Kapitoly článku:
- Slovo na úvod, Nové tvary a velikost, Srovnání generací
- Nový interiér, Dostatek komfortu, Zavazadelník a odkládací prostory
- Motor, Pružnost, Spotřeba, Řazení, Řízení, Brzdy
- Jízdní dojmy, Slovo na závěr, Plusy a mínusy
- Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Jízdní dojmy
Všechny tyto vlastnosti by byly k ničemu, pokud by je auto nedokázalo využít a přenést na silnici. Špičkovými motory, brilantními jízdními vlastnostmi, perfektními brzdami a podvozkem byla známá již minulá generace tohoto sedanu střední třídy. Za těch osm let však vývoj a doba pokročila dál a to, co stačilo na přední příčky před lety, dnes upadá do průměru. U nové Alfy 159 však zásadní inovace nepřišly a rozdíly nejsou nijak dramaticky velké. Přední lichoběžníková náprava a zadní Multilink doznaly změn a modifikací, ovšem pokud někdo nasadí laťku moc vysoko, inovace a přínosy pak nejsou tak citelné. Přesto je jízda s novou Alfou zcela odlišná, od předchůdce. Výrazné zvětšení rozměrů a hlavně zvýšení hmotnosti o více než 250 kg, se podepsaly na charakteru jízdy.
A jaká je nyní Alfa na silnici? Jedním slovem bych její schopnosti a vlastnosti nazval bezkonkurenčními. Když nedávno vyšel test jiného nového modelu této automobilky, bylo v hodnocení uvedeno, že neznají jiné auto, které by potřebovalo tak málo stabilizační systém. Přestože se jednalo o test sportovního coupé, tato vlastnost se dá přenést i na tento sedan. Ať se rozhodnete pro jízdu se zapnutou nebo vypnutou stabilizací, jedno máte jisté. Bude zasahovat tak málo, že ani nebudete vědět, že existuje. Není to ovšem tím, že by její naladění bylo extrémně sportovní jako ve vozech typu Audi RS4 nebo BMW M3, ale je to podvozkem a jeho naladěním.
Pokud si menší Alfa 156 libovala v zatáčkách a rychlých průjezdech technickými pasážemi, tak stopadesátdevítka má zcela shodné choutky. Obavy z vysokého nárůstu hmotnosti a rozměrů jsou totiž zcela liché. Alfa dokázala odladit auto tak, že ani tento handicap nijak nenarušil zábavnost vozu. Právě klikaté silnice, časté zatáčky a technické úseky dostatečně prověří, co auto umí a dokáže. A i přes použité zimní pneu ukázala Alfa, že neztratila nic ze svého umu. Do zatáček se doslova žene a celé auto přesně následuje přední kola, které se pohybují téměř v kolejích. Přes pocitovou neotáčivost, která je způsobena odstředivou silou působící více na její příď, sedí Alfa neskutečně. Zatáčky projíždí s mírnými náklony karosérie a přitom si zachovává neutralitu, která je srovnatelná pouze s vozy s trvalým náhonem na všechna kola. Jistě, pokud se to přežene, fyziku nic nepřelstí a nedotáčivost se projeví, ale ta je tak vzdálena, že se k ní musíte cíleně propracovat. Dohnat Alfu k nejistotě a nasměrovat předek ven ze zatáčky chce spíše dávku nešikovnosti a chtění. Podvozek totiž snese neskutečně mnoho a pokud se naučíte využívat – ne používat – stabilizační systém ve spolupráci s brzdami a plynem, není problém zatáčky projíždět mírně přetáčivým smykem. Další lahůdkou jsou pak výjezdy ze zatáčky pod plným plynem. Pokud platilo, že toto je doménou vozů s náhonem na všechna kola, nebo s náhonem na zadní kola, pak si majitel Alfy nemusí lámat hlavu tím předním a výjezdy ze zatáček si může užívat plnými doušky s plynem na podlaze. Kola se sice budou snažit srovnat a volant vám o tom dá vědět, ale rychlost, se kterou budete opouštět takovou zatáčku bude výrazně vyšší, než u nejbližší konkurence. Základním slovem je tedy neutralita, dokonalá a dlouhotrvající a ani po překročení pomyslné hranice neutrality se nedějí žádné záludnosti. Podvozek i při jízdách u hranic adheze stále ví co dělá a řidič také cítí co se děje. Předek pak, v případě jízdy bez stabilizace, má choutky jít ven, ale hranice před skutečným smykem je velmi vzdálená.
Alfa 159 tak umožní řidiči daleko rychlejší a bezpečnější jízdu a to nejen na dálnici, ale také v zatáčkách. Rozdílem proti minulé generaci je pouze ten komfort a jednoduchost v ovládání, která je dána dokonalostí jednotlivých segmentů, které se podílejí na jízdě. Jízda stejným úsekem dá mnohem méně práce a přitom je výsledný čas lepší. Rozdíl je také v pocitu a vnímání takové jízdy. Ve 159tce je vše větší – větší vnější i vnitřní rozměry zcela změnily pocitové vnímání jízdy, a tak se vám může nakonec zdát, že jste v jízdě pomalejší, než s předchůdcem. Za tímto pocitem je schováno i odhlučnění podvozku a motoru, které tak nepřenáší tyto zvuky k řidiči a hluk je prostě jedním z dokonalých placebo umocňovačů rychlosti. Alfa 159 je tak v součtu rychlejší, než její předchůdce, ale pocit z jízdy není tak emotivní a to hlavně díky dlouhé neutralitě, která je tak často zabijákem zábavnosti a výbornou zvukovou izolací.
Hodnotit jízdní vlastnosti Alfy 159 není nijak jednoduché v kategorii sedanů střední třídy s předním náhonem zůstává konkurence alespoň o krok za ní, a tak jediným měřitelným soupeřem je pro ní sedan trojkové řady německé automobilky BMW. Ovšem rozdílná koncepce náhonu přináší i rozdílné pojetí jízdy a zcela odlišnou charakteristiku jízdních vlastností. V čem jsou oba modely srovnatelné, je určitě skvělá dynamika, pružnost a stabilita při jakékoli rychlosti. Pokud patřil německý sedan ještě před nedávnem k etalonům stability a to i při těch nejvyšších rychlostech, dnes má minimálně srovnatelného soupeře, který nijak nezaostává. Óda na vlastnosti jsou pak nesmrtelné brzdy, které se nebojím označit za to nejlepší, co se dnes v sériových modelech střední třídy dá zakoupit. Alfa 159 má jízdní vlastnosti ve svém segmentu dotažené tak daleko a s takovým náskokem, jako měl před lety Focus v nižší střední třídě před svými konkurenty.
Alfa tak zůstává svými jízdními vlastnostmi dost osamocena, jediným faktickým soupeřem je pro ni BMW, které hodně získává svým zadním náhonem, který je prostě hravější, než ten přední. Ovšem ani ten není všespasitelný a přináší i své negativa. Pokud jste tedy příznivec automobilů a dobrého svezení, stane se pro vás Alfa 159 dokonalou milenkou, které budete dávat přednost, před jakoukoli jinou.
Slovo na závěr
Nová Alfa Romeo 159 je jednoznačně důstojným nástupcem modelu 156. Ponechala si téměř vše dobré a přidala k tomu spoustu nového. Pro milovníky italské značky a pro vyznavače dynamické a sportovní jízdy jsou k dispozici bezkonkurenční jízdní vlastnosti, dynamika a ovladatelnost a pro ty praktické řidiče je zde velmi prostorný interiér s dostatkem místa pro všech pět cestujících, solidní základní výbava a výborná bezpečnost, odměněná pěti hvězdičkami v crash testu euroNCAP. Jediným faktickým nedostatkem tak zůstala velikost zavazadlového prostoru, která je na danou třídu jedna z nejmenších, ale i v tomto bodě je vidět pokrok. Alfa 159 tak vykročila k daleko širšímu spektru zákazníků a dokáže tak oslovit téměř kohokoli. Když se k tomu přidá originální a perfektní design stává se Alfa 159 spolukrálem sedanů střední třídy a pokud tento výběr zúžíte pouze na výběr vozů s koncepcí „vše vepředu“ pak nemá téměř žádného konkurenta. Alfa 159 se tak může stát plnohodnotným členem vaší rodiny, za kterého se nebudete nikdy a nikde stydět. A když k tomu připočtete i další varianty motorů s možností zvolit i trvalý náhon na všechna kola, pak má všechny předpoklady překonat v prodejích svého předchůdce. Alfa 159 tak dnes dokáže téměř bez kompromisů uspokojit jakéhokoli zákazníka, žádající sedan střední třídy.
Plusy
- originální a povedený design
- špičkově zpracovaný interiér
- velmi výkoné motory
- bezkonkurenční jízdní vlastnosti
- výborná bezpečnost - největší základní bezpečnostní výbava
Mínusy
- podprůměrná velikost zavazadelníku
- otevírání zavazadelníku
- vyšší pořizovací cena
Základní výbava 2,2 JTS Medium: airbag řidiče a spolujezdce Full Size s kontrolovaným otevíráním, kolenní airbag, přední boční airbagy, okenní airbag Full Size, dvojitá koncovka výfuku, loketní opěrka s úložným prostorem, zadní loketní opěrka s prostorem pro lyže, elektronický klíč dveří a kufru s DO, centrální zamykání, manuální klimatizace, el. ovládáni kufru zevnitř, přední okna silná 5 mm, osvětlení kufru, čelní stropní světlo, ukazatel hladiny oleje, vypínač centrálního zamykání, osvětlené úložné schránky, prvky z materiálu Softouch, přední a zadní stropní čtecí světla, schránka na brýle, příprava pro záchytné síťky, startovací tlačítko, manuálně nastavitelná přední sedadla, sedadla s potahy Floccato, osvětlené zrcátko ve stinítku spolujezdce, červené podsvícení přístrojové desky a multifunkční display, interiér v Tufted velour, trip computer, volant nastavitelný ve dvou osách, volant a hlavice řadičky v kůži, imobilizér, Isofix, bezpečnostní zábrany proti vniknutí dveřmi do zamčeného vozu, klíč k deaktivaci airbagu spolujezdce, samonastavitelný zadní bezpečnostní pás, přední bezpečnostní pásy s omezovači zátěže, kontrolky deaktivace ASR a VDC, světla Follow me home, Early Crash Sensor na přední masce, mlhovky, Fire Prevention System, halogenové světlomety, dojezdové rezervní kolo, zvuková signalizace nezapnutých pásů, snímač opotřebení brzdových destiček, VDS s Hill Holderem, autorádio s CD a 8 repro
Příplatková výbava: 17" kola z lehké slitiny s pneu 225/50 (+ 28 000 Kč), dělená a sklopná zadní opěradla sedadel (+12 000 Kč), bi-xenonové světlomety (+ 20 000 Kč), přední loketní opěrka s úložným prostorem (+ 0 Kč)
Cena v základní výbavě: 929 000 Kč
Cena v testované verze: 989 000 Kč
Technické parametry
Motor
- Typ: čtyřválvocý motor s rozvodem 2 OHC, poháněný řetězem
- Objem: 2 198 cm3
- Kompresní poměr: 11,3:1
- Největší výkon: 136 kW (185 koní) při 6 500 ot./min
- Největší točivý moment: 230 Nm při 4 500 ot./min
- Palivo: Naturál 95-98
Provozní vlastnosti
- Max. rychlost: 222 km/h
- Zrychlení z 0 na 100 km/h: 8,8 s
- Spotřeba paliva (l/100 km): 13/7,3/9,4
- Emise CO2 (g/km): 221
- Objem palivové nádrže: 70 l
Podvozek
- Zavěšení předních kol: čtyřprvkové se dvěma příčnými rameny
- Zavěšení zadních kol: Multilink
- Rozměr kol: 6,5Jx16
- Rozměr pneumatik: 205/55 R16
Hmotnosti
- Pohotovostní hmotnost: 1 490 kg
Vnější rozměry
- Délka: 4 660 mm
- Šířka: 1 828 mm
- Výška: 1 417 mm
- Rozvor náprav: 2 700 mm
Vnitřní rozměr
- Základní objem zavazadlového prostoru: 405 l