Audi A3 TDI e: evolucí k ekologii

Na našem trhu se objevuje Audi A3 v obou karosářských verzích, vybavené hospodárnější verzí motoru TDI PD.

Pro další krok směrem ke snižování spotřeby paliva a emisí sáhla tentokrát automobilka Audi k sérii poměrně levných a racionálních úprav osvědčené jednotky 1,9 TDI PD s výkonem 77 kW, již dobře známe i z ostatních značek koncernu VW. Ačkoli automobilka Audi nebyla prvním, kdo vznětové motory s přímým vstřikováním do osobních automobilů začal instalovat, jistě se jedná o firmu, která pro jejich vývoj udělala nejvíce. Ačkoli vše nasvědčuje tomu, že systém TDI je již za svým zenitem, novinka od Audi dokazuje, že alespoň malé krůčky v jeho vývoji ještě učinit lze.

Upravený motor TDI dostal vzhledem ke snaze konstruktérů doplňkové označení „e“, podobně jako Škoda 120LE, vyráběná krátce na přelomu let 1982 a 1983. Toto srovnání není tak nesmyslné, jak by se na první pohled mohlo zdát. U obou vozů hraje klíčovou úlohu při snižování spotřeby „prodlužování“ převodů. Dlužno dodat, že vznětový motor TDI PD měl co do tahu v nízkých a středních otáčkách podstatně větší potenciál než skromný, ač snaživý boleslavský „litřík“.

Audi A3 1,9 TDI e dostalo od konstruktérů delší převody od trojky po pětku, a ti se dále soustředili na snížení pohotovostní hmotnosti auta, aerodynamickou optimalizaci karosérie a použití pneumatik se sníženým valivým odporem, upraven byl samozřejmě program řídicí jednotky. Nakolik je jízda úsporná, to závisí do značné míry vždy na řidiči. Z toho důvodu jsou nové úsporné modely A3 1,9 TDI e vybavené ukazatelem optimálního řazení. Ten je umístěný na centrálním displeji přístrojové desky v zorném poli řidiče a podle aktuálního zatížení motoru a otáček motoru ukazuje, kdy a jaký převodový stupeň zařadit v dané jízdní situaci.
 
Kombinovaná spotřeba vozů Audi A3 a A3 Sportback 1,9 TDI e s výkonem
77 kW/105 k a sériovým filtrem pevných částic dosahuje v kombinovaném provozu zajímavé hodnoty 4,5 litru na 100 kilometrů. Hodnota emisí CO2 zůstává díky tomu pod hodnotou 120 g/km. Tím se tyto nové modely řadí na samotnou špičku svého segmentu, přičemž řidič s nimi může ujet více než 1200 kilometrů bez závislosti na blízkosti čerpací stanice.

Prvních 15 úsporných vozů Audi A3 Sportback TDI e, které jsou šetrné k životnímu prostředí i uživatelově rozpočtu, v České republice objednala jistá autopůjčovna.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků