Audi TT RS