Alfa 159 J4 2,2 C od Autodelty: lehkostí vpřed

Předevčírem představila Autodelta v Amsterdamu svůj nejnovější projekt: Alfu 159 s vyladěným motorem JTS o výkonu 245 koní.

Inženýři britské společnosti Autodelta z Alpertonu poblíž Wembley, vedení Sergiem Truzzim, si vzhledem k růstu cen benzínu a daňovému tlaku na velké motory vzali do parády přímovstřikový zážehový čtyřválec Alfa Romeo 2,2 JTS, instalovaný v sedanu typu 159. Upravený vůz je navíc o 150 kg lehčí než sériová Alfa 159 3,2 V6. Doplňkové písmeno C znamená Compressore, takže je jasné, jakým způsobem se tvůrci rozhodli navýšit výkon. Nová Alfa navazuje na předchozí šestiválcové projekty Autodelta Brera J5 3,2 C a Spider J6 3,2 C.

Autodelta sáhla po dmychadle Rotrex C30-74, jež zvýšilo výkonovou špičku ze 185 na 245 koní a točivý moment z 230 na 290 Nm. Soubor úprav byl vyvinut zvláště pro tento motor, ale jeho implementace nebyla nijak snadná. Vývoj trval celých 18 mesíců a půl tuctu vozů jezdilo s upravenými motory po celé Evropě a na Nürburgringu. Současně běžela školení pracovníků Autodelty, aby byli schopni nový paket optimálně instalovat. Doba zástavby tak činí jen sedm hodin, k dokončení procesu je třeba s vozem najet ve zvláštním režimu zhruba 150 km. Autodelta se tak stává prvním ladičem, jenž vyvinul přeplňvanou verzi přímovstřikového čtyřválce Alfa 2,2 JTS.
V souvislosti s úpravami motoru bylo zastavěno nové, hliníkové sací potrubí, protože to sériové, vyrobené z plastu, nebylo schopno snášet tlak 0,65 bar, vyvíjený dmychadlem Rotrex. Nové potrubí má navíc menší průměr pro zrychlení odezvy motoru, čímž se výrazně zrychlil průtok vzduchu. Změnami prošel také systém variabilního časování sacích i výfukových ventilů s ohledem na vyšší plynulost průběhu točivého momentu.

Současně s uvedením vozu Alfa Romeo 159 J4 2,2 C oznámilo vedení Autodelty svůj záměr představit v nejbližší době ještě výkonnější provedení „stodevětapadesátky“ se čtyřválcem 2,2 JTS. To by mělo být výkonnější než šestiválec 3,2 V6. Ten přitom disponuje velmi slušnými 260 koňmi.

Nenechte se mást názvem firmy Autodelta. Ve skutečnosti byla založena teprve v roce 1987, a sice Janem Djelalianem ze západního Londýna, posedlým úpravami italských vozů. Ten si pro svoji firmu vypůjčil jméno již zaniklého sportovního oddělení továrny Alfa Romeo, jehož sláva vrcholila v šedesátých letech. Jano se mezi ladičskými společnostmi rychle prosadil. Z jeho dílen vyjížděly upravené vozy Alfa řad Alfasud, GTV6, 33, 75, 164, Spider, ale také jedinečná kupé SZ od Zagata.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek 
Alfa 159 J4 2,2 C
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 67 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 39 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků