Alfa Romeo 156: výborný diesel pod kapotou (velký test)

Ačkoliv byl nedávno ohlášen další facelift Alfy Romeo 156, nic to nemění na faktu, že i současná podoba je velmi povedená. Sportovní vzhled stopadesátšestky učaroval již mnohým a ani já nejsem výjimkou. S dieselovým motorem 1,9 JTD 16V nabízí Alfa 156 svižnou, ale přitom úspornou jízdu.
Seznam kapitol
  1. Vzhled, jako kupé, nízké profily, jízdní vlastnosti
  2. Motor 1,9 JTD 16V, srovnání s 2,4 JTD, řazení
  3. Hodnocení motoru, interiér
  4. Interiér, sedačky, hodnocení, parametry

Je tomu už zhruba rok, co jsme testovali Alfu Sportwagon s motorem 2,4 JTD a výkonem 110 kW. Se stejným motorem jsem pak v srpnu vyzkoušeli i Alfu 166. Ačkoliv proti tomuto motoru nelze říci jediného křivého slova, jedna devítka bude pro mnohé asi lepší volbou, nabízí výkon 103 kW a podobnou dynamiku, je ale úspornější a auto je s ním o nemalou částku levnější.

Jó, Alfa

Nejdříve se ale vrátím ke vzhledu, který sice asi všichni notoricky znáte, protože automobil je na trhu už od roku 1997. Charakterizuje ho typická trojúhelníková maska s poznávací značkou na boku; to sice trochu ruší, nicméně jiné řešení by asi bylo bolestnější. Sedan má klasický profil s kratší zádí, kvůli níž má Alfa menší zavazadlový prostor, jen 380 litrů – tolik, co hatchbacky nižší střední třídy. 156 ale není auto pro rodinu nebo pro jízdu na dovolenou; je to auto se sportovním srdcem, které není určeno pro přesun z jednoho místa na druhé, ale má sloužit člověku pro radost z jízdy. Menší zavazadlový prostor tedy lze bez problému přejít, stejně jako vysokou nakládací hranu a velmi malý otvor.

   
Zavazadlový prostor je malý a má omezený vstup

Záď vozů bude mnohým připomínat nového Seat Cordobu – designér Alfy Romeo totiž odešel právě k Seatu, takže není divu, že je Cordoba zmenšenou kopií Alfy 156. Úzké světlomety zabíhající do víka kufru působí velmi dobře, stejně jako celkově vyvážený styling automobilu. Nový facelift jde v tomto směru dál, přední maska je podstatně agresivnější a říká „uhni, ted jedu já“. Z profilu pak připomíná Alfa spíše kupé, a to díky klikám dveří integrovaným do černého postranního sloupku u okna; mnoho lidí, které jsem za dobu testu svezl, se snažilo nastupovat předními dveřmi a odklápět sedačku.

   
Vzhled a proporce jsou takřka dokonalé; skrytá klika vzadu evokuje kupé

   
Tradiční maska --- Elegantní záď

 
Přední chromovaná klika ostře kontrastuje se zadní klikou skrytou v černém lemu.

Řidič musí skutečně řídit

Testovaná Alfa byla doplněna příplatkovými sedmnáctipalcovými disky s tradičními dírami, které ale nejsou v tomto případě kulaté, ale mají kapkovitý profil; pneumatiky mají rozměr 215/45, jsou tedy skutečně nízkoprofilové. Tím jsou samozřejmě ovlivněny jízdní vlastnosti – automobil se vrhá do jakékoliv zatáčky zcela bez problému, drží stopu i tam, kde se běžné automobily stávají nedotáčivými. A když už jde auto do smyku, zasáhne standardně dodávaný systém jízdní stability.

 

Nízkoprofilové pneumatiky ovšem mají za vinu vysokou citlivost na vyjeté koleje či jiné podélné nerovnosti; citlivost je vyšší, než je obvyklé. Někdy jsem zkrátka úplně vyjel ze svého pruhu – řidič si musí zvyknout na to, že nestačí mít ruku lážo plážo položenou na volantu, ale je nutné skutečně řídit a mít auto „v ruce“ – ostatně Alfa 156 není žádná limuzína, která vozí tatíky do práce, ale auto pro radost z jízdy. Této citlivosti dle mého názoru „pomáhá“ také strmé řízení a měkčí posilovač, než bych očekával (stejnou výtku mám i vůči 147).

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Seat Leon 1.197
Rok výroby: 2010
Stav: 99 968 km
Cena: 140 000 Kč
Seat Leon 1.984
Rok výroby: 2008
Stav: 117 663 km
Cena: 165 000 Kč
Alfa Romeo Giulietta 1.598
Rok výroby: 2012
Stav: 106 063 km
Cena: 220 000 Kč
Dynamika VW Tiguan 2.0 TDI (140 kW): Koho porazí a kdo mu ujede?

VW Tiguan 2.0 TDI 4Motion

Změřili jsme dynamiku nového Volkswagenu Tiguan s prozatím vrcholným naftovým motorem. Jak rychlý je v praxi a jak si stojí vedle aut, která už mají naše měření za sebou?

včera | Lukáš Dittrich | 21 příspěvků
Dvojtest VW Golf GTI Clubsport vs. Renault Mégane R.S. Trophy-R

GTI Clubsport vs. Mégane R.S. Trophy-R

Jeden slaví narozeniny, druhý se loučí. Ne, tohle nebude klasický srovnávací test, tohle bude především ukázka toho, co všechno dnešní rychlé předokolky umí.

17.  7.  2016 | Lukáš Dittrich | 15 příspěvků
Rychlý test Renault Talisman Grandtour 1.6 dCi EDC: Parádní auto

Renault Talisman Grandtour

Talisman s karoserií kombi je bez debat designově nesmírně povedené auto. Bude to ale na úspěch mezi těžkou konkurencí stačit?

15.  7.  2016 | Lukáš Dittrich | 63 příspěvků