Audi A4 TDI e: symbol doby již v létě na trhu

Od června bude možno objednávat Audi A4 v nové, „extra hospodárné“ verzi. Její devízou je jediné - nízka spotřeba a tedy i emise CO2.

K přednostem vozu tak nemusíme dlouho bloudit skrze poznámky o jistě povedeném designu či bezesporu vysoké kvalitě montáže. Tento model nabídne jediné - v kombinaci s šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením v kombinovaném provozu spotřebuje v průměru jen 4,6 l nafty na 100 km jízdy. Novodobé administrativní božstvo v podobě CO2 pak dosáhne emisí 119 g na kilometr.

Audi A4 TDI e se přitom tváří, že nebude žádnou brzdou provozu. Jeho motor dosahuje výkonu 136 koní, vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,5 s a dosáhne rychlosti 215 km/h. Provedení sedan se bude prodávat za ceny 30 800 euro, kombiverze Avant má záhy následovat a bude o 2 000 eur dražší. U ní však spotřeba vzroste o 0,3 l/100 km a emise CO2 se zvýší na 129 g/km, snad to planeta snese...

Při vývoji tohoto modelu, předznamenaného studií TDI e Concept, byl kladen důraz na celkové zvýšení účinnosti při využívání energie. Standardem je systém start-stop, jenž uspoří palivo zvláště při provozu po městě. Soustava motor zhasne ve chvíli, kdy je řadicí páka v poloze neutral, vůz zastaví a řidič povolí spojkový pedál, pohonná jednotka znovu naskočí ihned po sešlápnutí spojky, po zařazení rychlosti tak již motor zaručeně běží. Podle výrobce funguje tento systém tiše a rychle, o čemž lze minimálně v prvním případě s úspěchem pochybovat, a v kombinovaném provozu sníží průměrnou spotřebu o 0,2 l/100 km a emise CO2 o 5 gramů na kilometr.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A4 2,0 TDI e

Použitá šestistupňová převodovka má standardní paramtery, pouze stálý převod byl o 5 % prodloužen. Výhradně pro model TDI e jsou určeny pneumatiky se sníženým valivým odporem a rozměry 205/60 R 16. Opět se zde setkáváme s jakousi rekuperací brzdné energie, neuškodí proto, abychom si systém stručně popsali. Jeho jádrem je zvláštní, elektronicky řízený alternátor. Ten při brzdění motorem zvyšuje svoji produkci a přebytečnou elektrickou energii ukládá v běžném akumulátoru. Naopak při zrychlování jeho účinek klesá a elektrický systém je částečně napájen právě z akumulátoru, čímž se mírně sníží spotřeba.

Do standardní výbavy patří také modifikovaný palubní počítač, jenž méně zkušenému řidiči radí, kdy a jak má správně řadit. Soustava neustále sleduje jízdní podmínky a dává řidiči konkrétní pokyny, jak se má chovat. Audi tvrdí, že tento informační systém může změnit řidičské návyky a ušetří až 30 % paliva, pro zkušeného řidiče, který ví co dělá a co chce udělat, jde ovšem o neskutečně protivný indikátor. Snížení spotřeby bylo zároveň dosaženo optimalizací aerodynamických odporů. Úprav doznaly částečně uzavřená maska chladiče, krycí panely na podvozku a o 20 mm snížená světlá výška díky použití sportovněji laděných závěsů.

Model A4 2,0 TDI e je v pořadí již čtvrtým typem od Audi, který za svým jménem nese písmeno „e“. Řadí se tím k verzím A3 1,9 TDI e (4,5 l/100 km, 119 g CO2/km) nebo A6 2,0 TDI e  (5,3 l/100 km, 139 g CO2/km). Audi A6 2,0 TDI e přitom disponuje shodnými parametry jako sportovní typ TT 2,0 TDI, který však za svým názvem písmeno „e“ nehostí, ale z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,5 s a dosáhne slušné rychlosti 226 km/h. „Ekologické“ verze nejsu vyhrazeny pouze vznětovým provedením. Za příklad poslouží sedan A8 2,8 FSI e s průměrnou spotřebou 8,3 l benzínu na 100 km a emisemi CO2 těsně pod hranicí 200 g/km. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A4 2,0 TDI e Concept
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 123 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 75 000 Kč
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků
Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Den v automobilovém ráji: Navštívili jsme centrum technologií Porsche

Nahlédli jsme pod pokličku vývoje nejpopulárnějších sportovních aut světa a osobně několik z nich přímo v technologickém komplexu v Nardò vyzkoušeli.

22.  12.  2016 | Stanislav Kolman | 1 příspěvek