Audi A8 L: Long je venku, i s motorem W12

Audi vytáhlo svou největší zbraň pro Pekingskou Motor Show. Je opravdu velká a silná - model A8 L s pětisetkoňovým dvanáctiválcem.

U Audi se rozhodli představit svůj největší vůz s největším motorem na největším autosalonu nejlidnatější země světa. Neříká se něčemu podobnému maximalismus? Ať už na celou událost hledíte jakkoli, na pekingském autosalonu se veřejnosti poprvé ukáže nové Audi A8 L, které si v době downsizingu dovoluje přijít na trh s obrovským motorem o objemu přes šest litrů. Pojďme se tedy podrobně podívat na to, co vše nabízí oproti výchozí „krátké” A8.

Protože na velikosti záleží, je to v prvé řadě délka. Vůz měří přesně 5 267 milimetrů, což je o plných 130 mm více než základní A8. O stejnou porci se přitom prodloužil i rozvor na výsledných 3 122 mm. Šířka vozu zůstala nezměněna (1 949 mm) a výška vzrostla o nepatrné 2 milimetříky (1 462 mm). A8 je tak delší a širší než jeho nejbližší němečtí konkurenti, žádné vysilující hraní s malým kašpárkem se tedy v tomto případě konat nebude.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Na pohled byste mohli mít problém velikostní rozdíl poznat, a tak Audi přišlo i s pár decentními odlišeními, které dají okolí najevo, že vaše auto hraje první housle. Krom standardní LED technologie pro všechna světla, jež je u kratší A8 za příplatek, je to především mřížka chladiče, jejíž horizontální linie jsou chromované. Stejně upraveny jsou i mřížky přívodu vzduchu k brzdám a vůz tak ve výsledku trochu přípomíná Darth Vadera z hvězdných válek. Vzadu již mnoho změn nenajdeme a jasným odlišením jsou pouze specifické koncovky výfuků. Zbraně pak zařinčí při pohledu na nápisy W12 na přídi i na zádi, ale k motoru se ještě dostaneme.

Smyslem dosud zmíněných úprav je pochopitelně nabídnout ještě větší komfort pro pasažéry na zadních sedadlech a zde zdá se v Ingolstadtu neponechali nic náhodě. Opulentní prostor se skrývá za prodlouženými zadními dveřmi, aby se jistě vážený cestující nemusel před každým nastupováním rozcvičit. Pokud při objednávce zvolíte dvě oddělená zadní sedadla s velkorysou středovou konzolí, čeká vás vzadu komfort, který nejlépe naznačují přiložené fotografie. Obě sedadla pak mohou být vyhřívaná, ventilovaná, masážní a elektricky nastavitelná prakticky ve všech směrech vč. posunu vpřed a vzad, nastavení sklonu opěradla, výšky a tvaru opěrky hlavy, nechybí ani bederní opěra. Přední sedadlo navíc může být posunuto a nakloněno zcela vpřed, aby uvolnilo prostor zadnímu cestujícímu.

Středová konzole sahá od tunelu mezi předními sedadly až po oddělení prostoru pro posádku od toho zavazadlového a může nabídnout řadu zajímavých doplňků od takřka piknikové výbavy až po ledničku, nechybí ovládání multimédií (vč. desetipalcového monitoru) a klimatizace. Ta je pochopitelně čtyřzónová a o její chod se stará rovných pětadvacet elektromotorků.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Samotné nastavení sedadla cestujícího vpředu (resp. jeho posun a naklonění vpřed) je samozřejmě též elektrické a dokonce s dálkovým ovládáním. Na jeho spodku najdeme malou opěrku pro nohy, jejíž nastavení probíhá též elektricky. Audi A8 L je tak skoro elektromobil, jen o pohon samotného vozu se elektromotor nestará...

Pod kapotou totiž najdeme motor 6,3 FSI W12, o jehož využití v nové generaci A8 se dlouho spekulovalo. Ale je tu, a to ještě s větším objemem válců (tři deci navíc) a navíc jako jediná volba pro verzi L, tedy alespoň prozatím.

Motor nabídne dvanáct válců v nestandardním uspořádání do dvojitého v, neboť je tvořem dvěma vidlicovými šestiválci, svírajícími úhel 15°. Úhel svíraný oběma V6 je pak 72°. Zajímavý je tak ve výsledku především svou délkou (50 cm), jež jej pochopitelně činí kratším než osmiválec, méně pak svou šířkou (70 cm), která jej činí širším než cokoli.

Klepněte pro větší obrázek

Objem motoru má hodnotu přesně 6 299 cm3 a váží na tak objemný motor velmi příjemných 247 kg. Podávaný výkon má hodnotu rovných 500 koní (368 kW) a točivý moment nejvýše 625 Nm. Výkon je přes osmistupňový tiptronic posílán na kola obou náprav v dnes obvyklém audirozvržení 40:60 ve prospěch té zadní, přičemž na přední může být v extrému posláno až 60 a na zadní až 80 procent výkonu. Samotná kola jsou tvořena 19" disky s pneumatikami 255/45 R19, za příplatek je ale možné pořídit až 21" kola.

Produkovaná dynamika je na tak velkou limuzínu excelentní - stovka za 4,9 sekundy nepotřebuje další komentář. Maximální rychlost je nicneříkající, má podobu 250 km/h pod dohledem elektronického omezovače. Spotřeba paliva už tak působivá nebude, ale na papiře nevypadá špatně - automobilka hovoří o hodnotě 12,0 litru benzinu v kombinovaném cyklu, což je o 1,6 litru méně než u objemově menšího předchůdce.

O pár řádek výše jsme zmínili, že vůz bude k dispozici pouze s motorem W12, ale to bude platit jen do konce letošního roku, kdy bude možné „v longu” pořídit i ostatní motorizace dnes nabízené pro novou A8. O nich, stejně jako o dalších přednostech nové generace Audi A8 se můžete dočíst v našem nedávném představení tohoto vozu, kde najdete vše potřebné.

Samotná A8 L W12 by měla být k dispozici již v létě za zatím neznámou cenu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek

Audi A8 L W12 2010
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 62 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků