Audi A3 TDI e: evolucí k ekologii

Na našem trhu se objevuje Audi A3 v obou karosářských verzích, vybavené hospodárnější verzí motoru TDI PD.

Pro další krok směrem ke snižování spotřeby paliva a emisí sáhla tentokrát automobilka Audi k sérii poměrně levných a racionálních úprav osvědčené jednotky 1,9 TDI PD s výkonem 77 kW, již dobře známe i z ostatních značek koncernu VW. Ačkoli automobilka Audi nebyla prvním, kdo vznětové motory s přímým vstřikováním do osobních automobilů začal instalovat, jistě se jedná o firmu, která pro jejich vývoj udělala nejvíce. Ačkoli vše nasvědčuje tomu, že systém TDI je již za svým zenitem, novinka od Audi dokazuje, že alespoň malé krůčky v jeho vývoji ještě učinit lze.

Upravený motor TDI dostal vzhledem ke snaze konstruktérů doplňkové označení „e“, podobně jako Škoda 120LE, vyráběná krátce na přelomu let 1982 a 1983. Toto srovnání není tak nesmyslné, jak by se na první pohled mohlo zdát. U obou vozů hraje klíčovou úlohu při snižování spotřeby „prodlužování“ převodů. Dlužno dodat, že vznětový motor TDI PD měl co do tahu v nízkých a středních otáčkách podstatně větší potenciál než skromný, ač snaživý boleslavský „litřík“.

Audi A3 1,9 TDI e dostalo od konstruktérů delší převody od trojky po pětku, a ti se dále soustředili na snížení pohotovostní hmotnosti auta, aerodynamickou optimalizaci karosérie a použití pneumatik se sníženým valivým odporem, upraven byl samozřejmě program řídicí jednotky. Nakolik je jízda úsporná, to závisí do značné míry vždy na řidiči. Z toho důvodu jsou nové úsporné modely A3 1,9 TDI e vybavené ukazatelem optimálního řazení. Ten je umístěný na centrálním displeji přístrojové desky v zorném poli řidiče a podle aktuálního zatížení motoru a otáček motoru ukazuje, kdy a jaký převodový stupeň zařadit v dané jízdní situaci.
 
Kombinovaná spotřeba vozů Audi A3 a A3 Sportback 1,9 TDI e s výkonem
77 kW/105 k a sériovým filtrem pevných částic dosahuje v kombinovaném provozu zajímavé hodnoty 4,5 litru na 100 kilometrů. Hodnota emisí CO2 zůstává díky tomu pod hodnotou 120 g/km. Tím se tyto nové modely řadí na samotnou špičku svého segmentu, přičemž řidič s nimi může ujet více než 1200 kilometrů bez závislosti na blízkosti čerpací stanice.

Prvních 15 úsporných vozů Audi A3 Sportback TDI e, které jsou šetrné k životnímu prostředí i uživatelově rozpočtu, v České republice objednala jistá autopůjčovna.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Audi A6 2.698
Rok výroby: 2010
Stav: 182 951 km
Cena: 240 000 Kč
Audi A4 1.998
Rok výroby: 2007
Stav: 194 807 km
Cena: 130 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2007
Stav: 193 445 km
Cena: 195 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

včera | Radek Pecák | 5 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 16 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků