Po více částečných odhaleních a jednom téměř úplném úniku vám přinášíme kompletní představení nového Audi A6. Co nabídne?
Po včerejším úniku více než dvacítky oficiálních fotografií bylo jasné, že oficiální představení nové generace Audi A6 je na spadnutí. Automobilka se netvářila nepřítomně (ostatně dnešní premiéru měla nejspíše tak jako tak v plánu) a vypustila do světa úplnou sadu snímků a prvotních informací. Pojďme si postupně projít vše podstatné.
Začít musíme u vzhledu, který bývá u nové generace jakéhokoli vozu prvním znamením inovace. Jenže ouha, u A6 tento efekt příliš nefunguje, vůz novostí svého vzhledu zrovna neoslní. Oproti současné A6 je sice design citelně odlišný, vedle nové A8 nebo nedávno představené A7 Sportback ale vypadá jako starý známý. Unifikace vzhledu v rámci nabídky té které automobilky není ničím novým, ale jsme za to, aby firmy používaly jednotící charakteristické prvky, ne prakticky úplně stejná řešení.
A takhle smutný by byl svět, ve kterém by všechna auta vypadala stejně... A, pardon, to je současná nabídka Audi.
Nové modely pak vypadají okoukaně hned co se představí a obáváme se, že právě to je i případ nové A6 - na vnějším kabátu vozu nelze najít nic nového, co by si zasloužilo zvláštní pozornost. Navíc mnoho nového nenajdeme ani v interiéru, který vnitřku A7 Sportback téměř vypadl z oka (všimněte si ale třeba jiného volantu či odlišných madel dveří) a pro další detaily vás tedy odkážeme právě na podrobné představení A7. Nyní raději přejděme k technickým detailům.
První zajímavostí jsou již rozměry vozu. Nová A6 je při délce 4,92 metru, šířce 1,87 metru a výšce 1,46 metru prakticky stejně dlouhá a o něco nižší než dosavadní provedení. To je dosti nečekaný obrat, po představení dosti mohutné A4 poslední generace jsme si mysleli, že ta další již bude konkurovat A8. Ale jak vidno, trend neustálého zvětšování vnějších rozměrů vozu narazil na své hranice. Paradoxem pak je, že A4 se po posledním nárůstu délky o plných 11 centimetrů a za setrvání A6 u dosavadních rozměrů „á šestce” velikostně přiblížila i na několik dalších let.
Stavba vozu využívá ve vyšší míře hliníku, celých 20 procent je vyrobeno z tohoto materiálu. Jsou z něj mj. přední nárazníky, kapota motoru, dveře či víko kufru, najdeme jej ale i na podvozku - zavěšení přední i zadní nápravy využívá aluminiových ramen. A když už jsme u podvozku, sluší se říci, že i nová generace A6 bude využívat jak konvenčního podvozku s tlumiči a vinutými pružinami, tak pokrokového pneumatického, plně adaptivního odpružení.
Při pohledu pod kapotu opět narážíme na nedostatek kreativity, snad až na jednu výjimku. Ale vezměme to po pořádku. Z počátku bude nová A6 nabízena s pěti motory, které mají být o 19 procent úspornější než ty dosavadní. Dva z nich budou benzinové a tři naftové.
Mezi diesely bude základem skromný čtyřválec 2,0 TDI s maximálním výkonem zvýšeným 177 koní (130 kW). Ve spojení s manuální šestistupňovou převodovkou (podle dealerů Audi je to volba chudých, takže u vyšších verzí ji už v nabídce vůbec nečekejte) zrychlí takto vybavená A6 na stovku za 8,7 sekundy a dosáhne rychlosti nejvýše 228 km/h. Zajímavějším údajem bude spotřeba paliva - ta v kombinaci činí jen 4,9 litru nafty na sto kilometrů jízdy v kombinovaném provozu.
Další dvě naftové alternativy představuje motor 3,0 TDI. První je slabší verze s 204 koňmi (150 kW) výkonu, která s automatem Multitronic „udělá” stovku za 7,7 sekundy a jede až 240 km/h. Kombinovaná spotřeba má hodnotu 5,2 litru nafty na 100 km.
Silnější verze 3,0 TDI podává výkon až 245 koní (180 kW), na stovku zrychlí za 6,1 sekundy a maximální rychlost je již omezena na 250 km/h. Kombinovaná spotřeba má hodnotu rovných 6 litrů nafty na 100 km.
V benzinové oáze najdeme zatím dva motory. Slabší 2,8 V6 má výkon 204 koní (150 kW), na stovku sprintuje za 7,7 sekundy a jede nejvýše 240 km/h. Silnější 3,0 TFSI, tedy šestiválcový třílitr přeplňovaný kompresorem, nabízí výkon až 300 koní (220 kW) a bude tak zatím nejvýkonnějším provedením v nabídce - na zrychlení na stovku si v něm počkáte jen 5,5 sekundy a při toulkách za maximální rychlostí vás zastaví omezovač na obligátních 250 km/h. Spotřeba paliva je v tomto případě udávána číslem 8,2 litru na 100 km, ale u tohoto motoru víme, že realita bývá mnohdy i několikanásobně horší, tedy pokud využijete jeho výkonu v míře větší než malé.
Jak jsme již naznačili, o přenos výkonu se budou starat téměř bezvýhradně automatické převodovky. K dispozici pro vybrané verze bude bezestupňový Multitronic, pro ostatní dvouspojkový S tronic alias DSG. Také nová A6 je standardně koncipována jako „předokolka” (jakkoli pohon všech kol bude u vyšších verzí standardem) a v nabídce tak zůstane jak pohon přední osy, tak obou s klasickým označením quattro.
Výše specifikovaná nabídka motorů je vskutku fádní, čekali jsme právě takovou. V budoucnu do ni jistě přibudou i ostřejší kousky pro varianty S a RS, co nás ale čeká ještě dříve je hybridní provedení. To převezme pohonné ústrojí z nedávno představené Q5 hybrid a pochlubí se tak kombinací spalovacího motoru 2,0 TFSI s výkonem 211 koní (155 kW) a pomocného elektromotoru s 33 kW (45 koní). Spodporou akumulátorů o kapacitě skromných 1,3 kWh dokáže ujet až 3 km jen na elektrický pohon (konstatní rychlostí 60 km/h), nebo si odkroutit jedno zrychlení na 100 km/h. Za touto metou už mu bude muset pomoci benzin.
A6 Hybrid tak celkově nabídne 180 kW výkonu, jenž mu v kombinaci s osmistupňovým automatem zajistí akceleraci na stovku za 7,3 sekundy a maximální rychlost 238 km/h. Spolu se spotřebou paliva 6,2 litru benzinu na 100 km jsou to zajímavá data s ohledem na zachování kultitovanosti benzino-eltektrického pohonu.
To je v kostce vše důležité o nové generaci Audi A6. Vůz by měl být na evropských trzích dostupný již začátkem příšítho roku, přesný datum začátku prodejů ale zatím automobilka nezveřenila. Ceny v Německu budou začínat na 38 500 Eur (cca 940 tisíc Kč) za variantu s pohonem předních kol a dvoulitrovým TDI pod kapotou. Českého ceníku bychom se měli dočkat co nevidět.
Nové Audi A6 modelového roku 2011