První dojmy s novou A6? Skvělá pro ty, kdo upřednostňují pohodlnou jízdu, na rozvernost s ní však zapomeňte…
Sto padesát kilometrů do Špindlerova Mlýna, sto padesát kilometrů zpět do Prahy – více jsem zatím s novým Audi A6 neujel. Přesto to stačilo k jednomu nekompromisnímu soudu. To auto je skvělé pro dlouhé štreky. Pokud jste však vyznavači sportovní jízdy, nepřemýšlejte o něm.
Plusy
> Audi se podle vyjádření svých představitelů s tímto vozem zaměřilo na „byznysmena středního věku“. Co mu nabízí? Vůz, který je oproti svému předchůdci tišší, lehčí, prostornější, ekonomičtější a vybroušenější.
> Pohodlí a luxus. To jsou dva hlavní znaky nové A6. Dovedu si představit, že bych s ní zdolal štreku z Prahy do Amsterdamu na jeden zátah a mohl bych jít bez viditelné známky únavy jednat.
> Co se týká stylu, je konzervativní, dobře „padnoucí“. Pro lidi, kteří upřednostňují anonymní eleganci, je ideální.
> Zcela nový příběh napsaly podvozek a karoserie. A6 není vyrobena pouze z oceli, ale má lehkou hliníkovou hybridní konstrukci. (Hliník se na karoserii podílí 20 procenty.) Také se zvětšila šířka vozu a jeho rozvor, uvnitř je nyní více místa.
> To, že je Audi A6 dnes nejlehčí vůz ve svém segmentu, se výrazně projevuje na jeho jízdních vlastnostech a nižší spotřebě. K té přispívá třeba i systém Start-Stop.
> Vůz měl pod kapotou motor 3.0 TDI s výkonem 180 kW. Byl skvěle odhlučněný, což jen umocňovalo dojem z klidné jízdy.
> Zrychloval z 0 na 100 km/h za 6,1 sekundy a dosahoval jsem s ním mimo město (při hodně agresivní jízdě) spotřebu lehce pod osm litrů, což nebylo špatné. (Slabší dieselový třílitr s výkonem 150 kW má podle údajů výrobce kombinovanou spotřebu 5,2 l.)
> Ke komfortnímu stylu jízdy přispívala i sedmistupňová dvouspojková převodovka S tronic. Byla bezchybná a rychlá, rázná při rozjezdech. Bodoval i systém quattro, stálý pohon všech kol.
> Výrazným plusem je i systém Audi drive select, který ovlivňuje především motor, převodovku a řízení. Nabízí pět režimů – Efficiency, Comfort, Dynamic, Auto a režim Individual. Asi nebude překvapením, po tom, co jsem už napsal, že jsem nejvíce používal Comfort. Ten se hodí hlavně k pohodlnému cestování na dlouhé trati, v tomto režimu například docházelo k přeřazování již u nižších otáček.
> Absolutní vrchol pak pro mne představoval design interiéru. Tvůrci Audi nezklamali, opět dokázali vykouzlit luxusní prostředí pro „horních deset tisíc“.
Minusy
> Kdo si zvykl na ostřejší BMW řady 5, tak pravděpodobně v tomto voze nikdy za volantem neskončí. Limuzína se totiž na silnici chová klidně, důstojně, nebojím se říci až velebně. Tak trochu nuda.
> Sice je schopna na jeden jediný zátah projet celou Evropu, a vy si toho ani moc nevšimnete, ale když se ji pokusíte rozpumpovat, jako jsem to zkusil já v zatáčkách v Krkonoších, tak toho brzy necháte. Neříkám, že na to vůz není stavěný, poradí si v pohodě i s okresními silnicemi, ale mnohem více mu svědčí klidná, plynulá, až uspávající jízda. Přitom ta „uspávající“ jízda se samozřejmě odehrává v rychlostech, které by třeba pro majitele Fabie byly mezní.
> Řízení se sice vylepšilo oproti tomu v minulém modelu, ale pořád jako kdyby měli konstruktéři na mysli to, že auto staví hlavně pro dálnice.
> Z hlediska designu nepředstavuje nová A6 žádný významný zlom, pořád je to stejná designová řeč, která se objevila u Audi před dvěma generacemi. Získala sice novou přední část, ale kupci, kteří do prodejny Audi zavítají poprvé, z tvarů vozu asi u vytržení nebudou. No a ti stávající, loajální, těm to bude jedno.
(Více v připravovaném testu.)
Technické údaje
Audi A6 3.0 TDI quattro
Motor: šestiválcový vidlicový vznětový se systémem vstřikování common-rail a přeplňováním turbodmychadlem
Zdvihový objem: 2967 cm3
Výkon: 180 kW
Převodovka: S tronic
Pohot. hmotnost: 1795 kg
Rozměry: 4915 x 1874 x 1455 mm
Max. rychlost: 250 km/h (omezeno)
Zrychlení 0–100 km/h: 6,1 s
Komb. spotřeba: 6,0 l
Cena: 1 324 400 Kč
První cena vozu: 991 100 Kč (2.0 TDI, 130 kW)