Aktivní zadní diferenciál: jako po kolejích

Ideálem pohonu všech kol je rozdělovat hnací sílu individuálně mezi jednotlivá kola podle podmínek. Tímto směrem se vydává aktivní zadní diferenciál.

Značka Audi používá pro aktivní zadní diferenciál označení sportovní diferenciál, nicméně podobný systém lze pod jinými názvy nalézt i ve vozech některých dalších značek (například BMW, Acura/Honda, Mitsubishi).

Účelem aktivního zadního diferenciálu je vylepšovat chování vozu v zatáčkách při dynamické jízdě prostřednictvím variabilního rozdělování točivého momentu mezi pravé a levé kolo zadní nápravy.

U sportovního diferenciálu Audi je na každé straně diferenciálu umístěna sada lamelových spojek ovládaná elektrohydraulickým akčním členem. Spojky připojují nebo odpojují přídavný planetový převod, jenž zvyšuje rychlost otáčení příslušného kola o 10 procent. Systém funguje i při jízdě bez stlačeného pedálu plynu nebo při vyšlápnuté spojce a dokáže na vnější zadní kolo přenést až 100 procent točivého momentu směřujícího k zadní nápravě.

Honda používá podobný systém. Rozdíl spočívá v ovládání vícelamelové spojky, které má na starosti elektromagnetická spojka.

Skutečná podpora jízdní dynamiky

V případě aktivního zadního diferenciálu se jedná o elektronicky řízený mechanický systém. To znamená, že na rozdíl od takzvaných elektronických uzávěrek diferenciálů a podobných systémů, není chování vozu při průjezdu zatáčkou ovlivňováno brzdovými zásahy na odlehčených kolech.

Záměrným zvýšením otáček vnějšího zadního kola v zatáčce vzniká silový moment, který působí ve smyslu zamýšlené změny směru jízdy. Vůz ochotněji zatáčí, aniž by docházelo ke zpomalení jízdy, jako je tomu při zásahu stabilizačního systému, který snižuje výkon motoru a/nebo přibrzďuje jednotlivá kola. Sportovní diferenciál navíc reaguje rychleji než ESP.

Aktivní diferenciál zadní nápravy mění rychlost otáčení pravého a levého zadního kola v zatáčkách tak, aby vůz reagoval přesně podle požadavků řidiče. Při vjezdu do zatáčky je větší hnací síla přenášena na vnější zadní kolo, které vozidlo do zatáčky doslova vtlačí. Na výjezdu ze zatáčky potlačuje přenos většího momentu na vnější zadní kolo nedotáčivost při akceleraci.
 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Audi A1 1.4
Rok výroby: 2010
Stav: 27 417 km
Cena: 193 000 Kč
Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 61 387 km
Cena: 830 000 Kč
Audi A4 1.968
Rok výroby: 2008
Stav: 194 877 km
Cena: 130 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 49 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků