Americké šrotovné skončilo fiaskem, jedno prodané auto stálo daňové poplatníky 24 000 dolarů

Tvrdí to alespoň magazín Edmunds, který si dal na stůl jednoduchá fakta.

Americká vláda investovala do tamního programu „šrotovného” (Cash for Clunkers) 3 miliardy dolarů, z nichž mohli američtí zákazníci čerpat dotaci 3 500 nebo 4 500 dolarů při nákupu nového vozu a sešrotování toho starého. Této možnosti využilo během léta 690 000 zákazníků a dotace na jeden prodaný vůz se tak pohybovala okolo 4 000 dolarů. Takto alespoň hovoří politický marketing Obamovy vlády, realita je ale - jak už to bývá - výrazně jiná.

Toto uvažování je totiž velmi povrchní, neboť „šrotovné” nevygenerovalo 690 000 nových nákupů, část z nich by se odehrála tak jako tak. Paradoxem je, že v tomto ohledu si na sebe bič upletla sama vláda, která v dotaznících pro zájemce o „šrotovné” ponechala otázku, zda by si zákazníci daný vůz v dané chvíli koupili i bez dotace. A právě k výsledkům této ankety se Edmunds dostal.

Výsledky jsou pro americkou administrativu velmi nepříznivé - pouhých 125 000 z těch, kteří dotaci čerpali, uvedlo, že by si vůz bez „šrotovného” nekoupili, ostatní se letos chystali na nákup nového vozu bez ohledu na dotaci. Jednoduchým výpočtem pak zjistíme, že jeden dodatečný nákup automobilu stál amerického daňového poplatníka drastických 24 000 dolarů a nikoli 4 000 dolarů. Bez investice 3 miliard by se zkrátka prodalo 565 000 vozů a ve výsledku je tedy situace stejná, jako by si vláda oněch 125 000 navíc prodaných vozů koupila sama. A že se za 24 000 dolarů dají v Americe koupit pěkné kousky...

Před zveřejněním této informace jsme si počkali na reakci americké vlády. Ta publikovaná čísla nezpochybnila a proti jasným faktům postavila velmi vágní argumenty. Bílý dům v reakci na tuto zprávu uvedl, že prodeje vozů zvýšily meziroční ekonomický růst USA o 1,7 %, což je jistě možné, ale nic to nemění na faktu, že jedno dodatečně prodané auto stálo 24 000 dolarů. Dále zmiňuje, že „šrotovné” jistě ovlivnilo více prodejů než 125 000, což je proti jasnému faktu dost chabý protiargument, nebo že zachránilo 70 000 pracovních míst. I kdyby to byla pravda (což by znamenalo, že jedno místo stálo 42 857 dolarů), ani to nic nemění na tom, že jeden dodatečně prodaný vůz stál 24 000 dolarů.

Šéf Edmunds již stačil na tuto zprávu krátce zareagovat slovy, že jeho magazín striktně pracuje s fakty, která hovoří zcela jasně o tom, kolik jeden dodatečně prodaný vůz americké daňové poplatníky stál, a že domnělé dopady jako nepřímo způsobené dodatečné prodeje nejsou založeny na jakýchkoli průkazných datech. K jeho slovům nezbývá než připojit komentář CNN, který zmiňuje, že i kdyby všechny argumenty zastánců „šrotovného” byly pravdivé a díky tomuto programu se navíc prodal dvojnásobek místo aktuálně prokazatelných 125 000 aut a jedno tedy přišlo na 12 000 dolarů, nebyl by dojem o mnoho lepší.

Ze všemožných podobných programů na celém světě je ten americký zřejmě jediný, který podobnou statistiku dovoluje sestavit, jinde mohou zapřísáhlí levicoví politici dokola tvrdit, že „jejich šrotovné” dozajista zachránilo automobilový trh před totálním krachem. Na americkém případu je vidět, že způsobený nárůst prodejů je relativně malý a velmi draze koupený...

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků