Aktivní závěsy kol: stále jen na papíře

Michelin se nevzdává a pokračuje ve vývoji pozoruhodné soustavy Active Wheel. Reálné nasazení je ale pořád v nedohlednu.

Michelin na svém systému aktivního závěsu pracuje již dlouho, ale jak se zdá, i přes použití nejmodernějších materiálů a elektronických systémů je jeho aplikace v běžném autě zatím stále v nedohlednu. Setkali jsme se s ním již v řadě koncepčních studií, tou zatím nejnovější je studie Volage monacké společnosti Venturi, jež se představila na letošním pařížském autosalonu.

Systém Michelin Active Wheel je v podstatě konvenčním ráfkem s pneumatikou, který ukrývá dvojici elektromotorů. Jeden kolo roztáčí a přenáší na vozovku hybnou sílu, zatímco ten druhý plní úlohu aktivní pružící jednotky s úkolem zlepšit jízdní vlastnosti, ovladatelnost a cestovní komfort. Soustava je připravena pro použití v elektromobilu, nebo na voze s palivovými články a počítá s definitivní absencí převodovky, spojky, stabilizátoru či homokinetického kloubu.

Kompaktní stavba elektromotorů a pružicího mechanizmu umožnila vestavět do kola i konvenční brzdový kotouč, což znamená, že systémy pohonu, brzd a pérování jsou integrálním celkem uloženým přímo v kole. V závislosti na požadovaném efektu může být budoucí vozidlo osazeno těmito jednotkami na všech kolech, čímž bude zabezpečen nejen pohon všech kol, ale také jejich individuální natáčení dle počítačového programu. Tím by se daly nahradit veškeré současné soustavy dělení brzdového nebo točivého momentu včetně ESP, TCS či aktivního diferenciálu a zajistit vyšší stabilitu v zatáčkách a snadnější manévrovatelnost.   

Pružící jednotky jsou vybaveny zvláštními elektromotory, které plynule a v širokém rozsahu regulují tuhost pérování. Jejich systém řízení umožňuje skutečně bleskové reakce na změnu podmínek, a to podle výrobce v řádu několika tisícin vteřiny. Díky tomu budou moci být veškeré nežádoucí pohyby, vyvolané především nerovnostmi, automaticky a takřka okamžitě korigovány.

Jedním z mnoha pozitivních aspektů celého systému je výrazné zvýšení dokonce i pasivní bezpečnosti. Je totiž jasné, že při absenci jakéhokoli motoru v přední části budou moci být nevšedním způsobem rozvinuty bezpečnostní zóny s výrazně lepší schopností absorbce nárazové energie.

Michelin na svém aktivní závěsu začal pracovat již před dvanácti lety, ale stále neoznámil, kdy a na jakém voze jej uvede do sériové výroby. Nicméně zástupci společnosti Venturi, vystavující studii Volage se čtyřmi aktivními závěsy Michelin, oznámili, že počítají se zahájením sériové výroby elektromobilu Volage v roce 2012. Není ale jisté, zda jej osadí tímto pokrokovým řešením...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Venturi Volage a jeho aktivní závěsy kol

 

Škoda Octavia 0
Rok výroby: 2008
Stav: 138 255 km
Cena: 75 000 Kč
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků