Jeden by si řekl, že asi nemá smysl znovu vymýšlet kolo nebo objevovat Ameriku. Pokud jde o koncepci čtyřdobého motoru s vnitřním spalováním, od konce devatenáctého století, kdy byl motor vynalezen, se nic zásadního nezměnilo. Vlastně jedinou revolucí byl motor s rotačním pístem, který vynalezl Felix Wankel, ale ten se příliš neprosadil.
Klasická koncepce s písty a klikovým mechanismem se zdá být neotřesitelná a jediné, o co se automobilky snaží, je maximální zefektivnění procesu spalování.
Audi teď ale hledá trochu jinou cestu, jak z klasické pístové koncepce dostat maximum. Britský magazín Autocar odhalil skicu z patentového úřadu, která má ukazovat na nový design motoru. Autocar naznačuje, že jde o snahu dosáhnout maximální kultivovanosti pomocí složitého systému vahadel.
Nám se ale zdá poněkud zbytečně komplikované vyvažovat takto složitě chod čtyřdobého řadového čtyřválce, když s vyvažovací hřídelí (je konstrukčně mnohem jednodušší, prostorově méně náročná a nemá tolik třecích ztrát) dosahují koncernoví motoráři velmi dobrých výsledků.
Nabízí se ovšem možnost, že se jedná o velmi promyšlený mechanismus proměnného zdvihu pístu spolu s potenciální deaktivací válců. Je to samozřejmě jen spekulace, ale složitý nákres se až moc podobá dosavadním experimentům s proměnným zdvihem, deaktivací válce a změnou komprese na požádání.
Těžko říct, jestli Audi skutečně něco podobného zavede do sériové výroby v dohledné době. Podobné experimenty mnohdy vyšuměly do prázdna, ale velká automobilka s odpovídajícím technickým (a hlavně finančním) zázemím má určitě potenciál revoluční myšlenku prosadit. Na přiloženém videu můžete vidět experimentální motor s proměnným zdvihem pístu.