Audi: hlavní světla z LED jsou miláčky Bruselu

Expanze LE diod pokračuje, Evropská komise úředně považuje hlavní světlomety sestavené z LED jako nástroj snižování emisí CO2.

Automobilka Audi patří k protagonistům v zavádění světelných zdrojů LED do sériové produkce. Pro denní svícení je sériově použila již v roce 2004 u luxusního sedanu A8 W12. Už o rok dříve přitom vystavila v Detroitu mlhový světlomet z LED a jen o několik týdnů později debutovala v Ženevě studie Audi Nuvolari, jež měla ze zdrojů LED sestaveny hlavní světlomety. V sériové výrobě (po Lexusu teprve podruhé) hlavní světla LED dostaly vozy Audi R8, u kterých se za ně tehdy připlácelo 95 tis. Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi R8

V současnosti značka Audi nabízí hlavní světlomety sestavené z LED kromě R8 také ve svých modelových řadách A3, A8, A6, a A7 Sportback, přičemž tyto systémy jsou pro každý model jiné. Například špičkový sedan A8 má na každé straně 76 diod. Jejich barevná teplota se pohybuje kolem hladiny 5 500 Kelvin, což je velmi blízké běžnému dennímu světlu a snižuje únavu řidiče při dlouhých nočních jízdách.

Audi

Kompletní LED světlomety pro Audi R8

Mezi další přednosti hlavních světlometů složených z LED patří široké možnosti elektronického ovládání světelného toku v závislosti na provozních podmínkách (včetně synchronizace s údaji navigace) a jeho směrování. Z vysloveně praktického hlediska je třeba zdůraznit, že jsou konstruovány tak, aby vydržely po celou dobu životnosti auta, takže by se měly stát výměny žárovek nebo výbojek minulostí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi S8

 

Jedním z argumentů pro tuto techniku je také nízká spotřeba energie, na kterou se nyní zaměřila pozornost testování pro Evropskou komisi (EC). Výsledky vyznívají docela předvídatelně, ovšem možná poněkud účelově: porovnávají totiž pouze konvenční halogenové žárovky se zdroji LED a výbojkové zdroje (tzv. „xenony“) nezohledňují. Potkávací světla s běžnými žárovkami podle výsledků spotřebují zhruba 135 W, ovšem zdroje LED ve stejném režimu jen 80 W.

Audi

Audi Nuvolari - designérský skvost z Německa

Na dynamometru byly odzkoušeny dva vozy Audi A6, jeden s běžnými žárovkami v hlavních světlech a zdrojích osvětlení tabulky SPZ, druhý pak s kompletním osvětlením z LED. Podle výsledků těchto testů přinesly LED snížení emisí CO2 o více než 1 g/km a na tomto základě Evropská komise uznala světlomety LED jako „inovativní technologii pro omezování emisí CO2“.

Audi A3 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 130 956 km
Cena: 205 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2013
Stav: 158 174 km
Cena: 388 000 Kč
Audi A4 1.984
Rok výroby: 2009
Stav: 133 325 km
Cena: 280 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

včera | Stanislav Kolman | 65 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků