Audi A7 Sportback: CLS z Ingolstadtu je tu

Audi dle očekávání právě ukázalo světu nový model A7 Sportback. Nabízí zvláštní směs sedanu, kupé a kombi. (české ceny, 105 foto)

Pokud jste o deštivém víkendu zůstali poblíž vašeho počítače, představení nového Audi A7 Sportback pro vás nebude až takovým překvapením. Již v noci ze soboty na neděli jsme vám totiž nabídnuli první oficiální snímky a zbylé specifikace se nám podařilo velmi dobře odhadnout. Pojďme si ale nyní projít veškeré dostupné informace a k zahození jistě nebude více než stovka snímků, které automobilka spolu s oficiálním představením vozu vypustila do světa.

První otázkou je, co je vlastně nová A7 zač. V nadpisu jsme sice použili písmena CLS jakožto definici předobrazu vozu z pera konkurenčního Mercedesu, dlouho jsme ale váhali, jestli nedat přednost znakům 5 GT. Audi A7 totiž od pohledu není až tolik „čtyřdvéřové kupé”, tedy zkrátka sedan se splývavější linií střechy a zádě, je to spíše jakýsi mix sedanu, kupé a kombi. Ostatně automobilka tento přístup ani nepopírá, když říká, že vůz je „spojením elegance kupé, komfortu a prestiže sedanu a praktičnosti kombi” (přeloženo z reklamštiny: je to A6 s nižší střechou, vyšší a delší a zádí a místem pro čtyři). Ať už ale budeme výsledku říkat jakkoli, je to pojetí, které se blíží spíše smýšlení konstruktérů BMW 5 GT. Na druhou stranu je, alespoň dle mého skromného úsudku, A7 stále docela elegantním vozem, což bych si o 5 GT říci netroufl. Proto bych zůstal spíše u srovnání s Mercedesem CLS, jakkoli není tak úplně přesné.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Pozastavit se je také třeba nad označením „Sportback”, které dostal již třetí model z ingolstadtské líhně. Audi se tak očividně rozhodlo říkat jakékoli zádi, která je zkrátka jiná, se sportem ale mnoho společného nemá. Zatímco u A3 Sportback, což je jakési polokombi, lze spojení se sportem dovodit třeba ze snazšího naložení jízdního kola, u A5 Sportback, což je opravdu „klasické kupé se čtyřmi dveřmi”, je paralela poněkud mlhavá. U A7 Sportback pak mizí zcela. Možná by pro příště nebylo špatné v podobném případě použít slovo „Showback”, tedy zkrátka záď, která dělá svým odlišným pojetím jakýkoli odlišný dojem...

Ale zpět k samotné sériové A7. Ta zůstává po všech stránkách značně věrná svému detroitskému předobrazu z roku 2009, zejména ostře řezaná záď je takřka nedotčena. Za pozornost stojí spoiler na víku zavazadelníku, který se vysouvá při rychlosti 130 km/h a před očima opět mizí, když rychlost klesne zpět pod 80 km/h. Škoda, že si u Audi netroufli od čtyřkruhové konfekce více odlišit také příď, která je prakticky stejná jako u všech posledních modelů a liší se pouze v detailech. Poněkud subtilnější provedení ze Sportback Concept by odlišnému pojetí vozu slušelo více.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

I přes mohutnou příď záď působí A7 na fotografiích docela kompaktním dojmem, ale to vskutku klame tělem. Ve skutečnosti je 4,97 metru dlouhá, 1,91 metru široká a 1,42 metru vysoká. Svými rozměry tak zapadá mezi loučící se A6 a novou A8.Interiér novinky je vizuálně prakticky shodný s tím, co jsme mohli vidět ve zmiňovaném konceptu a především - mohli jsme si jej velmi dobře prohlédnout na již odkazovaných uniknuvších fotografiích z víkendu. Audi slibuje dostatek místa na zadních sedadlech (znovu raději zopakujme, že vzadu je prostor pouze pro dva cestující), čemuž můžeme a nemusíme věřit, neboť to není podpořeno žádným číslem. Přesvědčit se ale můžeme o velikosti zavazadlového prostoru, který nabídne 535 litrů v základním uspořádání a 1 390 litrů po úplné eliminaci zadních sedadel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Po technické stránce je A7 Sportback malou předpremiérou nové generace A6, jež se představí příští rok. Nepřináší ale žádné dramatické novinky - motory budou prozatím čtyři, nebo spíše jich bude tři a půl (vysvětlíme za chvíli), jejich výkon bude přenášen na přední či všechna čtyři kola a to výlučně přes automatické převodovky.

Za benzinový základ poslouží šestválec 2,8 FSI s výkonem 204 koní při 5 250 ot./min, který dovolí vozu zrychlit na stovku za 8,3 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 235 km/h. Průměrná normovaná spotřeba činí osm litrů benzinu na 100 km. Standardem bude pohon předních kol a automat Multitronic, uváděná data ale platí pro verzi Quattro s automatem S-Tronic.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Prozatímním benzinovým vrcholem bude motor 3,0 TFSI, tedy třílitrový šestiválec přeplňovaný mechanickým kompresorem, naladěný v tomto případě na 300 koní výkonu dosahovaných mezi 5 250 a 6 500 ot./min. Na stovku zrychlí za 5,6 sekundy, maximální rychlost je omezena na 250 km/h. V tomto případě se o přenos výkonu postará pohon všech kol Quattro a sedmistupňový automat S-Tronic (DSG), zajímavější je ovšem kombinovaná spotřeba - prý 8,2 litru na 100 km jízdy. Realita mívá ovšem u tohoto motoru, známého již ze současné A6, nebo ve vyšších výkonových verzích z S4 a S5 Sportback, k tomuto číslu hodně daleko...

Zákazníci ze Spořilova tak nejspíše sáhnou po jedné z naftových verzí. Zde se dostáváme k vysvětlení, proč motorů v nabídce bude zatím jen tři a půl - oběma „nafťáky” je totiž agregát 3,0 TDI, pouze naladěný na jiný výkon. Aby ale odlišností bylo více, i zde bude každý spojen s trochu jiným způsobem přenosu výkonu na silnici.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Dieselový základ, motor 3,0 TDI s výkonem 204 koní při 3 750 až 4 500 ot./min, totiž bude spjat s bezestupňovou resp. pseudoosmistupňovou převodovkou Multitronic a pohonem předních kol. S touto výbavou spolkne A7 zrychlení na stovku za 8,1 sekundy a maximální rychlost bude činit 234 km/h. Kombinovaná spotřeba je zajímavější: 5,3 litru nafty na 100 km. Později bude tato motorizace k dispozici i s pohonem všech kol, která bude mít zvýšený výkon v nižších otáčkách. Ten bude pramenit z točivého momentu 450 Nm místo 400 Nm u varianty s předním pohonem ve shodném rozpětí otácek od 1 250 do 3 500 ot/min.

Na opačném straně současného naftového minispektra bude stát varianta 3,0 TDI s výkonem 245 koní při 4 000 až 4 500 ot./min opět s Quattrem a dvouspojkovým automatem S-Tronic. Tato kombinace zajistí vozu zrychlení na stovku za 6,5 sekundy a elektronicky omezenou „maximálku” 250 km/h. Kombinovaná spotřeba pak má v „eurorežimu” činit 6,0 litru nafty na 100 km.

O dalších motorizacích, stejně jako o sportovněji laděných provedeních S7 či RS7 zatím nepadlo slovo, minimálně toho prvního se ale jistě brzy dočkáme.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Spolehnout se naopak lze na plejádu příplatkové bezpečnostní i komfortní výbavy, které bychom mohli věnovat zvláštní článek. Za všechny zmiňme systémy ACC Stop & Go, Audi pre sense a Audi active lane assist, které nejsou ničím menším než častmi jakéhosi autopilota. Prvním je adaptivní tempomat, který dovolí vozu i intentzivně brzdit, druhý umí rozpoznat nebezpečí v okolí vozu a třetí točit volantem, i když na něj sami nesáhnete. Prvky téchto systémů využívá i parkovací asistent, který úplně sám zaparkuje do mezery, kerou si sám přeměří. Čekáme tedy už jen na první vůz bez volantu...

Audi A7 Sportback dorazí k dealerům letos na podzim, objednat si jej ale budete moci již v srpnu. Známe tedy rovnou jeho kompletní aktuální ceník - základní provedení 2,8 FSI „předokolka” Multitronic vás vyjde na 1 331 200 Kč. Kompletní ceník přikládáme.

Ceny Audi A7 Sportback pro český trh

  • 2,8 Multitronic 150 kW* - 1 109 334 Kč bez DPH / 1 331 200 Kč s DPH
  • 3,0 TFSI S-Tronic Quattro 220 kW - 1 332 500 Kč bez DPH / 1 599 000 Kč s DPH
  • 3,0 TDI Multitronic, 150 kW* - 1 174 334 Kč bez DPH / 1 409 200 Kč s DPH
  • 3,0 TDI S-Tronic Quattro, 180 kW - 1 319 500 Kč bez DPH / 1 583 400 Kč s DPH

Verze označené * budou k dispozici později

Kompletní galerie oficiálních fotografií

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A7 Sportback
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 65 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků