Jednou to přijít muselo. Svět má oficiálně první smrtelnou nehodu vozu jedoucího v autonomním režimu. Řidič Tesly Model S jel po hlavní silnici se zapnutým autopilotem a do cesty mu vjel tahač s vlekem. Řidič však nereagoval a stejně tak neudělal nic ani autopilot.
Tesla tak vjela pod vlek, který zasáhla kolmo čelním sklem. A na takový náraz nejsou A-sloupky dostatečně dimenzované, takže si asi dokážete domyslet následky takového střetu... Podle policie mohly v případě nehody hrát roli i aktuální podmínky s nízkým ostrým sluncem, kdy řidič nemusel vlek vůbec vidět.
Otázka ale je, proč nic nedělal aktivovaný autopilot Tesly. Celým případem se nyní zabývá americký úřad NHTSA, který bude zkoumat, proč systém autonomního řízení nezaznamenal překážku a nereagoval. Vyšetřování má pomoci vývoji autonomních systémů a především má ukázat na to, že řidič by se na ně neměl stoprocentně spoléhat.
V případě Tesly je to první smrtelná nehoda s aktivním autopilotem, zároveň je to pravděpodobně první smrtelná nehoda autonomního vozu vůbec. Podle Tesly zatím její vozy s autopilotem ujely 210 milionů kilometrů po celém světě, z toho v USA hned 151 milionů kilometrů. Takže se nám tu začíná rýsovat statistika.
Autonomní auta jsou na tom tak zatím trochu hůře, s touto nehodou mají tedy průměr necelých 5 úmrtí na miliardu kilometrů. Průměr automobilové dopravy celkem je 3,1 úmrtí na miliardu kilometrů. Nejbezpečnější je statisticky doprava letecká s 0,05 úmrtím na miliardu kilometrů.