Dvoulitrový čtyřválec s výkonem 110 kW dnes najdete v mnoha modelech skupiny Volkswagen. Vyzkoušeli jsme, jakou dynamiku uděluje nové generaci Audi A4.
Krátce po uvedení na trh jsme vyzkoušeli nejnovější generaci Audi A4 na českých silnicích – ale nejen na nich. Samozřejmě jsme ji vzali i na letiště. Úplný test najdete na AutoRevue.cz příští týden, ale už dnes vám řekneme, jak nejnovější prémiový model střední třídy zrychluje a brzdí.
Jádro palety motorů tvoří čtyřválce v několika stupních naladění a s různými kombinacemi pohonu a převodovky. Audi ale zachovalo i naftový šestiválec 3.0 TDI, který se dodává jen s automatem a pohonem všech kol.
Nikdo by se nemohl divit, kdybyste považovali nejnovější Audi A4 jen za mírný facelift dosavadní generace. Povědomé tvary karoserie ale ukrývají řadu technických změn
„Naše“ auto mělo nejdostupnější vznětový motor, 2.0 TDI v provedení naladěném na 110 kW (150 k) se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Ano, i nejnovější A4 zůstává v základu předokolkou. Motor má ale uložený podélně a rozhodně ji tak nelze považovat za derivát Superbu/Passatu, jak se lze občas doslechnout nebo dokonce i dočíst.
Diesel 2.0 TDI (zde samozřejmě s vyvažovací hřídelí) má naprosto standardních 110 kW. Přesto tu najdeme zajímavou odlišnost v parametrech. Zatímco v případě Superbu a Passatu odevzdává motor maximální výkon v rozsahu 3500-4000 ot./min., Audi slibuje ještě širší rozpětí: 3250-4200 ot./min.
17palcová přední kola testované A4 roztáčel podélně uložený diesel 2.0 TDI. Zatímco Škoda a VW montují vstřikování močoviny jen do výkonnějších verzí, Audi má 12litrovou nádrž na AdBlue už v provedení 110 kW
A ještě pozoruhodnější je točivý moment. Zatímco neurození příbuzní udávají 340 Nm v 1750-3000 ot./min., A4 má podle oficiálních údajů jen 320 Nm, zato od 1500 až do 3250 ot./min. Pro přehlednost si srovnejme údaje obou sourozenců do tabulky:
Audi A4 2.0 TDI B9 vs. Volkswagen Passat 2.0 TDI B8: Technické parametry |
Motorizace |
Audi A4 2.0 TDI 110 kW |
VW Passat 2.0 TDI 110 kW |
Převodovka |
6st. manuální |
6st. manuální |
Max. výkon (kW/k) |
110/150 |
110/150 |
v ot./min. |
3250-4250 |
3500-4000 |
Max. točivý moment (Nm) |
320 |
340 |
v ot./min. |
1500-3250 |
1750-3000 |
0-100 km/h (s) |
8,9 |
8,7 |
Max. rychlost (km/h) |
221 |
220 |
Komb. spotřeba (l/100 km) |
3,8 |
4,1 |
Provozní hmotnost (kg) |
1430 |
1400 |
Celková hmotnost (kg) |
2030 |
2020 |
Užitečná hmotnost (kg) |
600 |
620 |
Liší se skutečně kalibrace motorů, nebo jen koncern využívá rezervy v průběhu křivek, aby u stejné jednotky mohl udávat mírně odlišné parametry? To teprve zjišťujeme. Je ale pravděpodobné, že naladění řídicí jednotky je opravdu jiné. Vstřikování močoviny totiž ponechává vývojářům volnější ruce, protože se nemusí tolik snažit „podlézt“ emisní normu. A subjektivní dojmy jakoby chtěly tuto domněnku potvrdit.
Diesel skutečně táhne velice lineárně a je mu v podstatě jedno, kam zrovna ukazuje (virtuální) ručička otáčkoměru. Nekoná se žádný turboefekt, žádný razantní nástup síly pod dvěma tisíci otáčkami, ale ani rychlé uvadnutí za 4000 ot./min., typické pro většinu dieselů. Čtyři a půl je normálně použitelná hodnota a pokud byste na tom z nějakého důvodu trvali, TDI se dotočí až k hranici 5500 ot./min.
Šestistupňová manuální převodovka; tlačítkem Audi Drive Select vyvoláte nabídku jízdních režimů
Pokud této možnosti využijete, rozjedete se na 1. rychlostní stupeň až na 55 km/h, na dvojku přesáhnete stovku a trojku lze přemluvit až na 160. Při jízdě rychlostí 130 km/h na šestý rychlostní stupeň točí motor přesně 2000 ot./min. Zpřevodování je tedy relativně dlouhé a ne úplně šťastné. Na 4. rychlost točí motor při městské padesátce 1200 otáček. Z těch se ještě sesbírá relativně ochotně, ale když vás provoz donutí zpomalit, což se pochopitelně děje každou chvíli, už musíte podřazovat. A přeskok mezi trojkou a čtyřkou je velký, odpovídá jedenácti stům otáček.
Audi A4 2.0 TDI : odchylka rychloměru |
Zobrazovaná rychlost |
Skutečná rychlost |
50 km/h |
48 km/h |
90 km/h |
87 km/h |
130 km/h |
126 km/h |
Jízda po městě je proto trochu otravná, i když páka chodí v kulise přesně a lehce a spojka má jasný bod záběru. Motor se ale vyznačuje velice klidným chodem, plynulými reakcemi a důsledným odhlučněním. Do řadicí páky proniká stopa vibrací, ale podobně jako v trojkovém BMW jde o příjemnou frekvenci, která spíš posiluje pocit kontaktu se strojem, než že by působila dojmem nekultivovanosti.
A co když se pokusíte vyždímat z motoru maximum? Vypnutá stabilizace se při pokusu o rychlý rozjezd tváří opravdu jako vypnutá (na rozdíl od Superbu a Passatu) a spojkový pedál je také maximálně nápomocen. Přesto jsme se udávaným 8,9 s z nuly na 100 km/h moc nepřiblížili. Naměřená hodnota 10,32 sekund je horší než u obou příbuzných s motorem napříč.
Audi A4 vs. Škoda Superb vs. VW Passat: akcelerace z místa |
|
Audi A4 2.0 TDI |
Škoda Superb 2.0 TDI |
VW Passat 2.0 TDI |
0-50 km/h (s) |
3,75 |
3,20 |
3,66 |
0-100 km/h (s) |
10,32 |
9,96 |
9,79 |
0-130 km/h (s) |
17,30 |
17,10 |
16,16 |
0-150 km/h (s) |
23,07 |
23,30 |
21,54 |
Porovnání akcelerace v rámci jednoho rychlostního stupně zvýrazní rozdíly ve zpřevodování. Zatímco v intervalu 80-130 km/h na trojku Audi s přehledem ujede oběma příbuzným, na čtyřku je naopak mnohem váhavější.
Audi A4 vs. Škoda Superb vs. VW Passat: zrychlení |
|
Audi A4 2.0 TDI |
Škoda Superb 2.0 TDI |
VW Passat 2.0 TDI |
80-130 km/h 3°(s) |
9,0 |
10,15 |
9,27 |
80-130 km/h 4°(s) |
11,15 |
9,92 |
9,46 |
Porovnání akcelerace 0-150 km/h. Červená čára představuje Audi A4, modrá patří dříve testovanému Passatu. To byl rovněž sedan s motorem 2.0 TDI 110 kW, manuálním řazením a předním pohonem; v grafu jsou vynesené nejlepší pokusy obou aut, zatímco v tabulce uvádíme průměr dvou jízd – nejlepší každým směrem
Lze nepříliš přesvědčivou akceleraci z místa vysvětlit tím, že testované auto vezlo vedle příplatkové výbavy (včetně větší nádrže) a dvou redaktorů také zimní pneumatiky? Výsledky brzdění naznačují, že ano. Možná budeme muset zavést pravidlo, že auta měřená na letních nebudeme nikdy porovnávat s modely, které jsme testovali se zimním obutím. Vždyť výrazně delší brzdnou dráhu jsme zaznamenali u všeho, co jsme zatím měřili na zimních, tedy u
Subaru Levorg,
Porsche 911 i
Opelu Astra. S Audi A4 to není jiné.
Audi A4 vs. Škoda Superb vs. VW Passat: brzdění |
|
Audi A4 2.0 TDI |
Škoda Superb 2.0 TDI |
VW Passat 2.0 TDI |
50-0 km/h (s) |
1,50 |
1,59 |
1,30 |
50-0 km/h (m) |
10,30 |
8,89 |
9,19 |
100-0 km/h (s) |
3,08 |
2,92 |
2,67 |
100-0 km/h (m) |
43,41 |
36,50 |
37,75 |
150-0 km/h (s) |
4,80 |
4,35 |
4,07 |
150-0 km/h (m) |
103,76 |
86,34 |
86,07 |
Opravdu má Audi (červená čára) o tolik horší brzdy než Volkswagen? To samozřejmě ne. Naše měření ale ukazuje, že zimní pneumatiky mají na suchém povrchu výrazně delší brzdnou dráhu než letní
Co na to říct? Že tato čísla ukazují spíš na rozdíl mezi letními a zimními pneumatikami než na odlišnosti mezi oběma auty. Myslete na to – nejen při čtení, ale hlavně na silnici. Na suchém nebo lehce navlhlém povrchu zimní pláště zkrátka zpomalují o dost hůř.