Aktivní kapota: měkčí dopad pro chodce

Novým prvkem pasivní bezpečnosti namířeným pro ochranu chodců při střetu s automobilem se stává tzv. aktivní kapota.

Při rostoucí hustotě dopravy a žel rozšířené bezohlednosti a nezodpovědnosti některých účastníků silničního provozu jsou střety automobilů s chodci na denním pořádku, často s tragickými následky. Společnost Euro NCAP nasadila proto ve svých testech pro ochranu chodců velmi vysokou laťku, jak ukazují výsledky dosud provedených zkoušek, při nichž se hodnotí riziko poranění spodních a horních částí dolních končetin a hlavy dítěte i dospělého člověka při kontaktu s přídí vozu jedoucího rychlostí 40 km/h.

V hodnocení Euro NCAP bylo do roku 2009 možné získat za bezpečnost chodců maximálně čtyři hvězdičky a jediným vozem, který jich dosáhl, je Citroën C6 s aktivní kapotou. V současnosti se výsledky vyjadřují v procentech a nejlepší vůz, BMW řady 5 (78 %), je také vybaven aktivní kapotou.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Jedno opatření nepomůže

Ne všechny výsledky vozů vybavených aktivní kapotou jsou však z hlediska ochrany chodců na tak vysoké úrovni a existuje samozřejmě i několik vozů bez aktivní kapoty s velmi dobrými výsledky. Z toho plyne, že aktivní kapota není, podobně jako airbag, sama o sobě dostatečným řešením. V dobře promyšlené a vzájemně provázané soustavě jednotlivých opatření může být ovšem velmi důležitým článkem pro odvrácení nejhorších následků při střetu s chodcem.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Princip činnosti aktivní kapoty spočívá v jejím zdvihnutí u paty čelního okna dřív, než na ni dopadne tělo sraženého chodce, resp. jeho hlava. Tím se zvětší prostor pro deformaci kapoty, pohltí se větší množství nárazové energie a zároveň poklesne riziko nárazu hlavy do tvrdých, nepoddajných komponentů pod kapotou.

Otázka několika desítek milisekund

Střet s chodcem je detekován prostřednictvím senzorů zrychlení nebo pásových senzorů tlaku (optické vlákno nebo fólie) v předním nárazníku. Řídicí jednotka poté vydá pokyn k aktivaci akčního členu, který je součástí speciálního závěsu kapoty. Akční člen může pracovat na pyrotechnickém principu (např. Citroën C6), nebo kapotu zdvihá předpjatá pružina uvolněná elektromagneticky (např. Mercedes-Benz Třídy E). Zůstane-li kapota nakonec nepoškozena, může si řidič u druhého řešení vrátit kapotu do původní polohy a obnovit její plnou funkčnost vlastními silami. V prvním případě je k tomuto úkonu nezbytné navštívit servis.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Například aktivní kapota Citroënu C6 přichází ke slovu při kolizi s chodcem v rychlosti od 20 do 50 km/h. Kapota se zdvihne o 65 mm během 40 milisekund. Sekundární mechanismus pak udržuje kapotu ve zvýšené poloze. Účinnost aktivní kapoty by v budoucnosti mohl zvýšit ještě airbag pod kapotou, který po nafouknutí zakryje část čelního okna.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 169 044 km
Cena: 260 000 Kč
BMW Řada 5 2.993
Rok výroby: 2008
Stav: 177 810 km
Cena: 230 000 Kč
BMW Řada 3 1.995
Rok výroby: 2007
Stav: 125 554 km
Cena: 139 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 22 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků