Alfa Romeo Disco Volante: znovuzrození po 60 letech

Teprve před několika lety obnovená karosárna Carrozzeria Touring Superleggera připravila pro ženevský autosalon pozoruhodný „revival“…

Jméno Volante nepatří zdaleka jen vozům Aston Martin s otevřenými karoseriemi, ale také méně známým, ovšem o to zajímavějším strojům postaveným na základě sportovních vozů Alfa Romeo 1900. Pod jménem Disco Volante (létající talíř) představila v roce 1952 slavná italská karosárna Carrozzeria Touring jedinečný, futuristicky pojatý koncept sportovního vozu. Z hlediska aerodynamiky extrémně výhodně tvarovaná karoserie údajně vykazovala odpor vzduchu charakterizovaný hodnotou Cx = 0,25.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Alfa Romeo Touring Disco Volante budila zaslouženou pozornost všude, kde se objevila

Tato plně provozuschopná studie s interním označením C52 vznikla celkem ve třech exemplářích s otevřenou a jediném s uzavřenou karoserií. Stanula na podvozku sériového modelu Alfa Romeo 1900, který vynikal instalací zcela nového čtyřválce (po řádně proslavených šesti a osmiválců vesměs předválečného původu) s hliníkovou hlavou a rozvody OHC, jenž po modernizaci v roce 1954 dostal dvojici karburátorů a pětistupňovou převodovku.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Roadstery byly tři, ale kupé Disco Volante vzniklo jediné

Ani po naléhání řady význačných postav veřejného a společenského života včetně kosmonauta Charlese Conrada nebo herce Tyronea Powera však nakonec nebyla sériová výroba tohoto pozoruhodného modelu zahájena. Karoserie Disco Volante nakonec inspirovala alespoň vzhled závodních šestiválcových vozů Alfa Romeo 6C 3000CM, z nichž jeden dovedl v roce 1953 Juan Manuel Fangio na Mille Miglia k druhému místu v absolutní klasifikaci.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Alfa Romeo C52 s futuristickou karoserií Carrozzeria Touring působí i po šedesáti letech progresivním dojmem

Společnost Carrozzeria Touring na dlouhou dobu zmizela ze světa, aby se na scéně znovu objevila teprve před několika lety s přívlastkem Superleggera (velmi lehký). A do povědomí automobilových „fajnšmekrů“ se záhy vrátila nejen koncepčními studiemi Maserati A8 GCS Berlinetta a Gumpert Tornante, ale také přestavbami sériových modelů. Mezi nimi vynikají zejména kombíky Bentley Continental Flying Star Touring nebo Maserati Quattroporte Belagio Fastback.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Maserati Carrozzeria Touring A8 GCS Berlinetta z ženevského autosalonu 2009: reminiscence na Maseratti A6 Berlinetta z roku 1954
 

Ale zpět do žhavé současnosti. Již příští měsíc se na autosalonu v Ženevě představí zcela nový koncept společnosti Carrozzeria Touring Superleggera, jenž hodlá vzdát hold právě prototypům Alfa Romeo C52. Vypůjčí si od nich označení Disco Volante a stane na základě novodobého speciálu Alfa Romeo 8C Competizione, který bezpochyby patří k nejkrásnějším Alfám všech dob.

Klepněte pro větší obrázek
Zatím jediný oficiálně zveřejněný portrét nového konceptu Carrozzeria Touring Superleggera prio nadcházející autosalon v Ženevě

Pohonná jednotka v podobě atmosféricky plněného vidlicového osmiválce s objemem 4,7 l se nejspíš obejde beze změn, přesto se můžeme těšit na výkon 450 koní (331 kW) při 7 000 ot./min. Točivý moment se má na kola zadní nápravy přenášet skrze šestistupňovou převodovku se sekvenčním řazením páčkami pod volantem. Na další podrobnosti a reálné snímky si počkáme až do Ženevy.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků