Audi pracuje na vlastním elektrickém dmychadle

Přeplňování je jedním z nejdůležitějších prvků moderních motorů, které mají za úkol nejen zvyšovat výkon, ale především snižovat laboratorní hodnoty spotřeby a emisí CO2. I zde se pozornost konstruktérů přenáší od čisté mechaniky k elektronickým systémům.

Přeplňování je logickým a po technické stránce docela jednoduchým řešením. Zvyšování tlaku vzduchu při plnění válců umožňuje spalovat větší množství paliva, navíc větší porce kyslíku znamená účinnější a efektivnější prohoření směsi. V tuto chvíli se používají prakticky jen dva principy přeplňování: kompresor mechanicky hnaný rozvodovým řemenem, nebo výfukové turbodmychadlo roztáčené výfukovými plyny.

Technika

Elektrické přeplňování opět blíže skutečnosti

Výfuková turbína však vykazuje ztráty na výfukovém traktu a citelné zpoždění na pokyn plynového pedálu a také podstatně hbitější kompresor ubírá na celkové účinnosti práce motoru. Automobilky proto využívají nejrůznějších kombinací těchto soustav, některé používají kompresor pro náběh točivého momentu z nízkých otáček a turbodmychadlo pro dosažení požadovaného výkonu, jiné ze stejného důvodu kombinují malé a velké turbodmychadlo. Ačkoli bývá účinek těchto soustav přesvědčivý, nová generace přeplňovacích soustav stojí před revolucí.

Klepněte pro větší obrázek
Schéma vznětového šestiválce Audi opatřeného elektricky hnaným kompresorem a konvenčním výfukovým turbodmychadlem

Tou je dmychadlo s náhonem elektromotorem, o němž jsme slyšeli v posledních měsících již několikrát. Na jeho vývoji pracují především specializovaní výrobci jako Eaton nebo CPT, ale také automobilky samotné. Za zmínku stojí značka Audi, jež dokončuje přípravu systému označovaného Electric Biturbo. Ten sestává z elektromotorem hnaného dmychadla pro bleskové reakce v nízkých a středních otáčkách a klasického velkého turbodmychadla pro špičkový výkon v otáčkách vysokých.

Technika

Elektrické kompresory připraveny do výroby

Elektrický náhon dmychadla má kromě přesnosti dávkování účinku výhodu také v minimalizaci výkonových ztrát, které jsou u konvenčních kompresorů a turbodmychadel zjevné, neboť za všech okolností kladou spalovacímu motoru odpor. Elektrické dmychadlo lze totiž napájet takřka „zadarmo“, tedy energií z regenerativního brzdění nebo solárních panelů, což navíc podtrhuje možnosti využití v hybridech.

Technika

Eaton pracuje na nových kompresorech

Co se dalších automobilek týče, na elektricky poháněném přeplňování dnes pracují také BMW nebo Subaru, jež zvažuje jeho použití na svých budoucích sportovních a závodních vozech. Zůstává tedy jen otázkou měsíců, kdy se s tímto řešením setkáme ve velkosériové výrobě.

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 123 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 75 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

dnes | Stanislav Kolman | 29 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků