Kapitoly článku:
- Povedený design, co je nového, příbuzný A8
- Přístupnost zavazadelníku, zpracování interiéru, plasty
- Palubní deska, rozvržení interiéru, ovládací prvky
- Rozhraní MMI, volant, vnitřní prostor, odkládací plochy
- Výborný motor, jízdní vlastnosti, brzdy, řízení, převodovka
- Všechny pořízené snímky
Lahůdka jménem TDI
Na všechno, co víte o motorech TDI, zapomeňte. Nový šestiválec totiž nemá co se chodu a kultivovanosti týče se svými staršími čtyřválcovými kolegy nic společného. Žádné traktorové zvuky, žádné vibrace, hučení, dunění, nic takového; snad proto, že nemá vstřikování PD, ale Common Rail, které má kultivovanější projev. Těžko uvěřit, že motor pochází z produkce koncernu VW. Začněme základními parametry. Turbodiesel V6 s přímým vstřikováním paliva poskytuje při objemu 2967 ccm výkon 165 kW/224 k při 4000 ot. a točivý moment 450 Nm při 1400–3250 ot.
Maximální rychlost verze 3.0 TDI quattro tiptronic činí 243 km/h, z 0 na 100 km/h A6 s pohonem všech kol zrychlí za 7,3 s. Spotřeba podle údajů výrobce dosahuje 11,8 l ve městě, 6,3 mimo město a 8,3 v kombinovaném provozu. Nečekaně kultivované chování motoru jsem už naznačil a na tomto místě musím opět potvrdit. Po nastartování zaslechnete pouze tiché protočení motoru, které není doprovázeno žádným nepříjemným hlukem.
Nový turbodiesel 3.0 V6 se velmi povedl
I zvenčí se motor projevuje, jakoby o naftě nikdy neslyšel, a kdybyste se trochu méně snažili nebo o autech nevěděli vůbec nic, zastavili byste na čerpací stanici u stojanu s benzínem. Na volnoběh není motor uvnitř téměř slyšet a zvukovým projevem překonává i rivala MB E – a to výrazně. Přidání plynu na zvuku motoru mnoho nezmění, stále nezaslechnete typické zvuky TDI, místo toho vnímáte pouze tiché šumění.
Je v podstatě úplně jedno, jak moc motor vytáčíte, neboť jeho projev zůstává neměnný. Ve vysokých otáčkách samozřejmě trochu křičí, o čemž uvnitř zásluhou výborného odhlučnění téměř nevíte. Pozitiva šestiválce naštěstí nekončí u odhlučnění ale pokračují dynamikou a vůbec celkovým chováním. Motor má totiž dostatek síly i v nízkých otáčkách a konečně táhne pěkně odspodu. Na „kopanec“ můžete zapomenout stejně rychle jako traktorový zvuk; ostatně je to šestiválec, které obecně táhnou už od neutrálu.
Pořádná porce točivého momentu v širokém rozsahu otáček dělá své, s obratnou nohou na plynu můžete bezpečně předjíždět i prudkém kopci a vychutnat si dynamickou jízdu. Na akceleraci a výrazné zrychlování v průběhu jízdy A6 quattro tiptronic neslyší. V těchto disciplínách se A6 jeví výrazně slabší než na papíře. Na slabších výsledcích v těchto disciplínách má výrazný podíl pohon všech kol.
Hlavní výhoda všech motorů TDI – nízká spotřeba – zůstává u nového šestiválce částečně zachována. Kombinovaná spotřeba v průběhu celého testu kolísala mezi 8.3 l a 9 l/100 km. Při šetrné jízdě není problém dosáhnout výrobcem udávaných 8.3 l, pod tuto hranici spotřeba téměř neklesá. Při dynamické jízdě překročíte 9 litrů.
Klidná plavba
Šestistupňová automatická převodovka mění stupně plynule, někdy však zbytečně dlouho přemýšlí, než určitou rychlost zařadí (to je patrné zejména při kickdownu). Sekvenční řazení pomocí pádel se vám rychle dostane pod kůži, za jedinou nevýhodu považuji obvyklou krátkou prodlevu mezi řazením jednotlivých stupňů. Automat vám přistřihne křidýlka a sám přeřadí, pokud otáčky spadnou pod 1 300 nebo překročí hranici 4 500.
Naladění podvozku se přiklání na stranu tvrdších, takže větší nerovnosti uvnitř jistě pocítíte. Na příčných nerovnostech se A6 respektive posádka uvnitř trochu natřásá, běžné nerovnosti nepředstavují žádný problém. S držením stopy nemá vůz problémy, zvolený směr následuje jistě, na čemž má velkou zásluhu i pohon všech kol quattro. Se zatáčkami si A6 poradí hravě v běžných i vyšších rychlostech, na limitu se se však nerozpakuje „hrnout“ ze zatáčky ven.
Brzdy charakterizuje slovo jedovaté. Na brzdový pedál stačí pouze jemně šlápnout, aby se začalo něco dít. Mně osobně ostré brzdy vyhovovaly, kolega z nich nadšen nebyl. Důležité však je, že ani při opakované zátěži nemají tendenci vadnout. Řízení zpočátku působí trochu odtažitě, nicméně nemá problémy s přesností.
Závěr
Audi A6 je bezesporu důstojným nástupcem starší generace, která pokračuje v designovém trendu nastoleném koncepty Nuvolari a Le Mans. Na první pohled se podobá větší sestřičce A8, po podrobnějším zkoumání odhalíte řadu rozdílů; A6 má jinou masku, jiná zadní světla, jinou lini zádi a zcela odlišnou palubní desku. Ve srovnání s konkurencí A6 bez problému obstojí; BMW 5 předčí jednodušším ovládáním, zpracováním a designem palubní desky, Mercedes-Benz E zase motorem. Naopak Pětka má lepší jízdní vlastnosti, Éčko zase lepší výbavu při stejně ceně. Šestce zatím chybí některé prvky výbavy, které se objeví později, např. adaptivní světlomety či pneumatický podvozek.
Plusy:
- výkonný a kultivovaný motor
- pohodlí uvnitř
- design
Minusy:
- motor lze kombinovat pouze s automatem
- v základní výbavě chybí některé důležité prvky
- omezený vstup do zavazadlového prostoru
Parametry
- Audi A6 3.0 TDI V6
- Rozměry: 4 916 x 1 855 x 1 495 mm
- Rozvor: 2 843 mm
- Hmotnost: 1765 kg
- Zavazadlový prostor: 546 l
- Převodovka: šestistupňová automatická
- Motor: 3.0 TDI V6, 165 kW/4 000 ot., 450 Nm/1400 - 3250 ot.
- Zrychlení na 100 km/h: 7,3 s
- Max. rychlost: 243 km/h
- Spotřeba: 11,8/6,3/8,3 l
- Palivová nádrž: 80 l
- Základní cena: 1 444 200 Kč