Asfaltové pozemky zaplatí fond

Pod asfaltem českých dálnic leží dlouhá léta kostlivec, který by ovšem od příštího roku mohl začít pomalu mizet. Stovky tisíc metrů čtverečních, přes které jezdí auta, totiž patří soukromým osobám a nikoli státu.

Podle sdělení Ředitelství silnic a dálnic je na soukromých pozemcích téměř desetina dálnic v Čechách, na Moravě je to zhruba pět procent. Výkup pozemků postupuje pomalu nebo vůbec, především kvůli zastavenému financování. Podle zjištění deníku E15 by stát na vyřešení problému potřeboval kolem miliardy korun, ročně ale dá na tento účel pouhé miliony.

„Samozřejmě je toto problém, z hlediska právního je pro nás lepší mít pozemky ve vlastnictví státu. Proto se ministerstvo snaží dělat kroky vedoucí k odkoupení pozemků,“ řekl mluvčí úřadu Martin Novák.

Situaci může pomoci změnit novela zákona, podle které od 1. října bude možné zastavěné pozemky vykupovat za peníze Státního fondu dopravní infrastruktury. V rozpočtu fondu se ale novela projeví až příští rok. „Dnes může prostředky dávat jen rezort dopravy, ale fakticky na tento účel letos nešlo nic,“ řekl šéf fondu Tomáš Čoček.

Fond na výkup zabetonovaných pozemků využije stávající položku v rozpočtu na výkup nových pozemků, kde má letos 150 milionů. Kolik tam bude příští rok, není jasné. „Je to o tom, aby si Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty samy navrhly přesuny peněz,“ dodal Čoček.

Na problém se zadělalo už za socialismu, který na majetkoprávní vztahy příliš nedbal. Definitivně se ale praxe změnila až po roce 2000, odkdy stát vykupuje pozemky předem.

Ještě větší problém než stát ale mají kraje. Plzeňský hejtman Milan Chovanec nedávno hovořil o tom, že až 80 procent pozemků pod krajskými silnicemi vlastní soukromníci. Žádal proto stát, který dal krajům tyto silnice do vínku, o potřebné peníze. Stát se ale ke krajům otáčí zády s tím, že nemá dost peněz ani na pozemky pod dálnicemi.

Zdroj: E15.cz
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

dnes | Jiří Švamberk | 11 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků