Americký soud odmítl žalobu fondů proti Porsche

Německá společnost Porsche Automobil Holding SE ve Spojených státech uspěla se žádostí, aby tamní soud odmítl žalobu 26 hedgeových fondů.

Ty si stěžovaly, že Porsche může za jejich ztrátu, která v úhrnu přesahuje miliardu dolarů (zhruba 19 miliard korun) a souvisí s investicí do akcií automobilky Volkswagen.

Případ se vztahuje k roku 2008, kdy se Porsche potichu snažila Volkswagen převzít. 

Dlouhá bitva

Porsche ale nemá úplně vyhráno. Pětičlenná porota odvolacího soudu na Manhattanu totiž jen uznala, že stát New York není tím pravým místem, kde by se měla soudní bitva odehrát. Další žaloby jsou podány u soudů v jiných zemích.

Hedgeové soudy 6. srpna uspěly se žalobou u soudu první instance, kde soudce Charles Ramon nechal jejich stížnost projít. Odvolací soud jeho verdikt nyní zrušil. Mezi stěžovateli je například hedgeový fond Glenhill Capital LP, Greenlight Capital LP investora Davida Einhorna anebo hedgeový fond Tiger Global LP, který patří Chaseovi Colemanovi.

Fondy tvrdí, že automobilka Porsche v říjnu 2008 zinscenovala masivní nárůst kurzu akcií Volkswagenu, takzvaný „short squeeze“. V takové situaci ceny prudce rostou, protože ti, co spekulovali na pokles kurzu, jsou nuceni sázky na pokles ceny zrušit a urychleně akcie nakoupit, aby se vyhnuli dalším ztrátám. Ty mohou být teoreticky nekonečné.

Porsche podváděl?

Vina automobilky Porsche podle hedgeových fondů spočívá v tom, že potichu zkupovala akcie Volkswagenu, až získala téměř celý „free float“, tedy volně dostupné akcie. To prý bylo v rozporu s tím, co automobilka veřejně tvrdila. Vedení Porsche totiž uvádělo, že firma nemá zájem převzít ve Volkswagenu většinový podíl.

Když automobilka Porsche sdělila, že má pod kontrolou už skoro 75 procent Volkswagenu, akcie Volkswagenu vyrazily prudce vzhůru. Snaha spekulantů, což byly především hedgeové fondy, za každou cenu akcie Volkswagenu nakoupit, a zmírnit tak ztráty, pak způsobila, že Volkswagen se na chvíli stal největším veřejně obchodovaným podnikem světa podle tržní kapitalizace. Kurz totiž přechodně vystoupil až nad 1000 eur, i když ještě asi o měsíc dříve se akcie prodávaly kolem 250 eur.

Zdroj: E15.cz
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků