Audi SQ7 je monstrum s motorem 4.0 TDI V8 a elektrickým turbem

Elektrické přeplňování je tady. Audi SQ7 má úplně nový motor 4.0 TDI V8 o výkonu 435 koní.
Seznam kapitol
  1. Audi SQ7
  2. Fotogalerie: Audi SQ7

Automobilka Audi už s elektrickým přeplňováním experimentuje dlouho. Nyní se tento systém poprvé dostává do sériové výroby a to nejen u Audi, ale vůbec. Jako první sériové auto ho dostalo sportovně zaměřené SUV Audi SQ7 s úplně novou generací vznětového osmiválce 4.0 TDI bi-turbo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi SQ7 dostalo nový naftový osmiválec 4,0 l s elektrickým kompresorem. Zlepšuje reakce motoru v nízkých otáčkách a stojí za točivým momentem 900 Nm od 1000 ot./min.

Samotný motor je od základu nový a člověk nestačí žasnout, o jak komplikované ústrojí se jedná. Dvě klasická turbodmychadla jsou umístěna uprostřed a každé je zásobováno ne jednou stranou válců, ale jednou polovinou výfukových ventilů.

Testy | SUV | Srovnávací testy | Luxusní auta | Audi | Volvo

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Motor totiž disponuje systémem proměnného otevírání ventilů. Funguje to podobně jako systém vypínání válců u motoru 1.4 TSI ACT. Při částečném zatížení pracuje pouze jeden výfukový ventil, ale jakmile požaduje řidič výkon, otevře se i druhý ventil a výfukové plyny tak začnou proudit i k druhému turbu.

Obě turba mají vlastní lopatky a kompresor, stlačený vzduch pak putuje klasicky ke dvojici mezichladičů. K tomu se ale přidává ještě samostatný elektrický kompresor, který najdete stranou podobně jako třeba kompresor klimatizace. Ten bere elektrickou energii z nově navrženého 48V systému a při maximálním výkonu má spotřebu až 7 kW energie.

Technika | Sportovní auta | Kupé | Premiéry | Audi

Audi RS5 vyměnilo benzínovou V8 za TDI s elektrickým turbem

Jeho úkolem je dodávat motoru stlačený vzduch ihned po sešlápnutí pedálu plynu. Kompresor se točí rychlostí až 70 000 ot./min. a jeho reakce je podle Audi pouhých 250 milisekund. Díky tomu motor 4.0 TDI V8 disponuje nejvyšším točivým momentem od 1000 ot./min. a odpadá charakteristická prodleva po sešlápnutí plynu a náběhu turbodmychadel.

Pokud jde o parametry, nový naftový osmiválec 4.0 TDI nabídne až 320 kW (435 k) v rozmezí 3750 až 5000 ot./min. Nejvyšší točivý moment neklesne pod hodnotu 900 Nm mezi 1000 a 3250 ot./min. Z 0 na 100 km/h se Audi SQ7 dostane za 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost 250 km/h hlídá omezovač. Normovaná spotřeba je 7,4 litru na 100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Další zajímavostí je 48V systém, který pohání již zmíněný elektrický kompresor a také systém aktivních stabilizátorů. Audi SQ7 dostalo i elektronicky řízený aktuátor výfuku

Sílu přenáší na všechna kola s pneumatikami 285/45 R20 osmistupňová automatická převodovka a pohon quattro. Vzadu je pak sportovní diferenciál. Připlatit si můžete až za 22" kola.

Pokud jde o samotné Audi SQ7, dostalo adaptivní podvozek a aktivní stabilizátory, které rovněž využívají energii nového 48V elektrického systému. Ten čerpá energii z vlastní 470 Wh akumulátoru umístěného pod podlahou kufru. Tento akumulátor je schopný ve špičce dodat až 13 kW výkonu. Energii vyrábí generátor s účinností 80 % a výkonem až 3 kW. Ostatní systémy vozidla pracují na klasické 12V bázi, ale systémy jsou propojeny přes DC/DC konvertor a v případě potřeby si může základní systém vzít energii z toho 48V.

Zobrazit tiskovou zprávu
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Audi SQ7
  2. Fotogalerie: Audi SQ7
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 350 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 157 711 km
Cena: 365 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2007
Stav: 199 739 km
Cena: 140 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků