Audi A4 TDI e: symbol doby již v létě na trhu

Od června bude možno objednávat Audi A4 v nové, „extra hospodárné“ verzi. Její devízou je jediné - nízka spotřeba a tedy i emise CO2.

K přednostem vozu tak nemusíme dlouho bloudit skrze poznámky o jistě povedeném designu či bezesporu vysoké kvalitě montáže. Tento model nabídne jediné - v kombinaci s šestistupňovou převodovkou s manuálním řazením v kombinovaném provozu spotřebuje v průměru jen 4,6 l nafty na 100 km jízdy. Novodobé administrativní božstvo v podobě CO2 pak dosáhne emisí 119 g na kilometr.

Audi A4 TDI e se přitom tváří, že nebude žádnou brzdou provozu. Jeho motor dosahuje výkonu 136 koní, vůz zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,5 s a dosáhne rychlosti 215 km/h. Provedení sedan se bude prodávat za ceny 30 800 euro, kombiverze Avant má záhy následovat a bude o 2 000 eur dražší. U ní však spotřeba vzroste o 0,3 l/100 km a emise CO2 se zvýší na 129 g/km, snad to planeta snese...

Při vývoji tohoto modelu, předznamenaného studií TDI e Concept, byl kladen důraz na celkové zvýšení účinnosti při využívání energie. Standardem je systém start-stop, jenž uspoří palivo zvláště při provozu po městě. Soustava motor zhasne ve chvíli, kdy je řadicí páka v poloze neutral, vůz zastaví a řidič povolí spojkový pedál, pohonná jednotka znovu naskočí ihned po sešlápnutí spojky, po zařazení rychlosti tak již motor zaručeně běží. Podle výrobce funguje tento systém tiše a rychle, o čemž lze minimálně v prvním případě s úspěchem pochybovat, a v kombinovaném provozu sníží průměrnou spotřebu o 0,2 l/100 km a emise CO2 o 5 gramů na kilometr.  

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A4 2,0 TDI e

Použitá šestistupňová převodovka má standardní paramtery, pouze stálý převod byl o 5 % prodloužen. Výhradně pro model TDI e jsou určeny pneumatiky se sníženým valivým odporem a rozměry 205/60 R 16. Opět se zde setkáváme s jakousi rekuperací brzdné energie, neuškodí proto, abychom si systém stručně popsali. Jeho jádrem je zvláštní, elektronicky řízený alternátor. Ten při brzdění motorem zvyšuje svoji produkci a přebytečnou elektrickou energii ukládá v běžném akumulátoru. Naopak při zrychlování jeho účinek klesá a elektrický systém je částečně napájen právě z akumulátoru, čímž se mírně sníží spotřeba.

Do standardní výbavy patří také modifikovaný palubní počítač, jenž méně zkušenému řidiči radí, kdy a jak má správně řadit. Soustava neustále sleduje jízdní podmínky a dává řidiči konkrétní pokyny, jak se má chovat. Audi tvrdí, že tento informační systém může změnit řidičské návyky a ušetří až 30 % paliva, pro zkušeného řidiče, který ví co dělá a co chce udělat, jde ovšem o neskutečně protivný indikátor. Snížení spotřeby bylo zároveň dosaženo optimalizací aerodynamických odporů. Úprav doznaly částečně uzavřená maska chladiče, krycí panely na podvozku a o 20 mm snížená světlá výška díky použití sportovněji laděných závěsů.

Model A4 2,0 TDI e je v pořadí již čtvrtým typem od Audi, který za svým jménem nese písmeno „e“. Řadí se tím k verzím A3 1,9 TDI e (4,5 l/100 km, 119 g CO2/km) nebo A6 2,0 TDI e  (5,3 l/100 km, 139 g CO2/km). Audi A6 2,0 TDI e přitom disponuje shodnými parametry jako sportovní typ TT 2,0 TDI, který však za svým názvem písmeno „e“ nehostí, ale z 0 na 100 km/h zrychlí za 7,5 s a dosáhne slušné rychlosti 226 km/h. „Ekologické“ verze nejsu vyhrazeny pouze vznětovým provedením. Za příklad poslouží sedan A8 2,8 FSI e s průměrnou spotřebou 8,3 l benzínu na 100 km a emisemi CO2 těsně pod hranicí 200 g/km. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A4 2,0 TDI e Concept
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 50 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 16 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků