Audi SQ7 je monstrum s motorem 4.0 TDI V8 a elektrickým turbem

Elektrické přeplňování je tady. Audi SQ7 má úplně nový motor 4.0 TDI V8 o výkonu 435 koní.
Seznam kapitol
  1. Audi SQ7
  2. Fotogalerie: Audi SQ7

Automobilka Audi už s elektrickým přeplňováním experimentuje dlouho. Nyní se tento systém poprvé dostává do sériové výroby a to nejen u Audi, ale vůbec. Jako první sériové auto ho dostalo sportovně zaměřené SUV Audi SQ7 s úplně novou generací vznětového osmiválce 4.0 TDI bi-turbo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi SQ7 dostalo nový naftový osmiválec 4,0 l s elektrickým kompresorem. Zlepšuje reakce motoru v nízkých otáčkách a stojí za točivým momentem 900 Nm od 1000 ot./min.

Samotný motor je od základu nový a člověk nestačí žasnout, o jak komplikované ústrojí se jedná. Dvě klasická turbodmychadla jsou umístěna uprostřed a každé je zásobováno ne jednou stranou válců, ale jednou polovinou výfukových ventilů.

Testy | SUV | Audi | Srovnávací testy | Volvo | Luxusní auta

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Motor totiž disponuje systémem proměnného otevírání ventilů. Funguje to podobně jako systém vypínání válců u motoru 1.4 TSI ACT. Při částečném zatížení pracuje pouze jeden výfukový ventil, ale jakmile požaduje řidič výkon, otevře se i druhý ventil a výfukové plyny tak začnou proudit i k druhému turbu.

Obě turba mají vlastní lopatky a kompresor, stlačený vzduch pak putuje klasicky ke dvojici mezichladičů. K tomu se ale přidává ještě samostatný elektrický kompresor, který najdete stranou podobně jako třeba kompresor klimatizace. Ten bere elektrickou energii z nově navrženého 48V systému a při maximálním výkonu má spotřebu až 7 kW energie.

Technika | Premiéry | Kupé | Audi | Sportovní auta

Audi RS5 vyměnilo benzínovou V8 za TDI s elektrickým turbem

Jeho úkolem je dodávat motoru stlačený vzduch ihned po sešlápnutí pedálu plynu. Kompresor se točí rychlostí až 70 000 ot./min. a jeho reakce je podle Audi pouhých 250 milisekund. Díky tomu motor 4.0 TDI V8 disponuje nejvyšším točivým momentem od 1000 ot./min. a odpadá charakteristická prodleva po sešlápnutí plynu a náběhu turbodmychadel.

Pokud jde o parametry, nový naftový osmiválec 4.0 TDI nabídne až 320 kW (435 k) v rozmezí 3750 až 5000 ot./min. Nejvyšší točivý moment neklesne pod hodnotu 900 Nm mezi 1000 a 3250 ot./min. Z 0 na 100 km/h se Audi SQ7 dostane za 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost 250 km/h hlídá omezovač. Normovaná spotřeba je 7,4 litru na 100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Další zajímavostí je 48V systém, který pohání již zmíněný elektrický kompresor a také systém aktivních stabilizátorů. Audi SQ7 dostalo i elektronicky řízený aktuátor výfuku

Sílu přenáší na všechna kola s pneumatikami 285/45 R20 osmistupňová automatická převodovka a pohon quattro. Vzadu je pak sportovní diferenciál. Připlatit si můžete až za 22" kola.

Pokud jde o samotné Audi SQ7, dostalo adaptivní podvozek a aktivní stabilizátory, které rovněž využívají energii nového 48V elektrického systému. Ten čerpá energii z vlastní 470 Wh akumulátoru umístěného pod podlahou kufru. Tento akumulátor je schopný ve špičce dodat až 13 kW výkonu. Energii vyrábí generátor s účinností 80 % a výkonem až 3 kW. Ostatní systémy vozidla pracují na klasické 12V bázi, ale systémy jsou propojeny přes DC/DC konvertor a v případě potřeby si může základní systém vzít energii z toho 48V.

Zobrazit tiskovou zprávu
Následující kapitola
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 240 000 Kč
Audi A4 1.998
Rok výroby: 2007
Stav: 194 807 km
Cena: 130 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2007
Stav: 193 445 km
Cena: 195 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek