Audi: hlavní světla z LED jsou miláčky Bruselu

Expanze LE diod pokračuje, Evropská komise úředně považuje hlavní světlomety sestavené z LED jako nástroj snižování emisí CO2.

Automobilka Audi patří k protagonistům v zavádění světelných zdrojů LED do sériové produkce. Pro denní svícení je sériově použila již v roce 2004 u luxusního sedanu A8 W12. Už o rok dříve přitom vystavila v Detroitu mlhový světlomet z LED a jen o několik týdnů později debutovala v Ženevě studie Audi Nuvolari, jež měla ze zdrojů LED sestaveny hlavní světlomety. V sériové výrobě (po Lexusu teprve podruhé) hlavní světla LED dostaly vozy Audi R8, u kterých se za ně tehdy připlácelo 95 tis. Kč.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi R8

V současnosti značka Audi nabízí hlavní světlomety sestavené z LED kromě R8 také ve svých modelových řadách A3, A8, A6, a A7 Sportback, přičemž tyto systémy jsou pro každý model jiné. Například špičkový sedan A8 má na každé straně 76 diod. Jejich barevná teplota se pohybuje kolem hladiny 5 500 Kelvin, což je velmi blízké běžnému dennímu světlu a snižuje únavu řidiče při dlouhých nočních jízdách.

Audi

Kompletní LED světlomety pro Audi R8

Mezi další přednosti hlavních světlometů složených z LED patří široké možnosti elektronického ovládání světelného toku v závislosti na provozních podmínkách (včetně synchronizace s údaji navigace) a jeho směrování. Z vysloveně praktického hlediska je třeba zdůraznit, že jsou konstruovány tak, aby vydržely po celou dobu životnosti auta, takže by se měly stát výměny žárovek nebo výbojek minulostí.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Audi S8

 

Jedním z argumentů pro tuto techniku je také nízká spotřeba energie, na kterou se nyní zaměřila pozornost testování pro Evropskou komisi (EC). Výsledky vyznívají docela předvídatelně, ovšem možná poněkud účelově: porovnávají totiž pouze konvenční halogenové žárovky se zdroji LED a výbojkové zdroje (tzv. „xenony“) nezohledňují. Potkávací světla s běžnými žárovkami podle výsledků spotřebují zhruba 135 W, ovšem zdroje LED ve stejném režimu jen 80 W.

Audi

Audi Nuvolari - designérský skvost z Německa

Na dynamometru byly odzkoušeny dva vozy Audi A6, jeden s běžnými žárovkami v hlavních světlech a zdrojích osvětlení tabulky SPZ, druhý pak s kompletním osvětlením z LED. Podle výsledků těchto testů přinesly LED snížení emisí CO2 o více než 1 g/km a na tomto základě Evropská komise uznala světlomety LED jako „inovativní technologii pro omezování emisí CO2“.

Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 240 000 Kč
Audi A4 1.998
Rok výroby: 2007
Stav: 194 807 km
Cena: 130 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2007
Stav: 193 445 km
Cena: 195 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

dnes | Radek Pecák | 5 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

včera | Milan Lažanský | 15 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků