Americké a japonské automobilky čeká růst, evropské pokles

Světový automobilový trh čeká v příštím roce čtyřprocentní růst. Zejména se to projeví v USA a Japonsku. Naopak v Evropě průběhu roku 2013 klesne prodej osobních i užitkových aut o dalších pět procent, odhaduje úvěrová pojišťovna Euler Hermes.

V celosvětovém měřítku bude podle odhadů pojišťovny za rok 2012 zaregistrováno celkem 83,3 milionu osobních i užitkových vozidel, což je čtyřprocentní nárůst v porovnání s loňským rokem.

Například v USA se za celý letošní rok prodá asi 14,5 milionu automobilů, před rokem 2007 to však bylo 17 milionů vozidel. To znamená, že s propadem během krize se americké firmy stále ještě nevyrovnaly. 

 

Na celém světě se v roce 2013 odhaduje 86,9 milionů nových registrací, tedy stejný růst jako letos.

 

V průběhu roku 2013 vzroste počet nově zaregistrovaných vozidel v USA o více než 10 procent. Bez ohledu na tuto skutečnost američtí výrobci v průběhu krize výrazně restrukturalizovali své firmy a řadu z nich zavřeli, což jim umožnilo znovu dosáhnout vysoké ziskovosti.

Pozornost by měla být věnována také rozsahu amerických průmyslových investic v Číně, v jehož důsledku by mohl rychle vzniknout přebytek kapacit vedoucí k cenové válce na trhu. Obdobně postupovali i japonští výrobci, kteří překonali následky zemětřesení a tsunami a zvýšili objem výroby o 13 procent.

Evropa na rozcestí

„V evropském kontextu jsme prakticky od roku 2007 svědky dosud nevídaného snižování registrace nových automobilů, protože výrobci se musí potýkat se změnou poptávky, hledat ekologicky vstřícnější, levnější automobily. Ještě větším problémem je snižující se poptávka po osobních automobilech celkově, která může být částečně důsledkem odkládané spotřeby“, říká generální ředitel Euler Hermes Július Kudla.

Pojišťovna letos očekává meziroční pokles nových registrací v Evropě o šest procent, tedy o tři miliony prodaných vozidel méně. Tento pokles se napřesrok sníží na zhruba 2.5 procenta.

Hlavní trhy - Čína a Rusko

Hlavním důvodem negativního stavu v Evropě je zhroucení poptávky v zemích na jihu Evropy. V Řecku klesl počet nových registrací o dvě třetiny, ve Španělsku a Portugalsku o polovinu a v Itálii o 40 procent. Prodej ve Velké Británii se stabilizoval na dvou milionech vozidel ročně, nicméně i teď je o pětinu nižší než před krizí. Počet nově registrovaných vozidel ve Francii je letos nízký a zřejmě skončí pod dvěma miliony.

Vše opět zachraňuje největší tahoun Evropy a potažmo Česka Německo, které se jako jediné na evropském trhu znovu dostalo na úroveň prodeje před krizí a to na 3,2 milionu vyrobených automobilů.

Rusko očekává pozitivní jedenáctiprocentní růst nových registrací v roce 2012, ten by se však měl v příštím roce zpomalit. Podobná situace je i na asijských trzích. Počet registrací nových osobních automobilů v Číně by měl v roce 2012 vzrůst o pět procent. Po odstoupení od podpůrných balíčků je nejvíc postižený prodej automobilů nižší třídy (za prvních pět měsíců roku pokles o 24 procent), zatímco prodej automobilů vyšší třídy i nadále roste (o 27 procent u tzv. luxusních vozidel).

I přesto zůstává čínský trh největším světovým trhem a odhadujeme, že v roce 2012 by tam mělo být prodáno 15,2 milionu vozidel. Pro hlavní výrobce automobilových dílů představuje pokračující růst globálního automobilového trhu velmi příznivou situaci.

Zdroj: E15.cz
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků