Alfa Romeo 159 2,2 JTS: nový král střední třídy? (velký test)

Alfa Romeo před nedávnem představila svůj nový model 159. Proti ryze emotivnímu předchůdci jménem 156 však narostl do všech stran a také nabral na váze. Je na čase ukázat, zda se z Alfy stala usedlá dáma středního věku, nebo je i nadále temperamentní milenkou s dostatkem praktičnosti.
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Nové tvary a velikost, Srovnání generací
  2. Nový interiér, Dostatek komfortu, Zavazadelník a odkládací prostory
  3. Motor, Pružnost, Spotřeba, Řazení, Řízení, Brzdy
  4. Jízdní dojmy, Slovo na závěr, Plusy a mínusy
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)

Jen málo automobilek dokáže rozpoutat tak emotivní diskuse o svých modelech. Jedním z členů tohoto klubu je tradiční italská automobilka Alfa Romeo, která je u nás dobře známá a má zde hodně svých příznivců i odpůrců. Alfa Romeo před téměř devíti lety představila svůj model 156, který svým designérským pojetím znamenal doslova revoluci. Tento design se poté promítl do spousty jiných automobilů a ještě nyní můžeme najít mnoho nových vozů, které čerpají některé prvky z jeho pojetí. Alfa 156 získala mnoho prestižních cen a získala si respekt automobilových příznivců za své brilantní jízdní vlastnosti, na svou dobu nadprůměrně výkonné motory a také za svůj charakter. Na druhou stranu pronásledoval tento model oblak negativních vlastností, jako je malý zavazadelník, nedostatek místa na zadních sedačkách a pro svůj sportovní charakter nedokázala nabídnout široké veřejnosti dostatek vlastností, které by zákazníky přiměly ke koupi. Na podzim minulého roku však přišel nástupce tohoto modelu, který měl dovést vše ještě dál a nabídnout zákazníkům i to, co jim u Alfy 156 chybělo. Zda se to Alfě podařilo a nový model 159 je více než důstojným nástupcem, si můžete přečíst v našem testu.

Velká kráska

Předchozí generace trochu trpěla na nedostatek místa a to hlavně na zadních sedačkách. Malý sedan 156 patřil svou délkou opravdu k nejmenším vozům daného segmentu, na druhou stranu právě jeho relativně malá velikost umocňovala sportovní charakter vozu a i díky krátkým převisům karoserie dosahoval výborných jízdních vlastností. Jenže byl to prostě malý, výkonný sedan střední třídy. Nová generace Alfy vykročila vstříc zákazníkům, kteří volali po větší praktičnosti a pořádně vyrostla. Na délku nyní měří 4 660 mm, což je o 225 mm více, než u Alfy 156. Šířka pak vzrostla o 85 mm na 1 828 mm a výška se pak v závislosti na verzi zmenšíla o zhruba 10 mm. Velký nárůstem prošel i potřebný rozvor, který svým způsobem zajišťuje dostatek místa pro posádku. Ten vzrostl o 105 mm na nynějších 2 700 mm. Samotný nárůst rozměrů není pro automobil až takovou překážkou, pokud by ruku v ruce s tímto procesem nevzrostla i hmotnost. Ta šla nahoru o 250 až 300 kg dle motorické verze, což je nárůst skutečně velký. Dalším negativem proti minulé generaci, které může ovlivnit jízdní vlastnosti a požitek z jízdy, je i zvětšení tzv. převisů. Ty mají nyní hodnotu 1 960 mm, což je také nárůst a to o 120 mm. Právě převisy za koly výrazně ovlivňují jízdní vlastnosti, a tak je otázkou, jak si s tím technici a konstruktéři v novém modelu poradili.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Alfa 159 výrazně narostla a přidala k tomu i pořádnou dávku nových kilogramů.

Kabát nového modelu si vzal na starost známý designér Giugiaro, který s italskou automobilkou spolupracoval i na dalších modelech. A nutno uznat, že udělal kus dobré práce. Nová Alfa vychází z posledního trendu této automobilky, který ji činí kdykoli kdykoli zcela jednoznačně identifikovatelnou. Ať se na ní podíváte z jakékoli strany, ihned je jasné, o koho jde. Zadní úzké světlomety, které přechází do víka zavazadelníku, hluboký klín, který skrývá mřížku chladiče a také zcela originální design předních světlometů. U Alfy došlo i k návratům od netradičních pokusů ke klasickým řešením. Kliky zadních dveří jsou nyní na obvyklém místě a nehrozí tak, že si novou Alfu 159 budou nezkušení lidé plést s coupé.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Design Giugiara využívá prvků, které Alfu 159 jasně a okamžitě identifikují.

V době, kdy zadní kliky v rozích dveří používá stále více automobilek, je to správný krok, který nevtáhne Alfu zpět do průměru. Viditelné je i protažení přídě a přední kapoty, pod kterou by se na pohled vešel i větší osmiválec. Alfa 159 je při tomto pohledu velmi uhlazená a je vidět, že se jedná o klasický sedan s delší přídí a kufrem, na jehož víku najdete odrthovou hranu, která volně přechází do zadních blatníků. K praktické barvě karosérie se pak hodí i paprskový design 17" kol z lehkých slitin.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Pod dlouhou přední kapotu by se vešel i osmiválec --- Zadní viko kufru zdobí odtrhová hrana --- Paprskový design kol dobře koresponduje s praktickou barvou karosérie.

Verze Alfy 159 s motorem 2,2 JTS je vybavena dvojicí koncovek výfuku, které tak zvyšují estetický a dynamický dojem. Celá záď jde jakoby vzhůru a navozuje pocit, že Alfa je mírně přikrčená na svých předních kolech a čeká, kdy dostane povel, aby vyrazila vpřed. Stejně jako v minulé generaci, má i nová stopadesátdevítka velmi úzké zadní světlomety, které jsou rozdělené na dvě poloviny víkem zavazadelníku. Pod kryty zadních světel se pak rýsují jednotlivé kruhové segmenty. Při pohledu na víko zavazadelníku je ihned jasné, že nakládka nebude zrovna nepraktičtější a že otvor nebude patřit mezi největší. Novinkou je také absence zámku nebo madla pro otevření kufru. K tomu slouží buď ovládač v interiéru, nebo klíček zapalování.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dvojice koncovek výfuku, spolu s úzkými zadními světlomety a absencí otevření zavazadelníku na víku kufru.

Pokud je možné zadní partie nové Alfy označit jako poměrně klasické, tak doslova perlou na dnešním trhu je její příď. Zcela originální design přídě, mřížky chladiče a předních světlometů dělá ze "stopadesátdevítky" designérský skvost. Díky vytaženým a širokým blatníkům, klesající horní lince světlometů a hlubokému klinu mřížky chladiče připomíná Alfa pohled přimračené šelmy.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Příd spolu s přední maskou a originálními světlomety odlišují Alfu 159 od všech ostatních konkurentů.

Světlomety jsou pak samostatnou kapitolou. Trojice kulatých bodových světlometů postrádá tradiční krytí a jsou pouze zapuštěny do přední masky. Právě absence klasického krytu, byť čirého, je návrat k tradičnímu pojetí světel, které jsme mohli vidět na automobilech naposledy v osmdesátých letech minulého století. K nové Alfě se však hodí výborně a navíc plní svou funkci na sto procent. Přestože v dnešní době používá xenonové světlomety mnoho automobilek, rozdíly v účinku a osvětlení prostoru jsou obrovské. Světla Alfy bych bez obav zařadil k absolutnímu vrcholu mezi dnešními automobily. Jejích účinek je výborný a téměř není třeba používat dálkových světel. Alfa se tak i v tomto bodě může směle a bez ostychu zařadit na vrchol nejen této třídy, ale téměř všech vozů na dnešním trhu.

Obavy z případné špatné údržby, nebo hluku, který by mohl způsobovat vzduch narážející do prohlubní v přední masce, jsou liché. Za celou dobu testování nedošlo k jakémukoli znečištění vlivem rozbředlého sněhu. A pokud by k tomu přece jen došlo, světla jsou zapuštěna do hladkého plastového panelu, který se dobře udržuje. Trojice ostřikovačů na každou "bodovku" pak světlo dokonale očistí. Díky dobré aerodynamice vzduch nevytváří negativní hluk při jízdě a to ani při opravdu vysokých rychlostech.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Perlou designu nové Alfy jsou jistě přední bodové světlomety.

Velkým, byť na pohled ne tolik patrným rozdílem jsou i vnější zpětná zrcátka. Kapkovitý tvar minulé generace vystřídaly tvary více klasické a hlavně i praktické. Zrcátka tak plní svou funkci velmi dobře a dopřeji řidiči výborný výhled vzad. Pokud si tedy někdo stěžoval, že malá, ale elegantní zrcátka neplní svou funkci, bude u nové generace spokojen. Tedy pokud mu nebude více chybět ona elegance...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nový tvar a velikost vnějších zpětných zrcátek přinesla více výhledu pro řidiče --- Rozdíl proti minulé generaci je velmi patrný.

Alfa Romeo 159 svým designem vyzrála. Přes výrazné zvětšení rozměrů nepřišla o svou originalitu a eleganci. Široké blatníky, vyšší záď a hlavně přední partie pak působí na oko velmi dynamicky a sportovně. K tomu přišly i jiné změny, jako jsou např. větší vnější zpětná zrcátka, návrat kliky zadních dveří na původní místo, nebo absence otevírání víka zavazadelníku zvenku. Svým kabátem se tak Alfa 159 jistě řadí k vrcholům dnešních sedanů střední třídy. A pokud panovaly obavy, že to již nebude tak uhlazené Cuore Sportivo, tak po shlédnutí nové generace je vidět, že byly liché.

Srovnání generací

Alfa Romeo 159 je třetím modelem v řadě sedanů střední třídy italské automobilky. Tyto tři generace mají něco společného, byť je od sebe dělí třináct let. Základem je koncepce vozů. Po ústupu od zadního náhonu mají všechny tyto generace uspořádání motoru vpředu a náhonu předních kol. Výjimkou jsou pak pouze speciální edice modelu 155 Q4 a Alfy 156 Crosswagon Q4, tedy modelů s náhonem na všechna kola. Právě k tomuto se Alfa začala vracet na sklonku života svého modelu 156 a plně jej začala využívat v nové generaci, tedy v Alfě 159. Bohužel tento náhon není stále k dispozici ke všem motorizacím, ale prozatím pouze k šestiválci 3,2 JTS.

Všechny tři generace, tedy model 155, 156 a 159, mají několik shodných prvků. Tím hlavním jsou přední úzké světlomety, které přešly od úzkého obdélníků, přes úzký lichoběžník až k trojici bodovek u Alfy 159. Dalším společným prvkem je svažující se přední kapota s poměrně nízkým předním nárazníkem a pruhem mřížky chladiče. U modelu 156 se Alfa opět začala vracet ke klínovité mřížce chladiče. Tento návrat se ještě umocnil po faceliftu tohoto modelu a vyvrcholil u nové generace Alfy 159.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Úzké přední světlomety, spolu s nízkým nárazníkem a klínovitou mřížkou chladiče spojuje všechny tři generace.

Patrnější rozdíl je pak při pohledu zezadu. Tam již návaznost generací není tak zřejmá. Světlomety nové Alfy 159 částečně vychází z modelu 156, který je ale velmi vzdálen od původní Alfy 155.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Pri pohledu zezadu lze pozorovat návaznost hlavně modelů 156 a 159.

Největší rozdíl mezi generacemi je pak skrytý v zavazadelníku. Ten v Alfě 155 patřil na počátku devadesátých let minulého století k nadprůměru. Měl objem přes 500 litrů, což je proti 380, resp. 405 litrům v Alfě 156 a 159 obrovský rozdíl. Společné pak mají všechny tři generace i vysokou záď a krátké víko zavazadelníku, které plynule navazuje na zbytek karosérie.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
I zadní partie prodělaly vývoj, který znamenal úbytek objemu zavazadelníku.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Alfa Romeo Giulietta 1.6
Rok výroby: 2010
Stav: 104 441 km
Cena: 209 999 Kč
Alfa Romeo 159 2.4
Rok výroby: 2007
Stav: 139 000 km
Cena: 160 000 Kč
Alfa Romeo 159 1.9
Rok výroby: 2007
Stav: 161 000 km
Cena: 135 000 Kč