Audi TT: nové motory v kostce

O nové vrcholné verzi TTS jsme vás již na AutoRevue.cz již informovali a i některé další novinky pro modelovou řadu TT jsme letmo zmínili. Pojďme si nyní všechny letošní novinky shrnout.

Ty se týkají především motorů a pohonného ústrojí. Pro Coupé i Roadster se stává základním motorem přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,8 TFSI s přímým vstřikováním a výkonem 118 kW, tedy 160 koní. Tato vyspělá jednotka váží jen 135 kg, má olejové čerpadlo s variabilním účinkem v závislosti na aktuálních provozních podmínkách a doplněna je proměnným časováním sacích ventilů a dvojicí vyvažovacích hřídelů. Benzin je vstřikován přímo do válců pod tlakem 150 barů, přičemž dokonalou tvorbu směsi zajišťuje cílené rozvíření nasávaného vzduchu pomocí klapek v sacím potrubí. Točivý moment motoru 1,8 TFSI dosahuje hodnoty 250 N.m, a to v širokém pásmu otáček od 1 500 do 4 500 ot./min. Spalovací proces je uzpůsoben na spalování chudé palivové směsi a vysoký kompresní poměr, tkaže spořeba benzínu v kombinovaném provozu je pouze 6,7 l/100 km u Coupé a o 0,2 l/100 km je vyšší v Roadsteru. Vozu ve spojení s šestistupňovou manuálně řazenou převodovkou, jež točivý moment přenáší na přední kola, umožňuje dosáhnout rychlosti 226 km/h (223 km/h) a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,2 s (7,4 s). Za tyto slušné výkony vděčí Audi TT své lehké konstrukci s vysokým podílem hliníku, díky níž Coupé váží 1 240 kg, Roadster je o 45 kg těžší.

Další novinkou je možnost kombinovat stávající motor 2,0 TFSI také s pohonem všech kol quattro, doposud byl k dispozici jen pro verzi s pohonem přední osy. Nejvyšší výkon činí rovných 200 koní a ve srovnání se základním provedením z 0 na 100 km/h zrychlí zhruba o 1 s dříve a dosáhne rychlosti o 10 km/h vyšší. Normovaná spotřeba benzínu v kombinovaném provozu je vyšší o 1 litr.

Ačkoli se to zastáncům sportovních aut asi líbit nebude, pro obě karosářské verze bude k dispozici také známý vznětový motor 2,0 TDI, naladěný na výkon 125 kW a točivý moment 350 N.m. Dynamické vlastnosti tohoto quattra přibližně odpovídají „předokolce“ s motorem 1,8 TFSI, ale spotřeba nafty je v případě Coupé jen 5,3 l/100 km v kombinovaném provozu. V porovnání s vynikajícími motory TFSI však je nízká spotřeba paliva snad jediným vážným argumentem pro TDI, jenž však nebývá typickým kritériem zákazníků Audi. Nadále nevyřešenými nevýhodami jsou totiž třeba dlouhá reakce na sešlápnutí plynu, vyšší hlučnost a užší spektrum využitelných otáček vznětového motoru, což sportovnímu vozu typu Audi TT příliš nesluší...

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 720 000 Kč
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 350 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2007
Stav: 199 739 km
Cena: 135 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků