Aston Martin Lagonda: nekonvenční aristokrat

Během dlouhých 13 let vzniklo necelých 700 luxusních sedanů Aston Martin Lagonda, díky svému odvážnému designu jsou však pozoruhodné dodnes.

Neobvyklý je již název Aston Martin Lagonda, protože Lagonda je vlastně značka, kterou Aston Martin zakoupil v roce 1947 (za 52 500 liber).

První Aston Martin Lagonda představený v roce 1974 byl dvoutunovým strojem postaveným na prodlouženém podvozku typu DBS. Bezesporu elegantní čtyřdveřová karoserie podle návrhu tehdejšího šéfdesignéra Williama Townse si ponechávala jistou dávku dravosti svých sportovnějších sourozenců.

 Klepněte pro větší obrázek

Pod dlouhou kapotou s nepřehlédnutelným otvorem pro přívod vzduchu pracoval vidlicový osmiválec 5,3 litru o výkonu 209 kW (284 k), který umožňoval akceleraci z 0 na 96 km/h za 6,2 s a jízdu nejvyšší rychlostí 240 km/h. Vůz stál tehdy 14 000 liber a na trh přišel v době ropné krize, takže vzniklo jen sedm těchto vozů.

Ostrý střih

V říjnu 1976 odhalil ovšem Aston Martin naprosto radikálně přepracovanou klínovitou karoserii Lagondy s hranatými tvary a futuristickým interiérem, jemuž vévodila přístrojová deska s elektronickými přístroji. Designéři prodloužili nízkou karoserii (1,3 m) na téměř 5,3 metru, zatímco rozvor zůstal na hodnotě 2,9 m.

Motor spojený s třístupňovou samočinnou převodovkou musel vystačit s výkonovými parametry předchozí Lagondy, což při hmotnosti 2064 kg stačilo k dosažení nejvyšší rychlosti 238 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h za 7,9 s. Podvozek měl vpředu lichoběžníkovou nápravu s příčným zkrutným stabilizátorem, zatímco zadní náprava byla typu de Dion s udržováním stálé světlé výšky. Pružiny byly vinuté.

Klepněte pro větší obrázek

Dlouhý život

Dodávky zákazníkům byly zahájeny až v roce 1979. V roce 1984 byla ohlášena verze Long Wheelbase Tickford Limousine s prodlouženým rozvorem a televizními přijímači pro cestující vpředu i vzadu. Poslední úpravu vzhledu provedl William Towns v roce 1987, kdy poněkud zaoblil vytříbené hrany karoserie, výklopné světlomety nahradil šesti menšími světly a vůz postavil na nová 16“ kola z lehké slitiny, aby design osvěžil a přizpůsobil nové době.

To však již byly dny svérázného britského aristokrata, jehož výroba v manufaktuře v Newport Pagnell trvala cca 2200 pracovních hodin, sečteny. Výroba skončila v roce 1989. Celkem dodal Aston Martin v letech 1979 až 1990 zákazníkům 645 sedanů Lagonda, z nichž přibližně 25 ročně putovalo do USA.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků