Audi detailně představilo elektromobil s označením e-Tron vycházející z modelu R8. S 313 koňmi výkonu nepůjde o žádnou dětskou hračku.
Audi tak konečně nabídlo sadu fotografií a podrobností o konceptu, který jsme vám v krátkosti představili již zkraje týdne.
Jelikož oba němečtí konkurenti Audi ve Frankfurtu vystavují studie svých elektrických supervozů, nemohla ingolstadtská filiálka Volkswagenu zůstat pozadu. Nečekejte tedy jekot nějakého desetiválce ani zdobné koncovky výfuků na zádi. E-Tron se totiž jakožto stoprocentní elektromobil vyznačuje čtveřicí elektromotorů, v každém kole je jeden, přičemž k zadním kolům se za běžných podmínek přenáší 70 % výkonu. Elektronické řízení distribuce elektrické energie přitom umožňuje optimální stabilitu při průjezdu zatáčkou. Dohromady dávají 313 koní (230 kW), přičemž točivý moment vrcholí hodnotou 4 500 Nm.
Pro jistotu opakujeme: Audi e-Tron dosahuje točivého momentu 4 500 Nm, což je mimochodem krásný důkaz toho, že točivý moment bez patřičných otáček a tedy i bez výkonu nemá žádný vliv na dynamiku vozu. Elektrické Audi totiž i tak zrychlí z klidu na 100 km/h za 4,8 s, z 60 na 120 km/h za 4,1 s a dosáhne rychlosti 200 km/h, přičemž li-ionové akumulátory mu zajistí dosah 248 km na jedno nabití. To vše alespoň z hlediska zrychlení zkrátka odpovídá oněm 313 koním výkonu...
Sada baterií uložených pro optimální vyvážení hned za sedadly váží nezanedbatelných 213 kg a pro plné dobití jim stačí být po dobu šesti hodin připojeno k běžnému napětí 220V. Máte-li však k dispozici zástrčku na 400V, postačí k dobití 2,5 hodiny.
Přídi dominují tenké světlomety složené z LED a jednodílná maska s dodatečnými ventilačními otvory v okrajích nárazníku. Za specifický designérský prvek si konstruktéři z Ingolstadtu vybrali tenké a husté žebrování na mřížkách a dalších doplňcích, ale promítá se i do povahy ráfků kol. Tato studie je 4 200 mm dlouhá, 1 900 mm široká a 1 230 mm vysoká, díky rozsáhlému užití lehkých slitin včetně tradičního prostorového rámu z hliníku a povrchových dílů karosérie z tvrzených plastů se podařilo udržet pohotovostní hmotnost na ucházející hranici 1 600 kg.
Audi při vývoji tohoto prototypu sáhlo k velmi zajímavým technologiím. Tepelné čerpadlo se tak stará o vytápění interiéru. Všechny řídicí jednotky i samotný systém pohonu jsou ovládány s ohledem na průběžné korekce tepelných podmínek, což zajišťuje optimální a spolehlivé fungování celé soustavy a komfortní cestování. Všechny tyto komponenty jsou sdruženy do jednoho systému, jenž má za úkol ideální práci s energiemi včetně té tepelné.
Blíže neupřesněné elektronické rozhraní pro komunikaci s okolím, nazývané car-to-x, má otevírat nové rozměry v chápání hospodárnosti, bezpečnosti a důvěry. Zohledňovat bude kromě cyklů semaforů i aktuální provoz, aby plánovalo ideální strategii jízdy.
Zatímco prakticky celé dvacáté století patřilo mezi prvky individuální dopravy zcela jednoznačně motorům s vnitřním spalováním, elektřina se pod tlakem ekologického hnutí a tenčících se zásob fosilních paliv opět vrací do hry. Ale činí tak jen velmi zvolna, například v Německu je nyní registrováno jen necelých 1 500 elektromobilů, což představuje pouze 0,035 procenta ze všech provozovaných vozidel. Tento poměr se postupně zvyšuje, ale elektřina má před sebou ještě dlouhou cestu k tomu, aby automobily ovládla. Ale i příklad studie Audi e-Tron nám připomíná, že se jednou dostane i na sportovní vozy...
Audi eTron