Asfaltové pozemky zaplatí fond

Pod asfaltem českých dálnic leží dlouhá léta kostlivec, který by ovšem od příštího roku mohl začít pomalu mizet. Stovky tisíc metrů čtverečních, přes které jezdí auta, totiž patří soukromým osobám a nikoli státu.

Podle sdělení Ředitelství silnic a dálnic je na soukromých pozemcích téměř desetina dálnic v Čechách, na Moravě je to zhruba pět procent. Výkup pozemků postupuje pomalu nebo vůbec, především kvůli zastavenému financování. Podle zjištění deníku E15 by stát na vyřešení problému potřeboval kolem miliardy korun, ročně ale dá na tento účel pouhé miliony.

„Samozřejmě je toto problém, z hlediska právního je pro nás lepší mít pozemky ve vlastnictví státu. Proto se ministerstvo snaží dělat kroky vedoucí k odkoupení pozemků,“ řekl mluvčí úřadu Martin Novák.

Situaci může pomoci změnit novela zákona, podle které od 1. října bude možné zastavěné pozemky vykupovat za peníze Státního fondu dopravní infrastruktury. V rozpočtu fondu se ale novela projeví až příští rok. „Dnes může prostředky dávat jen rezort dopravy, ale fakticky na tento účel letos nešlo nic,“ řekl šéf fondu Tomáš Čoček.

Fond na výkup zabetonovaných pozemků využije stávající položku v rozpočtu na výkup nových pozemků, kde má letos 150 milionů. Kolik tam bude příští rok, není jasné. „Je to o tom, aby si Ředitelství silnic a dálnic a Správa železniční dopravní cesty samy navrhly přesuny peněz,“ dodal Čoček.

Na problém se zadělalo už za socialismu, který na majetkoprávní vztahy příliš nedbal. Definitivně se ale praxe změnila až po roce 2000, odkdy stát vykupuje pozemky předem.

Ještě větší problém než stát ale mají kraje. Plzeňský hejtman Milan Chovanec nedávno hovořil o tom, že až 80 procent pozemků pod krajskými silnicemi vlastní soukromníci. Žádal proto stát, který dal krajům tyto silnice do vínku, o potřebné peníze. Stát se ale ke krajům otáčí zády s tím, že nemá dost peněz ani na pozemky pod dálnicemi.

Zdroj: E15.cz
 

Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 230 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 64 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 59 příspěvků