Alpine Bau bankrotuje. V Česku přitom chce modernizovat dálnici D1

Druhá největší rakouská stavební firma Alpine Bau jde do insolvence, protože se jí nepovedlo dohodnout se s věřiteli na reorganizaci splátek dluhu. Alpine Bau patří do španělské skupiny FCC a má významné aktivity na českém trhu. Její dceřiná firma Alpine Bau CZ se zde podílí například na stavbě dálnic i na nynější modernizaci dálnice D1.

Firma Alpine Bau je po Strabagu druhou největší stavební firmou v Rakousku. Pracuje pro ni 15 tisíc lidí, z toho polovina v zahraničí. Jejich místa jsou nyní v ohrožení. Dalších 8500 lidí pracuje ve firmách, které pro Alpine dodávají a jsou na ní tedy závislé. V České republice zaměstnává dceřiná společnost Alpine Bau CZ 500 lidí.

Jde o největší krach od pádu strojírenské skupiny A-Tec, napsal rakouský ekonomický deník Wirtschaftsblatt. Podle deníku Die Presse si o „bankrotu Alpine štěbetali vrabci na střeše už několik měsíců,“ pořád se však čekalo, že se firmě podaří se svými věřiteli dluhy reorganizovat. Firma má podle deníku Kurier dluh v celkové výši 2,6 miliardy eur.

Mezi věřitele Alpine Bau patří největší rakouské banky Erste Group a Bank Austria. Část dluhů Alpine Bau drží také rakouský stát. O majetek Alpine Bau se už začali hlásit její rakouští konkurenti. „Máme zájem převzít části Alpine nebo rozumně sjednocené struktury pro Rakousko. Vedeme o tom jednání,“ sdělila stavební firma Porr.

Firma Alpine Bau, která postavila například stadion fotbalového klubu Bayern Mnichov, je už roky ztrátová. Loni tržby skupiny dosáhly 3,2 miliardy eur. Firma ale utrpěla ztrátu 450 milionů eur kvůli odpisům neziskových projektů v zahraničí. Největší problémy má v jihovýchodní Evropě a v Německu, píše Bloomberg.

Českou dceru možná koupí jiná firma

Na český trh vstoupila Alpine Bau v roce 1992 koupí většiny v IPS Ostrava. V roce 1998 převzala rakouská firma podnik Silniční stavby a mosty se sídlem ve Valašském Meziříčí. Alpine Bau CZ letos získala smlouvu na modernizaci devíti kilometrů dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší.

Do jaké míry bankrot Alpine Bau ovlivní podnikání české dcery není jasné. „Lze očekávat, že obchodní podíl společnosti Alpine Bau v naší společnosti se coby součást majetkové podstaty stane předmětem prodeje vybranému investorovi v rámci insolvenčního řízení. V každém případě můžeme s plnou odpovědností prohlásit, že společnost Alpine Bau CZ s.r.o. i bez vazby na rakouskou mateřskou společnost samostatně disponuje dostatečnými materiálními, personálními i finančními kapacitami, a že vzniklá situace se žádným negativním způsobem nepromítne do jejího podnikání v České republice,“ uvedla mluvčí české firmy Jitka Hamanová.

Zdroj: E15.cz 
 

Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků