Andrea Pininfarina zemřel při dopravní nehodě

Zemřel nejvyšší muž společnosti Pininfarina, vnuk zakladatele firmy. A to v době, která slavným karosárnám zrovna nepřeje.

Ve čtvrtek ráno se při autonehodě poblíž Turína zabil šéf legendárního designerského centra Andrea Pininfarina, pravnuk zakladatele společnosti, Battisty „Pinin“ Fariny.  Na svém skútru Vespa jel do práce a srazilo jej auto. Pininfarina zemřel ve chvíli, kdy se jím vedená rodinná firma potýká s velkými finančními problémy. Za loňský rok vykázala čistou ztrátu 115 milionů euro, zatímco v roce 2006 ztráta činila 22 milionů. Podobě smutná čísla vychází také účetním v dalších společnostech, které se specializují na design automobilových karosérií. Většina automobilek dnes totiž provozuje svá vlastní, výhradní designerská centra.

Andrea Pininfarina vstoupil do nejvyššího vedení společnosti v polovině roku 2001. V březnu roku 2008 Andrea požádal akcionáře, aby navýšili jmění společnosti o 100 milionů euro a pomohli tím snížit ztrátovost. Proces není ukončen, jisté však je, že v jeho závěru rodina Pininfarinů ztratí rozhodující vliv na řízení firmy, jenž je nyní vyjádřen vlastnictvím 55 % podílu. Spoléhá se na finanční podporu Piera Ferrariho, zástupce ředitele společnosti Ferrari, Ratana Taty, majitele indické automobilky, či francouzského průmyslníka Vincenta Bollorea. Rodina Pininfarinů počítá se zachováním vlastnictví 30 % společnosti.

Firma byla Battistou založena v roce 1930 a od počátku se specializovala na zakázkové karosérie převážně italských automobilů. Přejmenována byla roku 1961, kdy byla spojena přezdívka zakladatele s jeho příjmením. Je slavná zvláště svojí spoluprácí s věhlasnými automobilkami Ferrari, Lancia, Maserati, Cadillac, Nash, Peugeot, Jaguar, Volvo, Alfa Romeo, MG nebo Cisitalia. Studia Pininfarina mají nyní celkem 3 000 zaměstnanců na pracovištích v Evropě, ale také v Maroku nebo Číně. Od té doby se společnost Pininfarina podílí i na tvorbě dalších druhů dopravních prostředků. V roce 1986 byla založena divize Pininfarina Extra, jejíž úsilí se upíná směrem k užitému designu (od kartáčků na zuby přes zavazadla až po sportovní potřeby) a architektuře.

Čestným ředitelem zůstává Andreův otec Sergio, na vedení společnosti se podílí také jeho mladší bratr Paolo a sestra Lorenza. Andrea po sobě zanechal manželku Cristianu, dva syny a dceru.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Peugeot 307 2
Rok výroby: 2004
Stav: 125 235 km
Cena: 40 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 162 415 km
Cena: 110 000 Kč
Peugeot 308 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 139 809 km
Cena: 144 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků