Aktivní závěsy kol: stále jen na papíře

Michelin se nevzdává a pokračuje ve vývoji pozoruhodné soustavy Active Wheel. Reálné nasazení je ale pořád v nedohlednu.

Michelin na svém systému aktivního závěsu pracuje již dlouho, ale jak se zdá, i přes použití nejmodernějších materiálů a elektronických systémů je jeho aplikace v běžném autě zatím stále v nedohlednu. Setkali jsme se s ním již v řadě koncepčních studií, tou zatím nejnovější je studie Volage monacké společnosti Venturi, jež se představila na letošním pařížském autosalonu.

Systém Michelin Active Wheel je v podstatě konvenčním ráfkem s pneumatikou, který ukrývá dvojici elektromotorů. Jeden kolo roztáčí a přenáší na vozovku hybnou sílu, zatímco ten druhý plní úlohu aktivní pružící jednotky s úkolem zlepšit jízdní vlastnosti, ovladatelnost a cestovní komfort. Soustava je připravena pro použití v elektromobilu, nebo na voze s palivovými články a počítá s definitivní absencí převodovky, spojky, stabilizátoru či homokinetického kloubu.

Kompaktní stavba elektromotorů a pružicího mechanizmu umožnila vestavět do kola i konvenční brzdový kotouč, což znamená, že systémy pohonu, brzd a pérování jsou integrálním celkem uloženým přímo v kole. V závislosti na požadovaném efektu může být budoucí vozidlo osazeno těmito jednotkami na všech kolech, čímž bude zabezpečen nejen pohon všech kol, ale také jejich individuální natáčení dle počítačového programu. Tím by se daly nahradit veškeré současné soustavy dělení brzdového nebo točivého momentu včetně ESP, TCS či aktivního diferenciálu a zajistit vyšší stabilitu v zatáčkách a snadnější manévrovatelnost.   

Pružící jednotky jsou vybaveny zvláštními elektromotory, které plynule a v širokém rozsahu regulují tuhost pérování. Jejich systém řízení umožňuje skutečně bleskové reakce na změnu podmínek, a to podle výrobce v řádu několika tisícin vteřiny. Díky tomu budou moci být veškeré nežádoucí pohyby, vyvolané především nerovnostmi, automaticky a takřka okamžitě korigovány.

Jedním z mnoha pozitivních aspektů celého systému je výrazné zvýšení dokonce i pasivní bezpečnosti. Je totiž jasné, že při absenci jakéhokoli motoru v přední části budou moci být nevšedním způsobem rozvinuty bezpečnostní zóny s výrazně lepší schopností absorbce nárazové energie.

Michelin na svém aktivní závěsu začal pracovat již před dvanácti lety, ale stále neoznámil, kdy a na jakém voze jej uvede do sériové výroby. Nicméně zástupci společnosti Venturi, vystavující studii Volage se čtyřmi aktivními závěsy Michelin, oznámili, že počítají se zahájením sériové výroby elektromobilu Volage v roce 2012. Není ale jisté, zda jej osadí tímto pokrokovým řešením...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Venturi Volage a jeho aktivní závěsy kol

 

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 25 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků