Audi R8 GT: po dietě cestou z posilovny

Audi se snaží dokázat, že je s to omezovat hmotnost svých poměrně těžkých aut. A tak tu máme R8 GT, dosud očekávanou jako Clubsport.

Mezi hlavní atributy ingolstadtské novinky patří nejen o 100 kg nižší pohotovostní hmotnost (tedy 1 525 kg), ale i výkonnější motor. Vidlicový desetiválec s objemem 5,2 l byl posílen o 35 koní a 10 Nm na výsledných 560 koní (410 kW), resp. 540 Nm při 6 500 ot./min. To vyladěnému vozu umožňuje zrychlení z klidu na 100 km/h za 3,6 s a dosažení rychlosti 320 km/h. Pojďme si ale jednotlivé aspekty GT verze projít podrobněji.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Model R8 GT se na první pohled vyznačuje matně černou maskou chladiče s titanově zbarveným rámem, vylepšeným předním nárazníkem s dodatečnými „křidélky“ z uhlíkových kompozitů, předními světly složenými z LED, matně černými obklady zrcátek a boků před zadními koly, nápisy GT, pevným přítlačným křídlem na zádi nebo novým difuzorem v zadním nárazníku. Vůz bude k mání ve čtyřech metalizovaných odstínech karoserie (Samoa Orange, Suzuka Gray, Ice Silver a Phantom Black s perleťovým efektem) a v interiéru si pak všimneme rozsáhlého využití Alacantary třeba na volantu, madle ruční brzdy či sedadlech nebo kontrastního stehování.

Výkon motoru se přenáší na kola obou náprav skrze šestistupňovou atuomatickou převodovku R tronic (DSG) s možností manuální volby převodových stupňů. Za normálních podmínek posílá středová viskózní spojka 85 % momentu směrem vzad. V případě potřeby lze na přední kola přenášet nejvýše 30 % výkonu, zadní diferenciál nabízí svornost od 25 do 40 %.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O náležité zpomalení se stará sada uhlíko-keramických brzdových kotoučů s průměrem 380 mm vpředu a 356 mm vzadu, brzdiče jsou rudě lakovány. Standardně bude Audi R8 GT dodáváno s devatenáctipalcovými litými koly s pneumatikami 235/35 vpředu a 295/30 vzadu, za příplatek lze zadní nápravu osadit jinými disky s pneumatikami 305/30.

Řidič může měnit světlou výšku vozu v rozsahu 10 mm. A GT navíc dostává specificky odladěný stabilizační systém s možností režimu Sport, jenž dovolí drobnou přetáčivost na výjezdu ze zatáčky. A pokud budete chtít s tímto autem „závodit” (rozumějte jezdit na okruzích), nabídne vám Audi speciální sadu doplňků. Patří mezi ně vzpěra mezi horními lůžky předních tlumičů, čtyřbodové bezpečnostní pásy, hasicí soustava či odpojovač akumulátoru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

A jakpak že se konstruktérům podařilo uspořit plný metrák hmotnosti? Například čelní sklo je tenčí a příčka mezi kabinou a motorovým prostorem je stejně jako zadní okno vyrobena z polykarbonátu, což vozu odlehčilo dohromady o 9 kg. Zadní křídlo je lehčí o 1,2 kg, hliníková přední kapota o menší tloušťce uspořila dalších 2,6 kg a kapota zadní, vyrobená z uhlíkových kompozitů, přinesla úsporu 6,6 kg. Výčet dalších dílů následuje: zadní nárazník (- 6,7 kg), brzdová soustava (- 5 kg), akumulátor (- 9,4 kg), sání (2,3 kg), tlumení motorového prostoru ( - 2,8 kg), čalounění interiéru (- 7,9 kg), sedadla a podvozek (dohromady - 31,5 kg). Drobné cizelace se dotkly i dalších dílů.

Úspory hmotnosti jsou to zajímavé, ale na odlehčenou verzi supersportu je 1 525 kg stále hodně. Např. cenově a výkonově srovnatelné Porsche 911 997 GT2 váží o dalších 85 kilogramů méně, o další stovku níže je „koncernové” Lamborghini Gallardo Superleggera a Ferrari F430 Scuderia má dokonce jen 1 250 kg.

Novinka s označením Audi R8 GT přijde na trh v sérii omezené na 333 kusů, jež se budou prodávat po 193 000 eurech. Kolik z nich by se mohlo dostat do našich končin zatím ani netušíme...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Audi R8 GT
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 74 000 Kč
Audi A3 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 130 956 km
Cena: 205 000 Kč
Audi A3 1.896
Rok výroby: 2008
Stav: 179 762 km
Cena: 158 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků