Audi A3 TDI e: evolucí k ekologii

Na našem trhu se objevuje Audi A3 v obou karosářských verzích, vybavené hospodárnější verzí motoru TDI PD.

Pro další krok směrem ke snižování spotřeby paliva a emisí sáhla tentokrát automobilka Audi k sérii poměrně levných a racionálních úprav osvědčené jednotky 1,9 TDI PD s výkonem 77 kW, již dobře známe i z ostatních značek koncernu VW. Ačkoli automobilka Audi nebyla prvním, kdo vznětové motory s přímým vstřikováním do osobních automobilů začal instalovat, jistě se jedná o firmu, která pro jejich vývoj udělala nejvíce. Ačkoli vše nasvědčuje tomu, že systém TDI je již za svým zenitem, novinka od Audi dokazuje, že alespoň malé krůčky v jeho vývoji ještě učinit lze.

Upravený motor TDI dostal vzhledem ke snaze konstruktérů doplňkové označení „e“, podobně jako Škoda 120LE, vyráběná krátce na přelomu let 1982 a 1983. Toto srovnání není tak nesmyslné, jak by se na první pohled mohlo zdát. U obou vozů hraje klíčovou úlohu při snižování spotřeby „prodlužování“ převodů. Dlužno dodat, že vznětový motor TDI PD měl co do tahu v nízkých a středních otáčkách podstatně větší potenciál než skromný, ač snaživý boleslavský „litřík“.

Audi A3 1,9 TDI e dostalo od konstruktérů delší převody od trojky po pětku, a ti se dále soustředili na snížení pohotovostní hmotnosti auta, aerodynamickou optimalizaci karosérie a použití pneumatik se sníženým valivým odporem, upraven byl samozřejmě program řídicí jednotky. Nakolik je jízda úsporná, to závisí do značné míry vždy na řidiči. Z toho důvodu jsou nové úsporné modely A3 1,9 TDI e vybavené ukazatelem optimálního řazení. Ten je umístěný na centrálním displeji přístrojové desky v zorném poli řidiče a podle aktuálního zatížení motoru a otáček motoru ukazuje, kdy a jaký převodový stupeň zařadit v dané jízdní situaci.
 
Kombinovaná spotřeba vozů Audi A3 a A3 Sportback 1,9 TDI e s výkonem
77 kW/105 k a sériovým filtrem pevných částic dosahuje v kombinovaném provozu zajímavé hodnoty 4,5 litru na 100 kilometrů. Hodnota emisí CO2 zůstává díky tomu pod hodnotou 120 g/km. Tím se tyto nové modely řadí na samotnou špičku svého segmentu, přičemž řidič s nimi může ujet více než 1200 kilometrů bez závislosti na blízkosti čerpací stanice.

Prvních 15 úsporných vozů Audi A3 Sportback TDI e, které jsou šetrné k životnímu prostředí i uživatelově rozpočtu, v České republice objednala jistá autopůjčovna.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 123 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 75 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 75 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků