Audi R8 e-tron: další elektrikář do výroby

Audi oznámilo, že sériové provedení R8 e-tron dostane na trh již koncem roku 2012. Další elektrický sporťák je tak na cestě.

Elektropohon se šíří světem automobilů jak mor a zasahuje stále více kategorií. Elektromobily již zdaleka nemusí být pouze malými vozítky pro městský provoz, stojíme na prahu éry, v níž budou na elektrickou energii jezdit i supersportovní vozy. Automobilka Audi právě potvrdila, že hodlá do sériové výroby uvést svůj model R8 e-tron, který byl v podobě studie představen vloni na autosalonu ve Frankfurtu. Konkurovat jím chce především připravovanému elektrickému provedení Mercedes-Benz SLS AMG E-cell a předčít bude jistě chtít i jediný současný elektrický sporťák, Teslu Roadster.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

O pohon Audi R8 e-tron se stará čtveřice asynchronních elektromotorů v každém z kol a celkovým výkonem 313 koní (230 kW) a točivým momentem až 4 500 Nm. Tyto hodnoty mají vozu zajistit zrychlení z klidu na 100 km/h za 4,8 s. Energii uchovávají vodou chlazené li-ionové akumulátory, jež jsou uloženy těsně za prostorem pro posádku, díky tomu se novinka může pochlubit rozložením hmotnosti mezi přední/zadní nápravu v poměru 42/58, což je stejná hodnota jako u současného Audi R8 5,2 FSI.

Umístění baterií bylo klíčovým problémem, neboť jejich sada váží plných 550 kg. Nabízí ovšem i tak jen 53 KWh, což má stroji umožnit dojezd 250 km. To je ale ryzí teorie, nebož už při průměrném využiutí poloviny výkonu motoru (115 kW) vám baterky dojdou za půl hodiny, při průměru 100 km/h tak po 50 kilometrech. Poté bude třeba je nabít, s využitím běžné domácí zásuvky to zabere šest až osm hodin, speciální nabíječka tuto dobu zkrátí na dvě až čtyři hodiny.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pokud patříte k těm, jež mají obavu o jízdní vlastnosti a radost ze svezení, má pro vás Audi ujištění, že pohotovostní hmotnost vozu nepřesáhne 1 600 kg a pohon je naladěn tak, že 70 % z celkového výkonu se přenáší na kola zadní nápravy. V případě zhoršené adheze však řídicí soustava energií zásobuje jednotlivé elektromotory individuálně. Podle představitelů Audi má toto řízení zajistit faktické potlačení přetáčivosti i nedotáčivosti za všech podmínek.

Výrobou omezené série vozů Audi R8 e-tron má být pověřena továrna Quattro GmbH v německém Neckarsulmu a jak jsme již zmínili, na trhu se má objevit během přibližně roku a půl.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi R8 e-tron pojede dobře, s akumulátory o kapacitě 59 kWh ale jistě ne moc dlouho...
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků