Audi A1 e-Tron: druhý z nové řady

Audi v Ženevě představuje nejen svoji novou řadu A1, ale hned i její elektrifikované provedení s očekávaným názvem e-Tron.

Když jsme vám loni detailně představovali koncept Audi e-Tron, bylo již jasné, že jde nejen o předobraz budoucí R4, ale současně i novou značku všech elektromobilů se čtyřmi kruhy na přídi. Očekávané se stalo skutkem a v Ženevě se ukazuje další elektrické Audi s označením e-Tron v názvu.

Další na řadě z této série je přitom nejnovější a nejmenší Audi - A1. Jezdí výhradně na elektrický pohon, přičemž spalovací motor na její palubě plní pouze funkci generátoru bez přímé mechanické vazby na poháněná kola. Elektromotor je uložen příčně v přední části vozu a je schopen dávat trvalý výkon 62 koní (45 kW), který lze krátkodobě zvýšit až na 102 koní (75 kW), točivý moment se pohybuje okolo 150 Nm, ale při náhlé potřebě akcelerace může poskočit na 240 Nm.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Motor je napájen 12 kW li-ionovými akumulátory tvaru písmene T, uloženy jsou pod podlahou vozu a váží dohromady přijatelných 150 kg. Na jedno nabití vůz ujede zhruba 50 km, poklesne-li zásoba elektrické energie, naskočí malý spalovací motor s objemem 254 ccm a začne baterie dobíjet.

Tato jednotka je pozoruhodná hned z několika důvodů. Jedná se o motor s rotačním pístem typu Wankel, jenž se nachází pod podlahou zavazadlového prostoru, v jedné velmi kompaktní a izolované jednotce sdružuje dynamo, chladicí a výfukovou soustavu a včetně pomocného rámu váží jen 70 kg. Jediným prvkem instalovaným mimo tuto jednotku je benzínová nádrž na 12 litrů paliva.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Audi tvrdí, že tato pohonná soustava pracuje zcela samočinně a využívá i spolupráce s navigací GPS. Jakmile totiž do navigace řidič zadá trasu své jízdy, řídicí jednotka na ní vyhledá místa nejvhodnější pro spuštění spalovacího motoru tak, aby jeho práce byla co nejefektivnější. Přijde-li však na věc, řidič může motor natočit stiskem tlačítka pod voličem převodů. Audi A1 e-Tron je vybaveno kromě jiného též elektromechanickým posilovačem řízení a regenerativním brzděním. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Při pohotovostní hmotnosti 1 190 kg zrychlí Audi A1 e-tron z klidu na 100 km/h za 10,2 s a dosáhne nejvyšší rychlosti 130 km/h, což ve městě, kam toto auto jednoznačně směřuje, bude nejspíš stačit většině uživatelů. Jízdní dosah se má pohybovat okolo 250 km, což postačí i těm, kteří za prací dojíždějí delší vzdálenosti. Průměrná spotřeba benzínu by měla být pod hranicí 2 l/100 km a emise CO2 na hodnotě 45 g/km. 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Audi A1 e-Tron
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 720 000 Kč
Audi A6 2.967
Rok výroby: 2011
Stav: 173 701 km
Cena: 350 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2007
Stav: 199 739 km
Cena: 135 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků