Aktivní zadní diferenciál: jako po kolejích

Ideálem pohonu všech kol je rozdělovat hnací sílu individuálně mezi jednotlivá kola podle podmínek. Tímto směrem se vydává aktivní zadní diferenciál.

Značka Audi používá pro aktivní zadní diferenciál označení sportovní diferenciál, nicméně podobný systém lze pod jinými názvy nalézt i ve vozech některých dalších značek (například BMW, Acura/Honda, Mitsubishi).

Účelem aktivního zadního diferenciálu je vylepšovat chování vozu v zatáčkách při dynamické jízdě prostřednictvím variabilního rozdělování točivého momentu mezi pravé a levé kolo zadní nápravy.

U sportovního diferenciálu Audi je na každé straně diferenciálu umístěna sada lamelových spojek ovládaná elektrohydraulickým akčním členem. Spojky připojují nebo odpojují přídavný planetový převod, jenž zvyšuje rychlost otáčení příslušného kola o 10 procent. Systém funguje i při jízdě bez stlačeného pedálu plynu nebo při vyšlápnuté spojce a dokáže na vnější zadní kolo přenést až 100 procent točivého momentu směřujícího k zadní nápravě.

Honda používá podobný systém. Rozdíl spočívá v ovládání vícelamelové spojky, které má na starosti elektromagnetická spojka.

Skutečná podpora jízdní dynamiky

V případě aktivního zadního diferenciálu se jedná o elektronicky řízený mechanický systém. To znamená, že na rozdíl od takzvaných elektronických uzávěrek diferenciálů a podobných systémů, není chování vozu při průjezdu zatáčkou ovlivňováno brzdovými zásahy na odlehčených kolech.

Záměrným zvýšením otáček vnějšího zadního kola v zatáčce vzniká silový moment, který působí ve smyslu zamýšlené změny směru jízdy. Vůz ochotněji zatáčí, aniž by docházelo ke zpomalení jízdy, jako je tomu při zásahu stabilizačního systému, který snižuje výkon motoru a/nebo přibrzďuje jednotlivá kola. Sportovní diferenciál navíc reaguje rychleji než ESP.

Aktivní diferenciál zadní nápravy mění rychlost otáčení pravého a levého zadního kola v zatáčkách tak, aby vůz reagoval přesně podle požadavků řidiče. Při vjezdu do zatáčky je větší hnací síla přenášena na vnější zadní kolo, které vozidlo do zatáčky doslova vtlačí. Na výjezdu ze zatáčky potlačuje přenos většího momentu na vnější zadní kolo nedotáčivost při akceleraci.
 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Audi A6 2.995
Rok výroby: 2013
Stav: 74 258 km
Cena: 759 000 Kč
Audi A3 1.968
Rok výroby: 2003
Stav: 133 268 km
Cena: 70 000 Kč
Audi A6 2.698
Rok výroby: 2006
Stav: 188 530 km
Cena: 174 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků