Kapitoly článku:
- Facelift, nové motory, vzhled
- Palubní deska, interiér, sportovní sedačky
- Prostor na zadních sedadlech, zavazadlový prostor, motor
- Pružnost a dynamika, spotřeba
- Slovo závěrem, plusy a minusy, přehled výbav, parametry
- Oficální fotografie + fotogalerie (část 1.)
- Fotogalerie, část 2.
Méně prostoru
Audi A4, přestože je zástupcem střední třídy, má lehce podprůměrný rozvor, jeden z nejmenších ve třídě; menší je snad už jen Alfa Romeo 156. Proto není divu, že vnitřní prostor nepatří k elitě, naopak, uvnitř je jen o něco více místa než v Audi A3, které má rozvor o nějakých sedm cm menší. Motor uložený podélně dává zkrátka méně šancí, jak dobře využít nepříliš velký interiér. Řidič musí sedět dále od motorového prostoru, což pocítí cestující vzadu. Není to ale žádná tragédie, i za 190 cm řidičem jsem seděl jakž takž pohodlně. Sám za sebou jsem pak měl před koleny ještě malou rezervu. Oproti elitě třídy, mezi kterou patří např. Ford Mondeo je to ale slabota. Chodidla lze zasunout pod přední sedačky i tehdy, pokud jsou zcela dole, což je určitě plus. Nad hlavou místa moc není, ale pokud nemáte 190 cm a víc, problém mít nebudete. Sedadla jsou pohodlná a optimálně měkká, trochu se mi nelíbil tvrdý plast na zadní straně předních sedadel, delšího cestujícího bude tlačit do kolen.
Místa vzadu není mnoho
190cm řidič si sám za sebe sedá jen velmi těžko
Menší cestující se za dlouhým řidičem posadí už lépe --- Sám za sebou (176 cm) do už jde bez problému
Před koleny je tvrdý plast --- Místa nad hlavou má člověk menšího vzrůstu dost, pokud ale máte 190 cm, je to horší
Zavazadlový prostor
Zavazadlový prostor je poplatný provedení karoserie, základních 460 l není nijak ohromujících, ale pro běžně převážená zavazadla postačí. Krátká záď ale dává jasně najevo, že otvor holt nepatří k těm největším. Zadní sedadla lze sklopit a získat tak 720 l prostoru, ale opět: malá díra do interiéru umožňuje protáhnout jen menší předměty. Kdo chce převážet nábytek, zvolí asi kombi. Trochu zamrzí, že po sklopení zadních sedadel je přítomen schodek, je sice zakryt měkkým krytem, ale není to úplně ono. Naopak potěší, že pod podlahou je plnohodnotné rezervní kolo a že pohon všech kol nezmenšuje velikost zavazadelníku (naopak zmenšuje velikost palivové nádrže o sedm litrů). Pod krytem zavazadelníku se nachází dva reproduktory, které tvrdí muziku; celkem jich má A4 v základu 10 (rádio Chorus má kazetový přehrávač, příplatkové provedení Concert pak CD přehrávač). Celkové ozvučení interiéru je skutečně velmi dobré.
Víko je čalouněné
Otvor do zavazadlového prostoru není příliš velký --- Páčka pro odjištění opěradel se dá zamknout --- Po sklopení vznikne malý průlez
Po sklopení vznikne malý schod, který zakrývá kryt dna zavazadelníku --- Rezervní kolo je plnohodnotné
Turbokára
Asi nejvíce jsem se těšil na motor, jde o zbrusu nový přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikem benzínu, který vychází z motoru 2.0 FSI. Díky přeplňování dává maximální výkon 147 kW v širokém rozsahu otáček, od 5 100 do 6 000 ot., a 280 Nm od 1 800 do 5 000 ot. Vůz, který je těžký 1 490 kg, zrychlí na stovku za 7,2 s a dosáhne maximálky 238 km/h. Bez pohonu všech kol váží A4 jen 1 425 kg, přesto se však na stovku dostane za 7,3 s; zde bych si troufl říct, že limitujícím prvek je omezená adheze přední nápravy. Čtyřkolka má naopak o dost vyšší spotřebu, v kombinovaném režimu si místo 7,7 l řekne o 8,8 l, ve městě je pak rozdíl ještě výraznější. A to se bavíme o naturalu 98.
Chlouba Volkswagenu
Po nastartování se ozve tiché brumlání, o kterém takřka nevíte. Při rozjezdu se už motor ozývá hlasitěji, má poněkud jadrnější zvuk, který je ve vyšších otáčkách doprovázen lehkým duněním; při rovnoměrné jízdě všechny vedlejší projevy zmizí. Je to pro mne trošku zklamání, poté, co jsem vyzkoušel Octavii se stejným motorem bez turba, jsem čekal tišší chod. V Octavii se žádný vedlejší přízvuk hlubšího charakteru neprojevoval; přikládám to horšímu utlumení motoru a jeho podélnému uložení. V porovnání s benzínovými agregáty podobného výkonu (např. C230K) ale je zvuk velmi kultivovaný a nijak neobtěžuje ani při vysokých rychlostech. Je to zkrátka lepší průměr, ale mohlo to být ještě o něco lepší. Mimochodem, ve zvuku není ani stopa po svistu turba, které doprovází starší motor 1.8T. Celkově je zvuk 2.0 TFSI o poznání lepší než zvuk staršího motoru 1.8T 140 kW, který byl ve vysokých otáčkách už dost hlučný; TFSI se v nich chová daleko lépe.