Audi A7 Sportback není první „kupé-kombi” Audi

Nová A7 vypadá jako něco zcela nového, ale není to tak docela pravda. Nabízíme vám několik jeho „ideových” předchůdců, přímo od Audi.

Obecně se má zato, že na tomto místě podrobně představené Audi A7 Sportback je spolu se svým starším a kompaktnějším předchůdcem A5 Sportback prvním modelem značky se čtyřmi dveřmi a zádí vyklápějící se společně s celým oknem. Říkejme tomu hatchback, liftback, fastback, pětidveřové kupé nebo kupé-kombi, ale je nám jasné, o jakém druhu karoserie jde řeč. Ačkoli v dnešní době tento poměrně nový karosářský druh nabývá na přítažlivosti a popularitě, je třeba dodat, že značka Audi jej ve vyšší střední třídě nabízela již před čtvrt stoletím.

Když se na sklonku roku 1968 představil model Audi 100, šlo o největší typ značky znovuzrozené o tři roky dříve koncernem Volkswagen. Název vozu byl odvozen z výkonu jeho motoru v koních (kde jsou ty časy, kdy sto koní stačilo tak velkému autu ke svižné jízdě...). Na platformě C1 vzniklo postupně několik karosářských variant, šlo o dvou a čtyřdveřové sedany, ale především o model 100 Coupé S z podzimu roku 1970. Někteří poukazovali na jeho nápadnou podobnost s vozem Aston Martin DBS představeným rok před tím, každopádně tento vůz do nabídky Audi přinesl směrem vzad plynule sestupující linii střechy. Pod jeho kapotou se nacházel řadový čtyřválec zvětšený z 1,8 na 1,9 l dosahující výkonu 115 koní (85 kW).

Skutečný předchůdce nového modelu A7 Sportback se však představil až s příchodem druhé generace modelu 100 (C2) z roku 1976. Zároveň se objevil vůbec první pětiválcový, sériově vyráběný motor (pomineme-li o dva roky starší třílitrový diesel Mercedes-Benz). U Audi jej označovali jako „šestiválec se spotřebou čtyřválce a projevovali tak již tehdy velkou schopnost působit na zákazníky líbivými frázemi - pétiválec byl i tehdy nesporně pětiválcem se spotřebou pětiválce. Jeho výkon zprvu vrcholil 100 koňmi (74 kW), ale později byl navýšen na 136 koní (100 kW).

V řadě C2 se již kupé neobjevilo, zato se na sklonku roku 1977 představil typ 100 Avant. Řeč přitom není o pravém kombíku, ale o skutečném pětidveřovém hatchbacku, nám již dobře známé jméno Avant začalo být u Audi používáno pro kombi teprve s nástupem třetí generace C3 v roce 1982. Z přiložených fotografií pak musíte uznat, že pojetí vozu je ve srovnání s dnešní A7 podobné - nejde ani o kombi, ani o sedan, ani o kupé, ani o pravověrný hatchback. Stačila by trochu jiná linie zádě a podobnost by byla dokonalá.

Bez zajímavosti není, že model 100 byl prvním vozem značky Audi, který ve výrobě překročil hranici jednoho milionu vozidel. Jubilejním vozem se stal právě hatchback Audi 100 Avant, nesjel však z výrobní linky hlavního závodu Audi v Ingolstadtu, ale z továrny v Neckarsulmu, která se po zastavení produkce automobilů NSU stala pomocným závodem pro uspokojování rychle rostoucí poptávky po vozech Audi.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi 100 S Coupé, 1970
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi 100 Avant, 1977
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 350 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků