Andrea Pininfarina zemřel při dopravní nehodě

Zemřel nejvyšší muž společnosti Pininfarina, vnuk zakladatele firmy. A to v době, která slavným karosárnám zrovna nepřeje.

Ve čtvrtek ráno se při autonehodě poblíž Turína zabil šéf legendárního designerského centra Andrea Pininfarina, pravnuk zakladatele společnosti, Battisty „Pinin“ Fariny.  Na svém skútru Vespa jel do práce a srazilo jej auto. Pininfarina zemřel ve chvíli, kdy se jím vedená rodinná firma potýká s velkými finančními problémy. Za loňský rok vykázala čistou ztrátu 115 milionů euro, zatímco v roce 2006 ztráta činila 22 milionů. Podobě smutná čísla vychází také účetním v dalších společnostech, které se specializují na design automobilových karosérií. Většina automobilek dnes totiž provozuje svá vlastní, výhradní designerská centra.

Andrea Pininfarina vstoupil do nejvyššího vedení společnosti v polovině roku 2001. V březnu roku 2008 Andrea požádal akcionáře, aby navýšili jmění společnosti o 100 milionů euro a pomohli tím snížit ztrátovost. Proces není ukončen, jisté však je, že v jeho závěru rodina Pininfarinů ztratí rozhodující vliv na řízení firmy, jenž je nyní vyjádřen vlastnictvím 55 % podílu. Spoléhá se na finanční podporu Piera Ferrariho, zástupce ředitele společnosti Ferrari, Ratana Taty, majitele indické automobilky, či francouzského průmyslníka Vincenta Bollorea. Rodina Pininfarinů počítá se zachováním vlastnictví 30 % společnosti.

Firma byla Battistou založena v roce 1930 a od počátku se specializovala na zakázkové karosérie převážně italských automobilů. Přejmenována byla roku 1961, kdy byla spojena přezdívka zakladatele s jeho příjmením. Je slavná zvláště svojí spoluprácí s věhlasnými automobilkami Ferrari, Lancia, Maserati, Cadillac, Nash, Peugeot, Jaguar, Volvo, Alfa Romeo, MG nebo Cisitalia. Studia Pininfarina mají nyní celkem 3 000 zaměstnanců na pracovištích v Evropě, ale také v Maroku nebo Číně. Od té doby se společnost Pininfarina podílí i na tvorbě dalších druhů dopravních prostředků. V roce 1986 byla založena divize Pininfarina Extra, jejíž úsilí se upíná směrem k užitému designu (od kartáčků na zuby přes zavazadla až po sportovní potřeby) a architektuře.

Čestným ředitelem zůstává Andreův otec Sergio, na vedení společnosti se podílí také jeho mladší bratr Paolo a sestra Lorenza. Andrea po sobě zanechal manželku Cristianu, dva syny a dceru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Peugeot 5008 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 138 942 km
Cena: 179 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 128 191 km
Cena: 125 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 130 234 km
Cena: 140 000 Kč
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

dnes | Stanislav Kolman | 6 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků