Americký soud odmítl žalobu fondů proti Porsche

Německá společnost Porsche Automobil Holding SE ve Spojených státech uspěla se žádostí, aby tamní soud odmítl žalobu 26 hedgeových fondů.

Ty si stěžovaly, že Porsche může za jejich ztrátu, která v úhrnu přesahuje miliardu dolarů (zhruba 19 miliard korun) a souvisí s investicí do akcií automobilky Volkswagen.

Případ se vztahuje k roku 2008, kdy se Porsche potichu snažila Volkswagen převzít. 

Dlouhá bitva

Porsche ale nemá úplně vyhráno. Pětičlenná porota odvolacího soudu na Manhattanu totiž jen uznala, že stát New York není tím pravým místem, kde by se měla soudní bitva odehrát. Další žaloby jsou podány u soudů v jiných zemích.

Hedgeové soudy 6. srpna uspěly se žalobou u soudu první instance, kde soudce Charles Ramon nechal jejich stížnost projít. Odvolací soud jeho verdikt nyní zrušil. Mezi stěžovateli je například hedgeový fond Glenhill Capital LP, Greenlight Capital LP investora Davida Einhorna anebo hedgeový fond Tiger Global LP, který patří Chaseovi Colemanovi.

Fondy tvrdí, že automobilka Porsche v říjnu 2008 zinscenovala masivní nárůst kurzu akcií Volkswagenu, takzvaný „short squeeze“. V takové situaci ceny prudce rostou, protože ti, co spekulovali na pokles kurzu, jsou nuceni sázky na pokles ceny zrušit a urychleně akcie nakoupit, aby se vyhnuli dalším ztrátám. Ty mohou být teoreticky nekonečné.

Porsche podváděl?

Vina automobilky Porsche podle hedgeových fondů spočívá v tom, že potichu zkupovala akcie Volkswagenu, až získala téměř celý „free float“, tedy volně dostupné akcie. To prý bylo v rozporu s tím, co automobilka veřejně tvrdila. Vedení Porsche totiž uvádělo, že firma nemá zájem převzít ve Volkswagenu většinový podíl.

Když automobilka Porsche sdělila, že má pod kontrolou už skoro 75 procent Volkswagenu, akcie Volkswagenu vyrazily prudce vzhůru. Snaha spekulantů, což byly především hedgeové fondy, za každou cenu akcie Volkswagenu nakoupit, a zmírnit tak ztráty, pak způsobila, že Volkswagen se na chvíli stal největším veřejně obchodovaným podnikem světa podle tržní kapitalizace. Kurz totiž přechodně vystoupil až nad 1000 eur, i když ještě asi o měsíc dříve se akcie prodávaly kolem 250 eur.

Zdroj: E15.cz
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 43 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 26 příspěvků