Alpine Bau bankrotuje. V Česku přitom chce modernizovat dálnici D1

Druhá největší rakouská stavební firma Alpine Bau jde do insolvence, protože se jí nepovedlo dohodnout se s věřiteli na reorganizaci splátek dluhu. Alpine Bau patří do španělské skupiny FCC a má významné aktivity na českém trhu. Její dceřiná firma Alpine Bau CZ se zde podílí například na stavbě dálnic i na nynější modernizaci dálnice D1.

Firma Alpine Bau je po Strabagu druhou největší stavební firmou v Rakousku. Pracuje pro ni 15 tisíc lidí, z toho polovina v zahraničí. Jejich místa jsou nyní v ohrožení. Dalších 8500 lidí pracuje ve firmách, které pro Alpine dodávají a jsou na ní tedy závislé. V České republice zaměstnává dceřiná společnost Alpine Bau CZ 500 lidí.

Jde o největší krach od pádu strojírenské skupiny A-Tec, napsal rakouský ekonomický deník Wirtschaftsblatt. Podle deníku Die Presse si o „bankrotu Alpine štěbetali vrabci na střeše už několik měsíců,“ pořád se však čekalo, že se firmě podaří se svými věřiteli dluhy reorganizovat. Firma má podle deníku Kurier dluh v celkové výši 2,6 miliardy eur.

Mezi věřitele Alpine Bau patří největší rakouské banky Erste Group a Bank Austria. Část dluhů Alpine Bau drží také rakouský stát. O majetek Alpine Bau se už začali hlásit její rakouští konkurenti. „Máme zájem převzít části Alpine nebo rozumně sjednocené struktury pro Rakousko. Vedeme o tom jednání,“ sdělila stavební firma Porr.

Firma Alpine Bau, která postavila například stadion fotbalového klubu Bayern Mnichov, je už roky ztrátová. Loni tržby skupiny dosáhly 3,2 miliardy eur. Firma ale utrpěla ztrátu 450 milionů eur kvůli odpisům neziskových projektů v zahraničí. Největší problémy má v jihovýchodní Evropě a v Německu, píše Bloomberg.

Českou dceru možná koupí jiná firma

Na český trh vstoupila Alpine Bau v roce 1992 koupí většiny v IPS Ostrava. V roce 1998 převzala rakouská firma podnik Silniční stavby a mosty se sídlem ve Valašském Meziříčí. Alpine Bau CZ letos získala smlouvu na modernizaci devíti kilometrů dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.

Do jaké míry bankrot Alpine Bau ovlivní podnikání české dcery není jasné. „Lze očekávat, že obchodní podíl společnosti Alpine Bau v naší společnosti se coby součást majetkové podstaty stane předmětem prodeje vybranému investorovi v rámci insolvenčního řízení. V každém případě můžeme s plnou odpovědností prohlásit, že společnost Alpine Bau CZ s.r.o. i bez vazby na rakouskou mateřskou společnost samostatně disponuje dostatečnými materiálními, personálními i finančními kapacitami, a že vzniklá situace se žádným negativním způsobem nepromítne do jejího podnikání v České republice,“ uvedla mluvčí české firmy Jitka Hamanová.

Zdroj: E15.cz 
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků