Alfa 159 J4 2,2 C od Autodelty: lehkostí vpřed

Předevčírem představila Autodelta v Amsterdamu svůj nejnovější projekt: Alfu 159 s vyladěným motorem JTS o výkonu 245 koní.

Inženýři britské společnosti Autodelta z Alpertonu poblíž Wembley, vedení Sergiem Truzzim, si vzhledem k růstu cen benzínu a daňovému tlaku na velké motory vzali do parády přímovstřikový zážehový čtyřválec Alfa Romeo 2,2 JTS, instalovaný v sedanu typu 159. Upravený vůz je navíc o 150 kg lehčí než sériová Alfa 159 3,2 V6. Doplňkové písmeno C znamená Compressore, takže je jasné, jakým způsobem se tvůrci rozhodli navýšit výkon. Nová Alfa navazuje na předchozí šestiválcové projekty Autodelta Brera J5 3,2 C a Spider J6 3,2 C.

Autodelta sáhla po dmychadle Rotrex C30-74, jež zvýšilo výkonovou špičku ze 185 na 245 koní a točivý moment z 230 na 290 Nm. Soubor úprav byl vyvinut zvláště pro tento motor, ale jeho implementace nebyla nijak snadná. Vývoj trval celých 18 mesíců a půl tuctu vozů jezdilo s upravenými motory po celé Evropě a na Nürburgringu. Současně běžela školení pracovníků Autodelty, aby byli schopni nový paket optimálně instalovat. Doba zástavby tak činí jen sedm hodin, k dokončení procesu je třeba s vozem najet ve zvláštním režimu zhruba 150 km. Autodelta se tak stává prvním ladičem, jenž vyvinul přeplňvanou verzi přímovstřikového čtyřválce Alfa 2,2 JTS.
V souvislosti s úpravami motoru bylo zastavěno nové, hliníkové sací potrubí, protože to sériové, vyrobené z plastu, nebylo schopno snášet tlak 0,65 bar, vyvíjený dmychadlem Rotrex. Nové potrubí má navíc menší průměr pro zrychlení odezvy motoru, čímž se výrazně zrychlil průtok vzduchu. Změnami prošel také systém variabilního časování sacích i výfukových ventilů s ohledem na vyšší plynulost průběhu točivého momentu.

Současně s uvedením vozu Alfa Romeo 159 J4 2,2 C oznámilo vedení Autodelty svůj záměr představit v nejbližší době ještě výkonnější provedení „stodevětapadesátky“ se čtyřválcem 2,2 JTS. To by mělo být výkonnější než šestiválec 3,2 V6. Ten přitom disponuje velmi slušnými 260 koňmi.

Nenechte se mást názvem firmy Autodelta. Ve skutečnosti byla založena teprve v roce 1987, a sice Janem Djelalianem ze západního Londýna, posedlým úpravami italských vozů. Ten si pro svoji firmu vypůjčil jméno již zaniklého sportovního oddělení továrny Alfa Romeo, jehož sláva vrcholila v šedesátých letech. Jano se mezi ladičskými společnostmi rychle prosadil. Z jeho dílen vyjížděly upravené vozy Alfa řad Alfasud, GTV6, 33, 75, 164, Spider, ale také jedinečná kupé SZ od Zagata.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek 
Alfa 159 J4 2,2 C
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

27.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků