Audi A5 Aluminium: o 100 kg lehčí

Audi zveřejnilo podrobnosti o své nové verzi kupé A5. Zatím jde pouze o prototyp, který se vyznačuje na dnešní dobu pozoruhodným rysem - o plný metrák nižší pohotovostní hmotností.

Snížení hmotnosti bylo docíleno zejména použitím hliníku a uhlíkových kompozitů, jež nalezly uplatnění všude, kde to bylo možné. Automobilka Audi má s lehkými slitinami dlouhodobé zkušenosti, od roku 1994, kdy představila svůj koncept ASF, vyrobila k dnešnímu dni již více než půl milionu automobilů vybavených hliníkovým prostorovým rámem. Nový vůz rámem ASF disponuje také, ale je navíc obalen hliníkovými a kompozitovými povrchovými panely. Díky úspoře hmotnosti dosahuje tento prototyp Audi A5 Aluminium osazený standardním čtyřválcem 2,0 TFSI podobných dynamických parametrů jako konvenční A5 s šestiválcem 3,2 l, pochopitelně za nižší spotřeby paliva. Odlehčený vůz totiž dosahuje poměru 160 koní na tunu hmotnosti, což je jen o málo méně než hodnota 170 koní na tunu u běžného provedení A5 V6.

Snížení hmotnosti s sebou přineslo možnosti dalších úspor. Použití slabšího motoru v kombinaci s nižšími setrvačnými silami umožnilo instalaci menších, lehčích brzd i odlehčené převodovky. Klesly tím také neodpružené hmotnosti, což vozu přidává na hbitosti při rychlých změnách směru jízdy.

Nevýhodou většiny moderních automobilů všech tříd je jejich rostoucí hmotnost, jež je dána trochu smutnou preferencí komfortu a pasivní bezpečnosti před jízdními vlastnostmi a tedy i bezpečností aktivní. Podle člena představenstva společnosti Audi Michaela Dicka se však v Ingolstadtu rozhodli pro budoucnost obrátit směr této roztočené spirály, což je pozoruhodný paradox, neboť právě Audi již dávno patřilo mezi automobilky, které vyrábějí až pozoruhodně těžké vozy, jejichž přirozený handicap byl alespoň částečně eliminován stále vyšším výkonem motoru. Příklad „hliníkového“ Audi A5 ukazuje, že úspora 100 kg na voze této kategorie umožní snadno a bez omezení jízdních výkonů snížit průměrnou spotřebu benzínu až o 0,5 l/100 km.

Inu, neberme konstruktérům Audi elán, ale s přihlédnutím k vysokým výrobním nákladům při produkci odlehčených materiálů a nepříliš významnému snížení spotřeby to z pohledu zákazníka opět zavání řešením typu „nechci slevu zadarmo...“

Klepněte pro větší obrázek
Audi A5 Aluminium
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 740 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 65 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 220 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků