Pokud jste o deštivém víkendu zůstali poblíž vašeho počítače, představení nového Audi A7 Sportback pro vás nebude až takovým překvapením. Již v noci ze soboty na neděli jsme vám totiž nabídnuli první oficiální snímky a zbylé specifikace se nám podařilo velmi dobře odhadnout. Pojďme si ale nyní projít veškeré dostupné informace a k zahození jistě nebude více než stovka snímků, které automobilka spolu s oficiálním představením vozu vypustila do světa.
První otázkou je, co je vlastně nová A7 zač. V nadpisu jsme sice použili písmena CLS jakožto definici předobrazu vozu z pera konkurenčního Mercedesu, dlouho jsme ale váhali, jestli nedat přednost znakům 5 GT. Audi A7 totiž od pohledu není až tolik „čtyřdvéřové kupé”, tedy zkrátka sedan se splývavější linií střechy a zádě, je to spíše jakýsi mix sedanu, kupé a kombi. Ostatně automobilka tento přístup ani nepopírá, když říká, že vůz je „spojením elegance kupé, komfortu a prestiže sedanu a praktičnosti kombi” (přeloženo z reklamštiny: je to A6 s nižší střechou, vyšší a delší a zádí a místem pro čtyři). Ať už ale budeme výsledku říkat jakkoli, je to pojetí, které se blíží spíše smýšlení konstruktérů BMW 5 GT. Na druhou stranu je, alespoň dle mého skromného úsudku, A7 stále docela elegantním vozem, což bych si o 5 GT říci netroufl. Proto bych zůstal spíše u srovnání s Mercedesem CLS, jakkoli není tak úplně přesné.
Pozastavit se je také třeba nad označením „Sportback”, které dostal již třetí model z ingolstadtské líhně. Audi se tak očividně rozhodlo říkat jakékoli zádi, která je zkrátka jiná, se sportem ale mnoho společného nemá. Zatímco u A3 Sportback, což je jakési polokombi, lze spojení se sportem dovodit třeba ze snazšího naložení jízdního kola, u A5 Sportback, což je opravdu „klasické kupé se čtyřmi dveřmi”, je paralela poněkud mlhavá. U A7 Sportback pak mizí zcela. Možná by pro příště nebylo špatné v podobném případě použít slovo „Showback”, tedy zkrátka záď, která dělá svým odlišným pojetím jakýkoli odlišný dojem...
Ale zpět k samotné sériové A7. Ta zůstává po všech stránkách značně věrná svému detroitskému předobrazu z roku 2009, zejména ostře řezaná záď je takřka nedotčena. Za pozornost stojí spoiler na víku zavazadelníku, který se vysouvá při rychlosti 130 km/h a před očima opět mizí, když rychlost klesne zpět pod 80 km/h. Škoda, že si u Audi netroufli od čtyřkruhové konfekce více odlišit také příď, která je prakticky stejná jako u všech posledních modelů a liší se pouze v detailech. Poněkud subtilnější provedení ze Sportback Concept by odlišnému pojetí vozu slušelo více.
I přes mohutnou příď záď působí A7 na fotografiích docela kompaktním dojmem, ale to vskutku klame tělem. Ve skutečnosti je 4,97 metru dlouhá, 1,91 metru široká a 1,42 metru vysoká. Svými rozměry tak zapadá mezi loučící se A6 a novou A8.Interiér novinky je vizuálně prakticky shodný s tím, co jsme mohli vidět ve zmiňovaném konceptu a především - mohli jsme si jej velmi dobře prohlédnout na již odkazovaných uniknuvších fotografiích z víkendu. Audi slibuje dostatek místa na zadních sedadlech (znovu raději zopakujme, že vzadu je prostor pouze pro dva cestující), čemuž můžeme a nemusíme věřit, neboť to není podpořeno žádným číslem. Přesvědčit se ale můžeme o velikosti zavazadlového prostoru, který nabídne 535 litrů v základním uspořádání a 1 390 litrů po úplné eliminaci zadních sedadel.
Po technické stránce je A7 Sportback malou předpremiérou nové generace A6, jež se představí příští rok. Nepřináší ale žádné dramatické novinky - motory budou prozatím čtyři, nebo spíše jich bude tři a půl (vysvětlíme za chvíli), jejich výkon bude přenášen na přední či všechna čtyři kola a to výlučně přes automatické převodovky.
Za benzinový základ poslouží šestválec 2,8 FSI s výkonem 204 koní při 5 250 ot./min, který dovolí vozu zrychlit na stovku za 8,3 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 235 km/h. Průměrná normovaná spotřeba činí osm litrů benzinu na 100 km. Standardem bude pohon předních kol a automat Multitronic, uváděná data ale platí pro verzi Quattro s automatem S-Tronic.
Prozatímním benzinovým vrcholem bude motor 3,0 TFSI, tedy třílitrový šestiválec přeplňovaný mechanickým kompresorem, naladěný v tomto případě na 300 koní výkonu dosahovaných mezi 5 250 a 6 500 ot./min. Na stovku zrychlí za 5,6 sekundy, maximální rychlost je omezena na 250 km/h. V tomto případě se o přenos výkonu postará pohon všech kol Quattro a sedmistupňový automat S-Tronic (DSG), zajímavější je ovšem kombinovaná spotřeba - prý 8,2 litru na 100 km jízdy. Realita mívá ovšem u tohoto motoru, známého již ze současné A6, nebo ve vyšších výkonových verzích z S4 a S5 Sportback, k tomuto číslu hodně daleko...
Zákazníci ze Spořilova tak nejspíše sáhnou po jedné z naftových verzí. Zde se dostáváme k vysvětlení, proč motorů v nabídce bude zatím jen tři a půl - oběma „nafťáky” je totiž agregát 3,0 TDI, pouze naladěný na jiný výkon. Aby ale odlišností bylo více, i zde bude každý spojen s trochu jiným způsobem přenosu výkonu na silnici.
Dieselový základ, motor 3,0 TDI s výkonem 204 koní při 3 750 až 4 500 ot./min, totiž bude spjat s bezestupňovou resp. pseudoosmistupňovou převodovkou Multitronic a pohonem předních kol. S touto výbavou spolkne A7 zrychlení na stovku za 8,1 sekundy a maximální rychlost bude činit 234 km/h. Kombinovaná spotřeba je zajímavější: 5,3 litru nafty na 100 km. Později bude tato motorizace k dispozici i s pohonem všech kol, která bude mít zvýšený výkon v nižších otáčkách. Ten bude pramenit z točivého momentu 450 Nm místo 400 Nm u varianty s předním pohonem ve shodném rozpětí otácek od 1 250 do 3 500 ot/min.
Na opačném straně současného naftového minispektra bude stát varianta 3,0 TDI s výkonem 245 koní při 4 000 až 4 500 ot./min opět s Quattrem a dvouspojkovým automatem S-Tronic. Tato kombinace zajistí vozu zrychlení na stovku za 6,5 sekundy a elektronicky omezenou „maximálku” 250 km/h. Kombinovaná spotřeba pak má v „eurorežimu” činit 6,0 litru nafty na 100 km.
O dalších motorizacích, stejně jako o sportovněji laděných provedeních S7 či RS7 zatím nepadlo slovo, minimálně toho prvního se ale jistě brzy dočkáme.
Spolehnout se naopak lze na plejádu příplatkové bezpečnostní i komfortní výbavy, které bychom mohli věnovat zvláštní článek. Za všechny zmiňme systémy ACC Stop & Go, Audi pre sense a Audi active lane assist, které nejsou ničím menším než častmi jakéhosi autopilota. Prvním je adaptivní tempomat, který dovolí vozu i intentzivně brzdit, druhý umí rozpoznat nebezpečí v okolí vozu a třetí točit volantem, i když na něj sami nesáhnete. Prvky téchto systémů využívá i parkovací asistent, který úplně sám zaparkuje do mezery, kerou si sám přeměří. Čekáme tedy už jen na první vůz bez volantu...
Audi A7 Sportback dorazí k dealerům letos na podzim, objednat si jej ale budete moci již v srpnu. Známe tedy rovnou jeho kompletní aktuální ceník - základní provedení 2,8 FSI „předokolka” Multitronic vás vyjde na 1 331 200 Kč. Kompletní ceník přikládáme.
Ceny Audi A7 Sportback pro český trh
- 2,8 Multitronic 150 kW* - 1 109 334 Kč bez DPH / 1 331 200 Kč s DPH
- 3,0 TFSI S-Tronic Quattro 220 kW - 1 332 500 Kč bez DPH / 1 599 000 Kč s DPH
- 3,0 TDI Multitronic, 150 kW* - 1 174 334 Kč bez DPH / 1 409 200 Kč s DPH
- 3,0 TDI S-Tronic Quattro, 180 kW - 1 319 500 Kč bez DPH / 1 583 400 Kč s DPH
Verze označené * budou k dispozici později
Kompletní galerie oficiálních fotografií
Audi A7 Sportback