Audi SQ7 je monstrum s motorem 4.0 TDI V8 a elektrickým turbem

Elektrické přeplňování je tady. Audi SQ7 má úplně nový motor 4.0 TDI V8 o výkonu 435 koní.
Seznam kapitol
  1. Audi SQ7
  2. Fotogalerie: Audi SQ7

Automobilka Audi už s elektrickým přeplňováním experimentuje dlouho. Nyní se tento systém poprvé dostává do sériové výroby a to nejen u Audi, ale vůbec. Jako první sériové auto ho dostalo sportovně zaměřené SUV Audi SQ7 s úplně novou generací vznětového osmiválce 4.0 TDI bi-turbo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi SQ7 dostalo nový naftový osmiválec 4,0 l s elektrickým kompresorem. Zlepšuje reakce motoru v nízkých otáčkách a stojí za točivým momentem 900 Nm od 1000 ot./min.

Samotný motor je od základu nový a člověk nestačí žasnout, o jak komplikované ústrojí se jedná. Dvě klasická turbodmychadla jsou umístěna uprostřed a každé je zásobováno ne jednou stranou válců, ale jednou polovinou výfukových ventilů.

Testy | SUV | Srovnávací testy | Luxusní auta | Audi | Volvo

Srovnávací test: Audi Q7 3.0 TDI quattro vs. Volvo XC90 D5 AWD

Motor totiž disponuje systémem proměnného otevírání ventilů. Funguje to podobně jako systém vypínání válců u motoru 1.4 TSI ACT. Při částečném zatížení pracuje pouze jeden výfukový ventil, ale jakmile požaduje řidič výkon, otevře se i druhý ventil a výfukové plyny tak začnou proudit i k druhému turbu.

Obě turba mají vlastní lopatky a kompresor, stlačený vzduch pak putuje klasicky ke dvojici mezichladičů. K tomu se ale přidává ještě samostatný elektrický kompresor, který najdete stranou podobně jako třeba kompresor klimatizace. Ten bere elektrickou energii z nově navrženého 48V systému a při maximálním výkonu má spotřebu až 7 kW energie.

Technika | Sportovní auta | Kupé | Audi | Premiéry

Audi RS5 vyměnilo benzínovou V8 za TDI s elektrickým turbem

Jeho úkolem je dodávat motoru stlačený vzduch ihned po sešlápnutí pedálu plynu. Kompresor se točí rychlostí až 70 000 ot./min. a jeho reakce je podle Audi pouhých 250 milisekund. Díky tomu motor 4.0 TDI V8 disponuje nejvyšším točivým momentem od 1000 ot./min. a odpadá charakteristická prodleva po sešlápnutí plynu a náběhu turbodmychadel.

Pokud jde o parametry, nový naftový osmiválec 4.0 TDI nabídne až 320 kW (435 k) v rozmezí 3750 až 5000 ot./min. Nejvyšší točivý moment neklesne pod hodnotu 900 Nm mezi 1000 a 3250 ot./min. Z 0 na 100 km/h se Audi SQ7 dostane za 4,8 sekundy a nejvyšší rychlost 250 km/h hlídá omezovač. Normovaná spotřeba je 7,4 litru na 100 km.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Další zajímavostí je 48V systém, který pohání již zmíněný elektrický kompresor a také systém aktivních stabilizátorů. Audi SQ7 dostalo i elektronicky řízený aktuátor výfuku

Sílu přenáší na všechna kola s pneumatikami 285/45 R20 osmistupňová automatická převodovka a pohon quattro. Vzadu je pak sportovní diferenciál. Připlatit si můžete až za 22" kola.

Pokud jde o samotné Audi SQ7, dostalo adaptivní podvozek a aktivní stabilizátory, které rovněž využívají energii nového 48V elektrického systému. Ten čerpá energii z vlastní 470 Wh akumulátoru umístěného pod podlahou kufru. Tento akumulátor je schopný ve špičce dodat až 13 kW výkonu. Energii vyrábí generátor s účinností 80 % a výkonem až 3 kW. Ostatní systémy vozidla pracují na klasické 12V bázi, ale systémy jsou propojeny přes DC/DC konvertor a v případě potřeby si může základní systém vzít energii z toho 48V.

Zobrazit tiskovou zprávu
Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Audi SQ7
  2. Fotogalerie: Audi SQ7
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 360 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2009
Stav: 167 576 km
Cena: 285 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 157 711 km
Cena: 380 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků