Audi S1 vs. Volkswagen Beetle GSR: Koncernové speciality

Řekněme, že z nějakého důvodu chcete malé auto s velkou image, které ale zároveň dokáže i pobavit. Koncern Volkswagen má ve své aktuální nabídce dva velice zajímavé kandidáty - Beetle GSR a Audi S1.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Koncernová technika dvakrát jinak
  2. Design hlavním z argumentů
  3. Interiér: Rozměry se liší, prostorem téměř ne
  4. Koncernový „autobus“...
  5. ...versus splašená myš, Běžně v pořádku
  6. Za krásu se opravdu musí platit, Závěr, Technické údaje
  7. Fotogalerie

Ještě než si do detailu rozebereme tyto žluté krasavce, rád bych předem zdůraznil jednu věc. Přestože jsme obě auta testovali v jeden čas na stejných silnicích a výsledek proto vypadá jako klasický srovnávací test, protentokrát ho prosím tak neberme. O přímé soupeře úplně nejde, i když mají mnoho společného.

Ostrého Brouka jsme s Audi S1 Sportback testovali spíše pro zajímavost a na ukázku toho, jaké podoby na sebe může brát dobře známá koncernová technika, respektive jak se případné odlišnosti projeví v praxi. Výstižnější než srovnávací test by bylo spíše označení „popisovací test“.

Každopádně už teď mohu prozradit, že realita ukázala na mnoho rozdílů. Tak se do toho pusťme.

Sportovní auta | Srovnávací testy | Volkswagen | Audi | První svezení

Připravujeme: Srovnávací test Audi S1 vs. Volkswagen Beetle GSR

Koncernová technika dvakrát jinak

Přestože testované Audi a VW mají společný původ, dvojčata to zdaleka nejsou. Brouk stojí na platformě PQ35. Dobře si vzpomínám na prezentaci při uvádění tohoto modelu na český trh, kde představitelé automobilky Volkswagen zdůrazňovali fakt, že jde v podstatě o převlečený Golf. Řeč je samozřejmě o Golfu předposlední šesté generace. Audi S1 coby ostrá verze A1 dostala základ z VW Polo (PQ25) upravený pro zástavbu pohonu všech kol.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Koncernový původ je stejný, výsledek jiný. Audi S1 dostalo pohon všech kol, ostrý Brouk si musí vystačit s pohonem přední nápravy.

Právě pohon všech kol přes mezinápravovou spojku Haldex v případě malého Audi je hlavním rozdílem. GSR, přestože se tváří jako blízký příbuzný rodiny R, pohon čtyř kol nedostalo. Absolutně nejrychlejší Beetle vůbec si musí vystačit s přední nápravou, což je trochu škoda. I když, jak se to vezme...

Testy | Sportovní auta | Palivo | Kupé | Fascinace | Volkswagen | Premiéry | Design

Test: Volkswagen Beetle Sport 2,0 TSI DSG - pekelně svižný hmyz

Do třetice musím zmínit ještě jeden podstatný rozdíl - motor. Základem je přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec řady EA888, který má v obou případech objem 1984 ccm a shodné je také vrtání i zdvih (82,5 x 92,8 mm). Audi S1 ovšem namísto 210 koní a 280 Nm dává pro řidičovu pravou nohu 231 koní a 370 Nm. Benzinový dvoulitr tudíž obdržel řadu dalších úprav, které jsou velmi podobné tomu, o čem psal Jirka v testu VW Golf R.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Motory obou těchto stylových automobilů vychází z řady EA888. V případě výkonnějšího Audi se ale čtyřválec dočkal dalších úprav. 

Řeč je kromě jiného například o posílených ojnicích, silnější klikové hřídeli nebo o přidaném systému nepřímého vstřiku paliva. Motor v Audi rovněž nabízí řečeno pěkně česky „vylepšovač zvuku“. Kromě přenášení vibrací ze sání je ale zvuk vylepšen také prostřednictvím klapky ve výfuku, která se otevírá při vysokém zatížení. Beetle se bez těchto věcí musí obejít, stejně jako se mu vyhnul třeba systém start/stop.

Testy | Hatchbacky | Volkswagen | Volkswagen Golf

Test Volkswagen Golf R: Nadgolf

Pro úplnost dodejme, že v případě testovacích exemplářů dorazilo GSR vybavené šestistupňovou automatickou převodovkou DSG, zatímco Audi S1 používá šestistupňový manuál. Musím otevřeně přiznat, že jsem v dnešní době zcela automaticky čekal ve sportovním Audi pouze dva pedály na podlaze, takže mě přítomnost manuálu překvapila.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Další zásadní rozdíl se týká převodovky.
GSR dorazilo s automatem, Audi S1 se překvapivě dodává s manuálem. 

Ještě více mě ale překvapila skutečnost, že se S tronic pro tento model nenabízí. Důvodem prý byla snaha snížit hmotnost, kterou navýšil pohon všech kol, a co možná nejlepší rozložení váhy vozu. Ta má poměr 60/40, automat by logicky ještě více zatížil přední nápravu.

V neposlední řadě je výrazným rozdílem také velikost obou automobilů jako takových. Sportback měří na délku 3975 mm, široký je 1746 mm a vysoký 1423 mm. Rozvor náprav má hodnotu 2469 mm. Přestože se to na první pohled možná nezdá, současný Beetle je o dost větší.

Naplno tento fakt poznáte, když si obě auta postavíte vedle sebe. S rozměry 4278 mm x 1808 mm x 1486 mm malý Sportback převyšuje ve všech směrech. Jak si povíme později, při jízdě zase posádka naplno pozná, co to znamená téměř o sedm centimetrů delší rozvor náprav. Právě o tolik (přesně řečeno o 68 mm) má Brouk rozvor větší.

Teorie bylo na úvod více než dost. Nastal čas si obě auta pořádně prohlédnout.

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Úvod, Koncernová technika dvakrát jinak
  2. Design hlavním z argumentů
  3. Interiér: Rozměry se liší, prostorem téměř ne
  4. Koncernový „autobus“...
  5. ...versus splašená myš, Běžně v pořádku
  6. Za krásu se opravdu musí platit, Závěr, Technické údaje
  7. Fotogalerie
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 65 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků