Aston Martin V12 Vantage S „Spitfire 80“ oslavuje legendární stíhačku

Legendární stíhací letoun Supermarine Spitfire letos slaví osmdesáté výročí od prvního letu (oficiálně se udál 5. března 1936). Britská automobilka Aston Martin toho využívá a představuje limitovanou osmikusovou edici modelu V12 Vantage S pojmenovanou stručně Spitfire 80.

Vozy připravuje divize Q, která má na starosti speciální projekty různých Astonů. Zajímavé také je, že výtěžek z prodeje aut, která jsou zhruba o 40 000 liber dražší než běžný model V12 Vantage S, bude věnován dobročinnému fondu britského letectva RAF.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Speciální Aston Martin V12 Vatage S Spitfire 80 má nový lak, jiný výfuk a ručně šitý interiér. Vznikne jenom osm kusů s o zhruba 1,2 milionu korun vyšší cenovkou

Technika zůstává prakticky stejná jako u sériového auta. Pod kapotou je tedy atmosférický dvanáctiválec 5,9 l. On by se tam legendární dvanáctiválec Rolls-Royce Merlin stejně nevešel. Nicméně speciální Aston Martin dostal nový výfuk, jehož koncovky mají připomínat právě výfuky u motoru Spitfiru. Auto má také nový lak, který je pojmenován jako Duxford Green. Na letišti v Duxfordu totiž sídlila první oficiální letka RAF tvořená výhradně Spitfiry.

Zajímavosti | Sportovní auta | Fascinace | Kabriolety | Aston Martin

Aston Martin Vantage GT12 Roadster je lahůdka pro bohatého klienta

Stíhačka Supermarine Spitfire byla zařazena do služby 4. srpna 1938 a především v bitvě o Británii hrála velmi důležitou roli, kdy byla schopná se svými parametry vyrovnat německým stíhačkám. Hlavní nápor přesto stále nesl starší model Hawker Hurricane, neboť v počátečních fázích války procházel Spitfire stále vývojem a nebyl jich dostatek. Například karburátorem plněný motor měl zpočátku problémy s negativním přetížením.

Spitfire byl neustále zdokonalován, stejně tak jeho motor a výzbroj. První verze dvanáctiválce Rolls-Royce Merlin měla sotva tisíc koní, poslední provedení na konci války už se blížilo výkonem k dvojnásobku původní hodnoty. Celkem bylo vyrobeno 20 351 Spitfirů a z aktivní služby byl vyřazen až v roce 1961.

Ford C-MAX 0
Rok výroby: 2005
Stav: 144 257 km
Cena: 60 000 Kč
Ford Focus 0
Rok výroby: 2005
Stav: 140 036 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků