Kapitoly článku:
- Vzhled, jako kupé, nízké profily, jízdní vlastnosti
- Motor 1,9 JTD 16V, srovnání s 2,4 JTD, řazení
- Hodnocení motoru, interiér
- Interiér, sedačky, hodnocení, parametry
1,9 nebo 2,4?
Testovaná Alfa byla vybavena motorem 1,9 JTD 16V, který má maximální výkon 103 kW. Ano, také jsem se divil, když jsem porovnával papírové hodnoty s pětiválcem 2,4 JTD. V testované výbavě Distinctive, kdy verze s 1,9 JTD stojí 870 tisíc si za motor 2,4 JTD připlatíte 44 tisíc korun. V jízdní dynamice se motory příliš neliší, mají stejný točivý moment (305 Nm, 1,9 JTD při 2000 otáčkách, 2,4 JTD při 1800 otáčkách), výkon pětiválce je vyšší o sedm kW (110 versus 103 kW), spotřeba čtyřválce je nižší o 0,7 l (5,9 oproti 6,6 l/100 km) a zrychlení z nuly na sto je u pětiválce lepší o desetinu sekundy (9,4 oproti 9,3 s). Rozdíl je rovněž v řazení, zatímco čtyřválec má šest stupňů, pětiválec jen pět.
Za těch 44 tisíc tedy pětiválec nestojí, je tu však ještě jedna drobnost: ve výbavě Distinctive dostanete s pětiválcem zvukovou soupravu Bose včetně subwooferu. Měli jsme ji kdysi v Alfě 147 a je to opravdu nářez. Souprava stojí 22 tisíc, takže za samotný motor zaplatíte jen polovinu, tedy rovněž 22 tisíc. Výbava Progression už tak štědrá není, zde Bose chybí a mezi motory je skutečně rozdíl celých 44 tisíc. Mimochodem, standardní ozvučení Alfy 156 je docela slabé, jken se slabým náznaku basů, Bose zvuku skutečně pomůže.
Poznámka: Zde se sluší poznamenat, že s faceliftovaným modelem přichází také nová verze pětiválce 20V s výkonem 129 kW, který dokáže Alfu rozhýbat na 100 km/h za 8,3 s! Maximální rychlost činí 225 km/h a kombinovaná spotřeba má přitom zůstat nezměněna. To je docela slušný nářez (novinka používá stejně jako testovaný motor 1,9 vstřikování Multijet) a pokud by jeho cena byla příznivá, není důvod váhat.
I nafťák může jezdit svižně
Možná si říkáte, že do sportovního auta diesel nepatří. Částečně si dovolím souhlasit, moje představa sporťáku vypadá také trochu jinak – benzínový vysokootáčkový motor (nelépe bez turba) s nádherným zvukem ve vysokých otáčkách. Turbodiesel oproti tomu nabízí malý rozsah využitelných otáček (testovaný motor „umřel“ ve čtyřech a půl, dobrý tah poskytoval těsně za hranici čtyřech tisíc otáček), slabý tah do nástupu turba ve dvou tisících, takže jezdit se dá jen mezi dvěma a čtyřmi tisíci – to je ale stejné jako u ostatních „nafťáků“.
Nízký rozsah otáček kompenzují turbodiesely vysokým točivým momentem, který u Alfy přesahuje 300 Nm ve dvou tisících. Díky tomu lze s autem jezdit velmi svižně i v nízkých otáčkách, na rozdíl od stejně výkonného benzínu 1,8 l, který je nutné více točit (103 kW v 6500 otáčkách, maximální krouťák 163 Nm). Jízda s dieselem je tedy pružnější, nicméně za to si připlatíte 80 tisíc; právě o tolik je motor 1,8 levnější.
Testovaný diesel nabízí řídiči velmi svižnou jízdu bez kompromisu, díky šestistupňové převodovce je možné lépe najít optimální otáčky pro danou rychlost. Dynamické vlastnosti 1,9 JTD 16V jsou velmi dobré, od 180 km/h se sice už šestce moc zrychlovat nechtělo, ale za hranici dvouset kilometrů se dostala.
Lehčí převody pomáhají dynamice
A ještě k šestistupňové převodovce: převody jsou docela krátké, to aby bylo možné co nejlépe využít dynamiky motoru. Na šestku pojedete maximálkou (210 km/h) se čtyřmi tisíci otáčkami. Pro lepší představu, kolik točí jednotlivé stupně, když jedete po dálnici:
- 100: 3 - 4000; 4 - 2900; 5 - 2100; 6 - 1800,
- 140: 4 - 4100; 5 - 3250; 6 - 2500,
- 160: 5 - 3700; 6 - 3000,
- 200: 6 - 3800.
Jen ten zvuk...
Zatímco dynamika naftového motoru (a dieselevých motorů obecně) je velmi dobrá a při stejném výkonu se takřka rovná benzínu 1,8 (oba shodně 103 kW), velkou slabinou motoru je zvuk. Známý projev hodný traktoru mnozí nedokáží zejména u sportovně zaměřených aut přenést přes srdce, takže výhoda podstatně nižší spotřeby jde u nich stranou (např. 1,8 103 kW má spotřebu 8,5 l – porovnejte s 5,9 l u 1,9 JDT 16V). Na druhou stranu z toho, kolik se prodává v Česku aut s naftovým motorem lze soudit, že zvuk není pro mnohé řidiče prioritní.
Nutno dodat, že Alfa 156 je docela slušně odhlučněna, ačkoliv motor zní hlasitěji než u francouzských aut s motory HDI, ale tlumeněji a měkčeji, než u německých aut s TDI. Dovnitř sice zvuk motoru sice proniká, ovšem jen při akceleraci, vysokých otáčkách a volnoběhu. Při klidné, vyrovnané jízdě bez prudkých zrychlení sotva poznáte, že jedete s dieselem. Ani vibrace při volnoběhu nejsou nijak silné, určitě ne větší, než u naftových aut konkurence. Mimochodem, zvuk je měkčí než u motorů TDI, proto zní o poznání lépe.
Řazení je v Alfě bez problému, řadicí páka neklade při řazení žádný odpor; snad jen řazení mohlo mít o něco přesnější dráhy. Nějak mi ale nesednul tvar páky, zakončení mohlo mít originálnější tvar než jen běžnou kouli. Ale to je jen drobnost. A ještě malá poznámka k aerodynamickému hluku - od 140 km/h nahoru je už patrný, do hranice 120 km/h o něm prakticky nevíte. Jedete-li nějakých 180 km/h, slyšíte nejen zvuk motoru ve vysokých otáčkách, ale také už rychle proudící vzduch okolo; rádio je pak nutné dát hodně nahlas. Mimochodem rádio mělo docela slabý příjem, tam, kde mám s jinými auty „plný signál“, Alfa vypadávala.
Řazení je dobré, jen tvar hlavice mi nějak nesedl.