Audi AG: rekordní rok 2014 s více než 1,74 milionu prodaných vozů

V roce 2014 společnost AUDI AG jednoznačně překonala svůj cíl v podobě 1,7 milionu prodaných vozů: Do konce roku dodala zákazníkům přibližně 1 741 100 automobilů, což je o 10,5 procenta více než v roce 2013. Společnost tak opět dokázala zrychlit tempo svého růstu a získala přibližně 165 600 dalších zákazníků, což je druhý nejvyšší nárůst objemu v historii. K vysokým celkovým prodejům přispěly především žádané modely SUV* (+15,8 %) a řada A3, v roce 2014 poprvé dostupná celosvětově (+53,2 %). V prosinci společnost Audi opět vykázala dvouciferný růst a rok zakončila s nárůstem prodeje o 14,7 procenta, což představuje přibližně 150 000 prodaných jednotek za měsíc.     

„Rok 2014 jednoznačně potvrdil sílu značky Audi,“ říká Rupert Stadler, předseda představenstva AUDI AG. „Zaznamenali jsme velmi úspěšný rok už před druhou fází naší modelové iniciativy. Podmínky na mnoha trzích však zůstávají náročné.“

Vedoucí prodeje Luca de Meo vyzdvihuje probíhající globalizaci obchodní činnosti AUDI AG jako důležitý faktor úspěchu: „V loňském roce jsme se posunuli vpřed ve všech regionech světa a zvýšili jsme tržní podíl. V prémiovém segmentu v Číně jsme upevnili své vedoucí postavení a v Evropě jsme zakončili rok na výrazně vyšší úrovni než v předkrizovém roce 2007. Na americkém trhu Audi roste téměř třikrát rychleji než celkový prodej automobilů.“ Celkově Audi v roce 2014 dosáhla historicky nejvyšších prodejů v 50 zemích. Celosvětově počet dodaných vozů společnosti vzrostl pátý rok po sobě o více než 100 000 jednotek. Ve srovnání s 949 729 prodaných vozidel v roce 2009 si v loňském roce vybralo automobil se čtyřmi kruhy ve znaku téměř o 800 000 zákazníků více.

Ve Spojených státech se počet dodaných vozů za stejné období více než zdvojnásobil, z 82 716 v roce 2009 na loňských 182 011. V roce 2014 automobilka zaznamenala v USA nárůst prodeje o 15,2 procenta. Prosinec byl s počtem 19 238 dodaných vozidel nejúspěšnější měsíc, jaký kdy Audi v Americe zaznamenala, a zároveň 48. rekordní měsíc v řadě – stejně jako v letech 2011, 2012 a 2013 Audi opět každý měsíc překonala objem prodeje z předchozího roku. Významnou roli v tom hrál model Q5*, který se s počtem 42 420 prodaných jednotek (+5,1 %) stal ve Spojených státech poprvé nejprodávanějším modelem Audi. Velký pokrok zaznamenal v devátém roce prodeje také model SUV Q7* z kategorie „full-size“, jehož prodej vzrostl o 15,9 procenta. Pokud jde o segment kompaktních vozů, model Q3* rozšířil na podzim portfolio modelů Audi SUV na americkém trhu; na jaře navíc oslavil úspěšnou premiéru v amerických autosalonech model A3 Limuzína*. Kanada (+19,5 %) a Mexiko (+10,5 %) rovněž přispěly dvouciferným růstem k úspěšnému roku Audi v Severní Americe. Navzdory nelehkým podmínkám na trhu v několika zemích výrazně vzrostly prodeje AUDI AG i v Jižní Americe, především v Brazílii (+89,9 % na 12 350 vozů). Růst poptávky v této zemi předčil očekávání, což mělo na konci roku za následek nedostatek vozidel v prodejnách.

Evropě v roce 2014 prodeje Audi stouply o 4,2 procenta na 762 900 prodaných vozidel – nový rekord nejprodávanější prémiové značky v regionu. Zatímco celkový automobilový trh zaznamenal v západní Evropě přibližně o jednu pětinu nižší prodeje než v předkrizovém roce 2007, Audi v loňském roce z hlediska tržeb překonala rok 2007 zhruba o osm procent. Výrazný nárůst prodeje zaznamenala především Audi UK, která zákazníkům ve Spojeném království dodala 158 829 vozidel. Poprvé tak překonala hranici 150 000 prodaných vozů a zaznamenala nárůst o 11,8 procenta. Silného růstu dosáhla značka Audi také ve Španělsku (+9,4 %, 38 277 vozidel) a více vozidel oproti předcházejícímu roku prodala rovněž v Německu (+2,2 %, 255 582 vozidel) a v Itálii 1(+4,3 %, 49 022 vozidel). V nestabilním ekonomickém prostředí ve Francii Audi vyrovnala výsledek z roku 2013 (+0,4 %, 57 214 vozidel).  Na každém z pěti největších automobilových trhů západní Evropy zakončila automobilka se čtyřmi kruhy ve znaku rok 2014 jako nejprodávanější prémiová značka v segmentu osobních automobilů. V Rusku však tržby nedosáhly úrovně z předcházejícího roku. V důsledku náročných podmínek na trhu zůstala Audi s počtem 34 014 prodaných vozidel o 5,9 procent za rekordním rokem 2013, přesto ale vykázala stabilnější vývoj než trh jako celek. Mezi klíčové faktory pozitivních výsledků Audi v roce 2014 patřila napříč všemi evropskými trhy řada A3 (+19,0 %). Zbrusu nová A3 Limuzína uvedená na trh na podzim roku 2013 překonala očekávání i v Evropě. Silný impulz k růstu navíc poskytly mimořádně úsporné modely ultra. Portfolio modelů ultra, které byly postupně uváděny na trh v uplynulých měsících, se na evropských tržbách Audi v roce 2014 podílelo již téměř 10 procenty. Pokud jde o řadu A6*, podíl modelů ultra činil v Evropě dokonce přibližně jednu třetinu.               

Mezi největšími asijskými trhy vykázala nejvyšší růst za uplynulý rok Jižní Korea, kde bylo prodáno 27 647 vozidel, tedy o 38 procent více než v předchozím roce.  Díky silné poptávce zejména po modelech kategorie „full-size“ vzrostly tržby Audi na tomto trhu za posledních pět let více než čtyřnásobně. Navzdory nepříliš dynamickému trhu dosáhla Audi pozitivních výsledků v roce 2014 také v Japonsku (+9,1 %, 31 356 vozidel) a v Indii (+8,5 %, 10 851).  V růstu pokračovala Audi rovněž v Číně – počet prodaných vozů v Říši středu vzrostl o 17,7 procenta na 578 932 jednotek. AUDI AG se tak stala první prémiovou automobilkou, která během jediného roku prodala v Číně přes půl milionu vozidel. Jenom v prosinci dodala Audi čínským zákazníkům 62 576 automobilů a zaznamenala nejvyšší celkové měsíční prodeje ve své historii. Kromě dalšího zvýšení prodeje v kategorii „full-size“ byl hnacím motorem růstu Audi v roce 2014 také místně vyráběný model A3 Limuzína, který je v prodeji od podzimu, a celá kategorie SUV. Jen kompaktního SUV Q3 se ve srovnání s předcházejícím rokem prodalo v Číně dvakrát více (+103 %).      

Také celosvětově vykázaly všechny modely SUV zvýšení tržeb – dohromady bylo prodáno 507 500 kusů těchto vozidel, což je nárůst o 15,8 procenta. Téměř každý třetí zákazník Audi si v roce 2014 vybral SUV, což v porovnání s rokem 2011 znamená více než dvojnásobný počet prodaných SUV. Modely Q3 a Q5, které jsou v řadě Q nejprodávanější, jsou nejúspěšnější prémiové modely v příslušných segmentech. V kategorii „full-size“ Audi na začátku příštího týdne na autosalonu North American International Auto Show v Detroitu představí nový model Q7*.

Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků